هدف از علمآموزی معرفتیابی به حضرت حق است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی در نخستین گردهمایی تخصصی روحانیون دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در مجتمع «یاوران مهدی (عج)» جمکران برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: ولادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و روز پاسدار را تبریک میگویم و امروز هم سالروز ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) است که به نیکی حق برادری و دفاع از حریم ولایت را به جا آورد و اکنون هر زائری که به زیارت ایشان میرود، شهادت میدهد که این حضرت در حق امام حسین (ع) و اهلبیت (علیهم السلام) کم نگذاشت.
دکتر طهرانچی ادامه داد: باعث خشنودی است که در جوار مسجد مقدس جمکران و حرم حضرت فاطمه معصومه (س) که درود خدا بر ایشان و پدر و برادر بزرگوارشان باد، حضور داریم. در مهندسی الهی بیحکمت نیست که این بانوی عالمه در ادامه خط بانوان بزرگ اسلام در شهر قم مدفون شده و در این شهر چراغی روشن کرد که منشأ انقلاب اسلامی شد.
وی خاطرنشان کرد: انقلابی که امام خمینی (ره) بنا گذاشت، یک پارادایم در دنیای معاصر شد که چهل سال است تبدیل به مسئله غرب شده، بهطوری که غرب امروز مسئله دیگری جز پارادایم به وجود آمده توسط این حجت برآمده از حوزه علمیه ندارد. امام (ره) پرچمی را برافراشت که اکنون چهل سال است غرب نمیداند با آنچه کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی رئیسجمهور آمریکا اظهار داشت: اگر آمریکا چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی مستأصل اعلام میکند که میخواهیم سپاه پاسداران را در زمره سازمانهای تروریستی قرار دهیم، نشان از شکست جدی غرب دارد و گواهی است که جمهوری اسلامی ایران چهل سال است که بهسوی صراط حق میرود و از مسیر درست خود منحرف نشده است. غرب با تمام هیمنه پوشالی خود در مقابل یک تفکر به زانو درآمده، چراکه میلیاردها دلار در منطقه هزینه کرد و کشته داد تا هیمنه اهریمنی خود را در منطقه به رخ بکشد، اما در مقابل سپاهیان اسلام عاجز و ناتوان مانده و اکنون با بیمنطقی تمام، نیروهای نظامی یک کشور را تروریست مینامد، اما زهی خیال باطل، چراکه ملت ما همانطور که امام (ره) فرمودند «ای کاش من هم سپاهی بودم»، پشتیبان این نیروی انقلابی هستند.
دکتر طهرانچی تأکید کرد: در این اجلاس، اعلام میداریم که ما سپاهی بودن و جندالله بودن و به معنای درست کلمه سرباز خدا و انقلابی بودن را در زمره سپاه صدر اسلام بودن میدانیم و بدان افتخار میکنیم و دعا میکنیم ای کاش در زمره بدریون در غزوات کنار پیامبر (ص) بودیم و امروز فعالیت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بهمثابه در سپاه اسلام بودن است.
وی با اشاره به برگزاری نخستین گردهمایی تخصصی روحانیون دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: برگزاری این گردهمایی ابتکار خوبی است که ابراهیم کلانتری به خرج داد. موضوع کار ما در دانشگاه آزاد اسلامی، جوانان هستند و ما با تأسی از رفتار و منش اهلبیت (ع) باید به جوانان توجه داشته باشیم، همانطور که امیرالمؤمنین (ع) در نامه 31 نهجالبلاغه خطاب به امام حسن مجتبی (ع) مینویسد: قلب نوجوان چنان زمین کاشتهنشده، آماده پذیرش هر بذرى است که در آن پاشیده شود. در تربیت تو شتاب کردم، پیش از آنکه دل تو سخت شود و عقل تو به چیز دیگرى مشغول میشود.
دکتر طهرانچی خطاب به روحانیون شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: با توجه به این سیره تربیتی، اگر بهموقع به تربیت نوجوانان و جوانان نپردازیم، دیگران آنچه میخواهند در آن میکارند.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به کتاب «نگاهی انتقادی به دانشگاه هاروارد» اشاره کرد و گفت: هری لویس 30 سال استاد دانشگاه هاروارد و مدتی رئیس کالج آن بود که سال 2003 پس از کنارهگیری از ریاست و بازگشت به تدریس، دست به نگارش این کتاب زد. او که در مقدمه این کتاب مینویسد: در طول این دههها ناظر بحثهای آکادمیک فراوانی درباره تدریس، برنامه درسی، نمرهدهی، ورزش و چگونگی مواجهه با رفتارهای خلاف دانشجویان بودهام. با این حال تقریباً هیچگاه ندیدهام اساتید در این باره صحبت کنند که چگونه میتوان از دانشجویان انسانهای بهتری ساخت.
وی افزود: هری لویس در بخش دیگری از مقدمه این کتاب، اذعان میدارد که رابطه دانشجویان و دانشگاهها در حال تبدیل شدن به رابطه خریدار و فروشنده کالاها و خدمات گرانقیمت است. غرب فکر میکرد با عقل خودبنیان میتواند بشر را به سعادت برساند و اینکه اکنون میبینیم که غرب شکست خورده، به دلیل چنین تفکراتی است، چراکه همانطور که در این کتاب اشاره شده؛ غرب بهجای آنکه استخوانبندی اخلاقی دانشجویان را محکم کند، آنها را با آبنبات خوشحال و راضی میکند و در نتیجه بهجای آنکه دانشجویان را از آشیانه به بیرون هدایت کند، آنها را در حد جوجههای تازه پروبال درآورده نگه میدارد. به بیان ساده؛ در غرب دانشگاهها دیگر در زمینه رشد دانشجویان خوب عمل نمیکنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: این سخنان را هری لویس درباره دانشگاهی میگوید که در رتبه اول دانشگاههای جهان قرار دارد. آنگاه عدهای در کشور ما با نگاه حسرتآمیز به غرب نگاه میکنند و میخواهند مسیر آنها را طی کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه قرن نوزدهم زمانی که مدرنیته در بستر روشنفکری شکل گرفت، سازماندهی شد و سیاستگذاری آن با نگاه چیستی، چرایی و چگونگی پایهریزی شد، اما در کشور ما فقط چگونگی دانشگاه مورد توجه قرار گرفت و از رشتهها، دانشکدهها، پارکهای علم و فناوری و... الگوبرداری کردیم، در صورتی که باید گزارهها، سیاستها و برنامههای دانشگاه بهطور کلی استخراج میشد.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاههایی مانند هاروارد و سوربن فرانسه درگذشته مدارس دینی بودند که کشیش تربیت میکردند، یادآور شد: در کشور ما حوزه علمیه جریان چندصدساله خود را حفظ کرد و زمانی که دانشگاه از غرب وارد ایران شد، حوزه و دانشگاه در عرض یکدیگر قرار گرفتند، در صورتی که در غرب مدارس دینی و دانشگاهها در طول هم قرار دارند. به همین دلیل رشتههایی که در مدارس دینی آنها تدریس میشد، به دانشگاه آمد، چراکه در آنجا نهاد علمی دیگری وجود ندارد و ما هم در الگوبرداری از غرب، رشتههای الهیات، قرآن و حدیث و... را به دانشگاه آوردیم، در صورتی که ما مدارس علمیه داریم.
وی خاطرنشان کرد: علم جدید از زمین فلسفه و فرهنگی که در رنسانس قوام یافته بود، رویید. اروپا در آغاز تاریخ فلسفه جدید دریافته بود که میتواند و باید بنای علمی را بگذارد که با آن بتوان طبیعت را مهار کند و به استخدام درآورد و معاش را بهتر و آسانتر کند با این نگرش، علم جدید با تحقیقات و کشفهای گالیله، کوپرنیک و دکارت آغاز شد و قوام یافت.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در قرن بیستم دانشگاه از نخبهگرایی وارد تودهگرایی شد و مفهوم شهروندی و دموکراسی گسترش پیدا کرد، گفت: در این مدل تصمیم گرفته شد این مفاهیم از دانشگاه به متن جامعه منتقل شود. در این قرن دانشگاه دیگر منزوی و جدا از سایر بخشهای جامعه نبود، بلکه نقشی محوری در تحقق مجموعهای از اهداف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جامعه مدرن محصول حرکت مدرنی از یکپارچگی اجتماعی مبتنی بر دین و خانواده به سمت یکپارچگی اجتماعی مبتنی بر گروههای شغلی، وابستگی متقابل این گروهها و نخبهسالاری آموزشی است. دانشگاه با این نگرش، خانواده را تضعیف کرد و زندگی مجردی را به دختران و پسران آموخت و این همان الگوبرداری است که متأسفانه از دانشگاه مدل قرن بیستم گرفتیم و توجه به ابعاد آن نداشتیم و اکنون اگر تعارضی با دانشگاه داریم، مربوط به تعارض با دانشگاه قرن بیستم است، نه دانشگاه ایرانی اسلامی.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: قرن نوزدهم در غرب، علم برای علم و در قرن بیستم علم برای جامعه بود و این در حالی است که ما علم را بهعنوان آیت الهی میبینیم و نگاهمان با غرب متفاوت است و هدف از علمآموزی، معرفتیابی نسبت به حضرت حق است که در این معرفتیابی خدمت به خلق، آبادانی زمین و... نیز وجود دارد.
دکتر طهرانچی با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب در خصوص دانشگاه گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با استادان، اعضای هیئتهای علمی و پژوهشگران دانشگاهها و مراکز علمی فرمودند: دانشگاه ما بیرودربایستی غلط بنیانگذاری شده، از اول غلط بنیانگذاری شده؛ این معنایش این نیست که محیط دانشگاه محیط غلطی است یا محیط بدی است؛ خیر، خوشبختانه دانشگاه ما فرآوردههای بسیار خوب داشته، لکن بنای دانشگاه بهوسیله آدمهای نامطمئن و باسیاستهای نامطمئن در زمان حکومت طاغوت گذاشته شده و این بنا همچنان وجود دارد؛ دانشگاه را مبنی بر دینزدایی بنیانگذاری کردند.
وی افزود: رهبر انقلاب همچنین تأکید کردند که دانشگاه را مبنی بر تقلید علمی و نه ابتکار علمی و تولید علم، بنیانگذاری کردند؛ دانشگاه این طور بنیانگذاری شده و خب بعضی از آثارش هم تا امروز هنوز ادامه دارد. بنابراین یک اصلاح و یک تحول و یک صیرورت درونی برای دانشگاه بهطور مستمر لازم است.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: پیامبر اکرم (ص) دوران تربیت را به سه دوره مهم هفت ساله تقسیم کردند. دوره اول، دوره خانوادهمحور و سیادت، دوره دوم دوره تأدیب و آموزش و دوره سوم دوره تربیت اجتماعی است که مربوط به دانشگاه میشود. میتوان گفت غربیها در مدل دانشگاهی خود این موضوع را لحاظ کردهاند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دوره کارشناسی در دانشگاهها باید دوره آموزشی و تربیتی باشد و در دانشگاه، تربیت علمی، اخلاقی، دینی، جنسی، رفتاری و اجتماعی از سن 18 تا 21 سالگی باید به جوانان آموزش داده شود. با توجه به اهمیت این دوره تربیتی، نقش ما در دانشگاه بسیار جدی است و باید بتوانیم نزد خداوند پاسخگو باشیم. بنده خادم دانشجویان و اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی هستم و برای تعالی تعلیم و تربیت دانشجویان هر تصمیمی که گرفته شود، برای اجرای آن خواهم کوشید، چراکه معتقدم رسالت ما در تربیت پایانناپذیر است.
انتهای پیام/4122/4021/پ
انتهای پیام/