دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 فروردين 1398 - 12:33
امیر سرفراز ارتش ایران؛

سوابق تنها سپهبد انقلاب/ شهادت به دست منافقی که آزاد شد

شهید سپهبد صیاد شیرازی تنها نیروی نظامی ایران بود که به این درجه نائل آمد و توسط تیم ترور سازمان منافقین به شهادت رسید.
کد خبر : 372372
82488011-71531590.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سپهبد شهید علی صیاد‌ شیرازی در 23 خرداد سال 1323 در درگز استان خراسان‌ رضوی دیده به جهان گشود. وی بعد از اتمام سربازی به استخدام ژاندارمری سابق درآمد و بعد از آن به دلیل رشادت‌های نشان داده از خود به ارتش منتقل شد.


شهید صیاد شیرازی قبل از انقلاب اسلامی در شهرهای مانند؛ گرگان، مشهد، آمل و شاهرود مشغول به فعالیت در ارتش بود. وی از سال 1343 به دانشکده افسری ارتش رفت و بعد از آن به‌ عنوان افسر توپخانه کار خود را ادامه داد.


مبارزه انقلابی ارتشی جوان


این افسر جوان ارتش در تهران دوره‌های زبان انگلیسی را به‌سرعت پشت سر گذاشت و بعد از آن به دلیل مهارت در به‌کارگیری زبان انگلیسی در فنون نظامی به‌عنوان استاد زبان در ارتش کار کرد. شهید صیاد در ارتش دست به فعالیت‌های انقلابی مخفیانه زد و با برخی از افراد و روحانیون که با سربازان و افسران انقلابی ارتباط داشت، تبادل و نظر و مبارزه می‌کرد.


همین مبارزات سیاسی شهید صیاد‌ شیرازی سبب شد که در ۱۹ بهمن دستگیر و راهی زندانی شود و در 22 بهمن سال 1357 توسط انقلابیون آزاد شد. وی بعد از انقلاب اسلامی به دلیل اینکه سوابق بسیار زیادی در زمینه نظامی داشت، به سمت فرمانده عملیات غرب کشور منصوب شد. در همین دوران گروه‌های کمونیستی و ضدانقلاب در کردستان و شهرهای پاوه، مریوان و حتی سنندج شروع به تجزیه‌طلبی کردند. از اول به‌عنوان فاتح «سنندج» نام می‌برند.



اختلاف با بنی‌صدر و خلع درجه از ارتش

در همین دوران بود که شهید صیاد به فرماندهی بنی‌صدر در مدیریت جنگ غرب کشور معترض شد و به همین علت رئیس‌جمهور وقت دستور خلع دو درجه صیاد را داده و وی را بازداشت می‌کند. او همواره به بنی‌صدر این خرده را می‌گرفت که بین ارتش و سپاه اختلاف ایجاد می‌کند. وی در دوران ریاست‌ جمهوری شهید رجایی دوباره به کار بازمی‌گردد و مسئولیت قرارگاه حمزه سیدالشهداء برای هماهنگی بین ارتش و سپاه را دارا می‌شود.


به دلیل رشادت‌های زیاد شهید صیاد شیرازی در اواسط سال 1360 به سمت فرمانده نیروی زمینی ارتش منصوب می‌شود و این دوران تا اواخر دهه 60 سال‌های درخشان هماهنگی بین ارتش و سپاه بود. عملیات‌های مهمی مانند طریق‌القدس، بیت‌المقدس و والفجر هشت با فرماندهی او در ارتش انجام شد. اوج فداکاری و فرماندهی و رشادت صیاد به عملیات منافقین در ایران بازمی‌گردد. آنها با انجام عملیاتی تحت «عنوان فروغ جاویدان» قصد داشتند، خود را به تهران برسانند. به همین دلیل از منطقه قصرشیرین وارد شده و تا نزدیکی‌های کرمانشاه پیشروی کردند.


شهید صیاد شیرازی در آن زمان نماینده امام خمینی(ره) در شورای عالی دفاع بود. عملیات پاتک هوایی توسط صیاد برنامه‌ریزی شد و تمام نیروهای سازمان منافقین در تنگ چهار زیر(مرصاد فعلی) منهدم شدند و از آن زمان به بعد سازمان منافقین کینه عجیبی از وی به دل گرفتند.


بعد از اتمام جنگ تحمیلی در ۱۳۶۸، با حکم آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی کل قوا، صیاد به سمت معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح و در شهریور ۱۳۷۲ به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد. در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۷۸ رهبر انقلاب درجه سرلشکری را به صیاد اهدا کردند. هنگامی که ایشان توسط مقام معظم رهبری به درجه سرلشکری رسید به خانواده‌اش این جمله را گفت: «دعا کنید شهید شوم».

شهادت به دست منافقی که آزاد شد


سرلشکر صیاد شیرازی در بامداد ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ به وسیله عوامل مسلح سازمان منافقین در پوشش رفتگر و مقابل منزل مسکونی خود به شهادت رسید و به درجه سپهبدی نایل آمد. او نشان درجه دوم فتح را هم از رهبری دریافت کرده بود. به گفته‌ای فرزند شهید صیادشیرازی کماکان شکایت خانواده وی در فرانسه علیه سازمان منافقین جریان دارد و هیچ کاری از سوی دستگاه قضائی این کشور صورت نگرفته است.



یکی از نکاتی مغفول مانده در ترور شهید صیاد شیرازی، تیم ترور وی است. زهره قائمی فرماندهی تیم ترور شهید صیاد شیرازی را برعهده داشت. قائمی ابتدای انقلاب اسلامی جزء تیم شکنجه سازمان منافقین بود و بعدها دستگیر شد و در سال 1365 به دلیل اینکه ابراز ندامت کرد توسط نظام جمهوری اسلامی آزاد و به عراق گریخت. بعدها قائمی معاون مریم رجوی در سازمان منافقین می‌شود. او در عملیات‌های سازمان منافقین در اواخر جنگ علیه ایران شرکت داشت.


قائمی در جریان یک درگیری در مردادماه سال 88 مورد هدف گلوله مستقیم قرار گرفت و با هلی‌کوپتر به بیمارستان ارتش آمریکا در بغداد منتقل و درمان شد. وی دو سال هم مسئول قرارگاه اشرف بود و در دهم شهریور سال 92 توسط نیروهای انتفاضه شعبانیه عراق به هلاکت رسید.


نویسنده: محمدعلی حسن‌نیا


انتهای پیام/4082/4123/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
۰
یاد ونام این شهید عزیز پاینده باد که ما هرچه داریم به برکت خون پاک این شهیدان والا مقام است بنده هم توفیق داشتم که از نزدیک درخدمت این شهید عزیز باشم وایام خدمت سربازی راافتخاری برای خود بدانم که لایقت داشتم درجوار چنین بزرگ مردی باشم.از فضایل اخلاقی شهیدصیاد شیرازی. متواضع بودن واصلا انگارنه انگار ایشان فرمانده هستند مانند یک سرباز سربه زیرولکن شجاع بودندوخیلی هم اهل عبادت وشب زنده داری واهل روضه سید الشهداء. شبهای اول هرماه در منزل مسکونی شان روضه برقرار بود.که واقعا این عزیز خادم عزاداران بودند.یاد ونامش گرامی باد.انشاالله شفیع مادرقیامت باشد.
هلدینگ شایسته