دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1398 - 07:42
یادداشت اقتصادی/

روزهای هیجانی بورس؛ نقش ناشران و متولی بازار سرمایه

افزایش شاخص کل بورس شاید در نگاه اول برای عموم مردم رویدادی خوشایند باشد اما در پشت‌پرده الزامات آگاهی بخشی به سهامداران نسبت به ریسک‌های موجود افزایش می‌یابد.
کد خبر : 373938
636338137985782318.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، 26 فروردین‌ماه سال 98 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای اولین بار وارد کانال 200 هزار واحدی شد و در ادامه روند صعودی به رقم 201 هزار واحد دست یافت.


در نگاه اول می‌توان گفت که رویدادی خوشحال‌کننده و مبارک در بازار سرمایه کشور در شرایط تحولات ارزی و اقتصادی رخ داده است اما پشت ماجرای این افزایش خیره‌کننده، هیجانات کنترل نشده‌ای دیده می‌شود که چند اقدام اساسی را باید به متولیان بازار گوشزد کرد.


ابتدا اینکه معامله‌گران روز گذشته سهام‌هایی را خریداری کردند که به لحاظ پارامترهای بنیادی از حداقلی‌ترین شرایط برای خرید و ایجاد صفوف طولانی برخوردار نبودند؛ همین امر نشان می‌دهد که افزایش نزدیک به 2 درصدی شاخص کل‌ بورس تا حد زیادی برگرفته از یک‌سری رفتارهای غیراقتصادی است.


معامله‌گران در بازار باید دقت کنند که ریسک‌های خرید مستقیم سهام از بورس به مراتب بالاتر و خطرناک‌تر نسبت به ابزارهایی همچون ETFها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.


توصیه می‌شود معامله‌گران با در نظرگرفتن تمام جوانب و شرایط بازار سهام در محلی امن و مطمئن سرمایه‌های خود را سرمایه‌گذاری کنند و تفکر اینکه از سایرین برای خرید به اصطلاح «گله‌واری» عقب ‌می‌مانند از ذهن بیرون کنند.


از طرفی ناشران بورسی و سهامداران حقوقی شرکت‌ها با افزایش سهام شناوری سعی کنند تا ضمن تجهیز منابع جدید، اعتماد بازار را نسبت به رفتارهای خود در شرایط هیجانی جلب کنند تا در آینده نقدینگی موجود در بازار پایدار‌تر شوند.


به نظر می‌رسد متولی بازار سرمایه هم به جای عکس یادگاری و خنده مستانه به  فرهنگ‌سازی در بازار برای سرمایه‌گذاری بلندمدت و دوری سهامداران از رفتارهای هیجانی گام بردارد.


انتهای پیام/4083/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته