دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1398 - 12:16
تنکابنی:

اراده‌ای جدی برای تحول علوم انسانی وجود ندارد

رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: اراده‌ای برای تحول علوم انسانی به‌طورجدی وجود ندارد.
کد خبر : 374012
حمید تنکابنی.jpg

حمید تنکابنی در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در خصوص تحول علوم انسانی اظهار کرد: در حوزه سیاست‌گذاری علوم انسانی واقعاً توجه زیادی نشده است و باید از کاربرد این علوم برای حل مسائل اجتماعی استفاده کنیم.


وی افزود: برای سیاست‌گذاری و تبیین ظرفیت علوم انسانی و استفاده از نخبگان این علوم، اراده و باوری به‌طورجدی وجود ندارد.


رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعیِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیان کرد: یکی از موانعی که بر سر راه تحول علوم انسانی وجود دارد، سیطره کمیّت‌گرایی در این علوم است که آفتی بزرگ در این حوزه محسوب می‌شود.


تنکابنی تصریح کرد: تا زمانی که به محتوا و کیفیت دروس علوم انسانی نسبت به سایر رشته‌ها اولویت قائل نشویم، علوم انسانی را نمی‌توانیم به تعالی برسانیم.


وی تصریح کرد: اکثر دانشجویان فقط به دنبال گرفتن مدرک و اساتید به دنبال افزایش تعداد مقالاتشان هستند که این نشان‌دهنده توجه بیشتر به کمیت بوده، درصورتی‌که کیفیت مهم‌تر از کمیت است.


رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی عنوان کرد: اصولاً علم، فرمان‌بردار و سندپذیر نیست. تحول در علوم، فرآیندی درون‌زا و طبیعی است، باید مراحل خود را با صبر طی کند و شما نمی‌توانید روی آن عمل جراحی انجام بدهید.


تنکابنی بیان کرد: اگر بخواهیم تحول در علوم انسانی ایجاد شود، باید سازوکار یک تحول مستمر و دائم که با ذات علم عجین شده است، پدید بیاید؛ موضع علوم انسانی، موضعی انفعالی است و کشاندن آن به موضع فعال که بتواند چند مأموریت را انجام دهد، کاری سخت و دشوار است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از آفت‌ها و بیماری‌هایی که در حوزه علوم انسانی است، وضعیت اعراض و تقلید است. برخی افراد موضعشان تقلید و برخی دیگر موضعشان اعراض است؛ یعنی مخالف هرگونه پدیده علمی و تحول در علوم هستند.


انتهای پیام/4107/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته