دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

چالش‌های بزرگ یارانه 14 میلیارد دلاری/ فرجام «کالاکارت» چه شد

کالاکارت موضوعی است که این‌ روزها به دلیل خطای بالای توزیع کالاهای اساسی یارانه‌ای توسط واردکنندگان مطرح شده تا مردم مستقیم به یارانه تخصیصی دست یابند.
کد خبر : 373935
karte-kalaye-irani-02.jpg

گروه اقتصادی خبرگزاری آنا؛ دولت در بودجه سال 97 رقمی بالغ بر 13 میلیارد دلار را برای کنترل بازار کالاهای اساسی از طریق واردکنندگان به جیب عده‌ای تزریق کرد اما عایدی آن برای مردم ملموس نبود؛ به عبارت دیگر ضریب خطای اختصاص این منابع برای بهبود معیشت مردم بالا رفت.


دولت در هفته‌های گذشته متوجه اشتباه بزرگ تخصیص ارز به واردکنندگان و اشکالات جدی تنظیم بازار از این طریق شد و درصدد رفع این اشکال و تخصیص کالاهای اساسی به صورت کالاکارت یا کارت یارانه‌ای رفاهی شد.


در این باره، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هفته گذشته اظهاراتی بر زبان آورد که نشان می‌داد تخصیص ارز به صورت مستقیم به واردکنندگان در عمل کاری اشتباه و یک خطای مدیریتی بود. همین روزها بود که تخصیص ارز دولتی 4200 به اصطلاح جهانگیری برای گوشت قرمز به طور کامل متوقف شد.


بنابراین؛ آن چیزی که از صحبت‌های نوبخت می‌توان برداشت کرد حذف تدریجی و یا کلی ارز برای واردات کالاهای اساسی مردم است تا به صورت مستقیم منابع 14 میلیارد دلاری پیش‌بینی شده در بودجه سال 98 در قالب کالاکارت برای مردم تخصیص یابد.


از طرفی افزایش بی‌اعتمادی مردم به تصمیمات اقتصادی دولت طی سال‌های گذشته، موجی از تورم انتظاری ایجاد کرد و هر تصمیمی که مبنای اقتصادی داشته باشد با واکنش منفی مواجه می‌شود و در عمل کار را برای تصمیم‌گیران اقتصادی سخت‌تر می‌کند.


به نظر می‌رسد دولت با طرح اختصاص یارانه مستقیم کالایی سعی در جلب رضایت مردم و جبران بخشی از اعتماد از دست رفته طی چند وقت اخیر دارد.


به گزارش آنا، اختصاص مستقیم یارانه ارزی 14 میلیارد دلاری به مردم از دو منظر قابل بررسی است؛ یک اینکه احتمال ورود نقدینگی جدید به اقتصاد از طریق توزیع مستقیم یارانه، ضمن ورود پول پرقدرت، احتمال افزایش مجدد قیمت‌ها را بیش‌تر خواهد کرد.


موضوع بعدی سازوکار اختصاص این یارانه کالایی بین مردم و الزامات جلوگیری از ایجاد هرج‌ومرج قیمتی است که می‌طلبد مسئولان برای کنترل چنین رفتارهایی برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند. همچنین شناسایی نیازمندان واقعی از دیگر چالش‌های جدی دولت برای مقابله با آشفتگی‌ها و اعتراضات احتمالی خواهد بود.


لازم به یادآوری است که شهریور ماه سال 97، احمد میدری، معاون امور رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از برگزاری جلساتی با بانک مرکزی به‌ منظور تبدیل کارت‌ بانکی‌ یارانه افراد به کالاکارت خبر داده و گفته بود: برای ۱۰ میلیون‌ نفر کوپن‌ الکترونیکی‌ صادر می‌شود.


در حال حاضر بیش از 7 ماه از این وعده یارانه‌ای معاون وزیر رفاه می‌گذرد اما همچنان خبری از کالاکارت و کوپن الکترونیکی نیست.


انتهای پیام/4083/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته