دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نوبخت در پاسخ به آنا:

شیوه تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی تغییر می‌کند + جزئیات

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام اینکه روند تخصیص ارز دولتی تغییر پیدا خواهد کرد، گفت: منابع ارز دولتی به صورت مستقیم در قالب کالابرگ اختصاص خواهد داد.
کد خبر : 372130
نوبخت.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت با حضور در جمع اصحاب رسانه به سؤالات متعدد رسانه‌ها پاسخ داد.


این نشست که به بهانه تشریح برنامه‌های سازمان برنامه و بودجه در حوزه اصلاح ساختار بودجه برگزار شده بود، در موضوع احتمال حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی دولت و نحوه تخصیص بهینه آن به‌صورت مستقیم به مردم با چالش همراه شد.


در این نشست محمدباقر نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه آیا حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی با توجه به عدم توفیق آن در ایجاد عدالت تخصیص کالاهای اساسی پیگیری خواهد شد یا خیر تصریح کرد: این موضوع در دولت در حال بحث است اما حذف ارز دولتی گوشت در راستای نقصی که در ایجاد عدالت توزیع کالاهای اساسی داشت، انجام شد.


نوبخت گفت: نمی‌توان به‌طور قطعی از حذف این ارز دولتی صحبت کرد اما درصدد هستیم تا ارز دولتی به‌صورت مستقیم یا به‌صورت کالابرگ در اختیار مردم قرار گیرد.


معاون رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگر آنا مبنی بر اینکه زمان‌بندی تغییر شیوه پرداخت ارز دولتی از تخصیص به واردکنندگان به صورت مستقیم به مردم چگونه است، خاطرنشان کرد: تا هفته‌های آینده موضوع اختصاص کالابرگ یا کارت الکترونیکی کالایی نهایی و نتیجه آن به عموم مردم اطلاع داده خواهد شد.


به گزارش آنا در حال حاضر دولت 14 میلیارد دلار منابع برای اختصاص به کالاهای اساسی مردم که به‌صورت مستقیم در معیشت آنان اثرگذار است، در اختیار دارد که به‌زودی نحوه تخصیص آن که پیشتر به واردکنندگان داده می‌شد، تغییر خواهد کرد.


با این حساب مردم به‌صورت مستقیم کالاهای اساسی را در قالب کالابرگ یا شکل دیگری دریافت خواهند کرد که ضریب خطای آن بسیار کمتر از شیوه فعلی است.


بنابراین با تخصیص ارز به‌صورت مستقیم، طرف تقاضای ارز کنترل‌شده و احتمال کاهش قیمت وجود دارد اما امکان دارد برخی مردم تصور کنند که حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی منتج به افزایش قیمت آزاد آن خواهد شد اما به‌واقع ارزی که در اختیار کالاهای اساسی قرار خواهد گرفت، با تغییر شیوه موجب بهینه شدن روند تخصیص آن خواهد بود.


انتهای پیام/4083/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته