دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1394 - 13:24

حضور 5 فیلم بلند استانی در جشنواره تولیدات استانی حوزه هنری/ بودجه این جشنواره 700 میلیون تومان است

مجید مصلحی در نشست خبری جشنواره تولیدات استانی حوزه هنری، ساماندهی تولیدات حوزه و ارتقاء کیفی آن‌ها را از اهداف اصلی این جشنواره خواند. چهارمین دوره این جشنواره 7 تا 9 شهریور در اصفهان برگزار می‌شود.
کد خبر : 37210

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست خبری چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، با حضور مجید مصلحی مدیرکل امور استان‌ها و مجلس و مدیر جشنواره تولیدات حوزه هنری و سیدمهدی سیدین‌نیا دبیر این جشنواره، صبح امروز یکشنبه 15 شهریورماه در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.


مجید مصلحی در نشست خبری چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری گفت: «این جشنواره با هدف جذب و حمایت از استعدادها و تولید نمونه‌آقار هنری در گرایش‌های مختلف و با توجه به ماموریت‌های حوزه‌هنری که در چهارچوب ابلاغ پیام‌های انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود.»








در حوزه ادبیات پایداری اگر 4 سال پیش تعداد کتاب‌های استانی ما به انگشتان یک دست هم نمی‌رسید، در این جشنواره 121 عنوان کتاب در این حوزه رونمایی خواهد شد. همچنین اگر در گذشته تنها 6 عنوان فیلم در جشنواره شرکت داده می‌شد، اکنون 560 اثر تصویری تولید مراکز استانی در جشنواره شرکت دارد

وی افزود: «جشنواره‌های متعددی در کشور ما برگزار می‌شود اما تمایز جشنواره تولیدات حوزه هنری با آن‌ها این است که اولا این جشنواره در 7 گرایش مختلف هنری و پژوهشی برگزار می‌شود. دوم اینکه شرکت‌کنندگان این جشنواره‌ عموم مردم نیستند، بلکه به تولیدات مراکز استانی حوزه اختصاص دارد. نکته سوم اینکه بحث موضوعات و دامنه‌ آثار در چهارچوب ماموریت‌های حوزه است و چهارم اینکه ما با وجود یدک کشیدن عنوان جشنواره، به دنبال کار ویترینی و آماری کردن نیستیم، بلکه هدف ما بیشتر نقد و بررسی است.»


مصلحی خاطر نشان کرد: «هدف اصلی ما از این جشنواره،‌ساماندهی تولیدات حوزه و ارتقای کیفی آن‌هاست. به عبارت دیگر این جشنواره به مراکز مختلف حوزه این فرصت را می‌دهد که با ارائه آثار خود هویت‌سازی کنند. خوشبختانه در این مسیر موفقیت‌های خوبی به دست آمده است و مراکز استانی که تا پیش از این بیشتر فعالیت محور بودند، در آستانه چهارمین جشنواره به تولید آثار متعددی پرداخته‌اند.»


وی ضمن بیان این مطلب که قدم بعدی ما تبدیل کردن تولیدات حوزه به محصولات فرهنگی و عرضه آن است، یادآور شد: «یکی از ویژگی‌های حوزه هنری این است که در تغییر جریان‌های سیاسی و مدیران، کمتر دستخوش تغییرات می‌شود و این وضعیت، این امکان را برای تدوین و پیگیری برنامه‌های بلندمدت را به ما می‌دهد.»


مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری گفت: «ما توانسته‌ایم گام‌های خوبی در افزایش تکنیک و محتوا در مراکز استانی برداریم و در بخش تجهیزات هم اتفاق‌های خوبی افتاده است. آنچنانکه در حوزه ادبیات پایداری اگر 4 سال پیش تعداد کتاب‌های استانی ما به انگشتان یک دست هم نمی‌رسید، در این جشنواره 121 عنوان کتاب در این حوزه رونمایی خواهد شد. همچنین اگر در گذشته تنها 6 عنوان فیلم در جشنواره شرکت داده می‌شد، اکنون 560 اثر تصویری تولید مراکز استانی در جشنواره شرکت دارد.»


وی افزود: «همچنین در بخش پژوهشی، افق تولیدات بالای 100 عنوان کتاب در استان‌های ما وجود دارد و در حوزه فیلم بلند هم که معمولا در گذشته برای مراکز استانی چندان محلی از اعراب نداشت، طی 2-3 سال اخیر 5 فیلم بلند استانی ساخته شده که در جشنواره حضور خواهند داشت.»


مصلحی اظهار داشت: «ما تصمیم رقابت با سایر بخش‌ها را نداریم و هر کسی که ما را حمایت کند،‌دستش را خواهیم فشرد.»


وی درباره بودجه تخصیص یافته برای برگزاری این جشنواره گفت: «بودجه دوره سوم از این جشنواره که در کرمانشاه برگزار شده بود،‌یک میلیارد تومان بوده ولی بودجه دوره چهارم، 700 میلیون تومان در نظر گرفته شده است تا اقتصاد مقاومتی، تنها یک شعار نباشد.»


در بخش دیگری از این نشست، سیدین‌نیا درباره روند مراحل اجرایی جشنواره توضیح داد: «کار با ایجاد 7 کمیته از زمان فراخوان آغاز شده و داوری‌ 4 هزار و 963 عنوان که به تفکیک عبارتند از 101 اثر نمایشی، 232 اثر در حوزه ادبیات، 176 اثر موسیقایی، 3402 اثر تجسمی، 111 اثر در بخش فرهنگ و مطالعات پایداری، 560 اثر تصویری و 361 محصول فرهنگی شروع شد.»


وی ضمن بیان این مطلب که در مجموع این جشنواره در 75 بخش اجرا می‌شود گفت: «در بسیاری از رشته‌ها برای مراکز استانی محدودیت‌هایی در ارائه آثار تعریف کردیم مثلا هر مرکز تنها 20 عکس می‌توانسته به جشنواره ارائه کند. در حوزه محصولات فرهنگی نیز آثاری مورد نظر هستند که توانسته‌اند به عنوان یک محصول تولید شوند؛ حالا چه یک اثر مولتی‌مدیا بوده و چه دانش‌نامه و کتاب و ...»


سیدین نیا گفت: «علاوه بر 7 کمیته اولیه، 5 کمیته ستادی و یک کمیته برای برگزاری افتتاحیه و اختتامیه فعال شده‌اند و مجموعا تعداد کمیته‌ها به 13 کمیته رسیده است. این جشنواره هفتم شهریور با مراسم افتتاحیه در اصفهان آغاز می‌شود. همچنین هم‌زمان با آغاز به کار جشنواره،‌عمارت سعدی اصفهان که یک موزه گالری با 600 اثر در بافت تاریخی میدان امام است، افتتاح می‌شود.»


وی ضمن بیان این مطلب که کل برنامه‌ها در 4 سالن برگزار می‌شود، ادامه داد: «شب هفتم برنامه شب شعر با حضور بزرگان شعر استان‌ها در چهل‌ستون اصفهان برگزار می‌شود. بعد از ظهر روز هشتم نیز شب خاطره را در کتاب قبور شهدای گمنام کوه‌صفه برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه نیز که بیشتر یک برنامه هنری است، روز نهم در اصفهان برگزار می‌شود.»


انتهای پیام/

برچسب ها: حوزه هنری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته