بیشترین مشکل خودروها در معاینه فنی/ خودروسازها همکاری نمیکنند
سیدنواب حسینیمنش در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص تأثیر اقدامات ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در کاهش آلودگی هوای شهر اظهار کرد: اتفاق جالبی که در سال گذشته افتاد این بود که بعد از سه سال از اجرای طرح کاهش در تهران مردم توانستند اولین نتایج آن را ببینند هرچند قضاوت کردن درباره آن زود است.
وی تصریح کرد: سال گذشته نسبت به سال 96 تغییرات جوی بیشتر بهصورت بارشی بوده تا باد و این موضوع تأثیر چندانی بر روی ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون ندارد؛ این در حالی است که بیشترین تغییرات آب و هوایی که در کاهش آلودگی هوا تأثیر دارد باد است و نه بارندگی.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران افزود: بر اساس گزارش رؤسای سازمان حفاظت محیط زیست، با مشارکت شهروندان سال گذشته توانستیم حدود ۲۰ درصد از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون را در یک سال گذشته در تهران کاهش دهیم و امیدواریم بتوانیم به مرور به سمت شهر سالم و با استانداردهای خوب حرکت کنیم.
حسینیمنش در ادامه به فلسفه یک ساله بودن معاینه فنی در پایتخت اشاره کرد و گفت: ما نمیتوانیم برای محصولات خود یک استاندارد جدید ایجاد کنیم زیرا این استاندارد دارای یک نرم جهانی است و ما میبایست کیفیت تولیداتمان را به آن سطح برسانیم.
وی اذعان کرد: وقتی کلیه قطعاتی که روی خودرو نصب میشود بر اساس یک گارانتی مشخص باشد، مثل پیمایش یک کاتالیست تا ۱۰۰ هزار کیلومتر، باید آلایندگی خودرو را کنترل کند و بررسی معاینه فنی باید بر اساس میزان پیمایش خودروهای شخصی کنترل شود. این در حالی است که در ارتباط با خودروهای مثل تاکسی سن معاینه فنی ۶ ماه و خودروهای فرسوده سه ماه است.
انتظار در مراکز معاینه فنی از 30 دقیقه فراتر نمیرود
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه در ارتباط با هوشمند شدن روند الکترونیکی نوبتدهی در صفهای معاینه فنی اظهار کرد: از زمانی که ماشین به اپراتور تحویل داده میشود تا زمانی که مالک آن را تحویل میگیرد کمتر از ۸ دقیقه زمان صرف میشود و با توجه به اینکه مراکز بهطور میانگین چهار خط معاینه فنی دارند با همپوشانی تمام فعالیتها زمان معطلی از ۳۰ دقیقه فراتر نمیرود.
وی با اشاره به اینکه استقبال از نوبتدهی الکترونیکی در مراکز معاینه فنی کم شده است، گفت: با توجه به اینکه ظرفیت خطوط معاینه فنی تا ۵۴ خط افزایش یافته است، میزان معطلی مراجعهکنندگان بسیار کاهش پیدا کرده و این در حالی است که استقبال از نوبتگیری اینترنتی زمانی است که طول صف افزایش مییابد.
حسینیمنش اذعان کرد: ورودی به مراکز معاینه فنی در زمان اوج مراجعات روزانه حدود ۷ هزار و ۵۰۰ مراجعه است و ما در همه مراکز سقف معطلی در صفها زیر یک ساعت است.
وانت نیسان جزو سه خودروی اول در مردودیهای معاینه فنی است
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص اهمیت موضوع دادهکاوی در معاینه فنی خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا معاینه فنی واحد تحقیق و توسعه شرکتهای تولیدکننده و واردکننده خودرو است و بر همین اساس این شرکتها از طریق همین دادهکاوی خودروهای خود را اصلاح و کیفیت آن را افزایش میدهند.
وی افزود: مراکز معاینه فنی در تهران اولین مراکزی بودند که دادههای خود را بهصورت دستهبندی شده و سیستماتیک جمعبندی کردند ولی ما در سال 97 برای اولین بار کل دادههای مربوط به خودروهای مراجعه شده به مراکز معاینه فنی را در یک مرکز داده (دیتا بیس) گردآوری کرده و در سامانه «تهران من» بهصورت سیستمی قرار دادیم تا در صورت لزوم دستگاههای مختلف و یا محققان دانشگاهی از طریق ایجاد دسترسی به آن استفاده لازم را از آن انجام دهند.
حسینیمنش ادامه داد: با استفاده از این دادهها میتوان به هر خروجی از جمله اینکه کدام خودرو دارای بیشترین مشکلات فنی است و یا اینکه چه خودرویی دارای چه نواقصی است دست یافت، بهعنوان مثال بیشترین آمارهای مردودی از کمک فنر به وانت نیسان، تست آلایندگی به وانت پیکان، انحراف فرمان به تیبا مربوط میشد و بهطورکلی وانت نیسان در همه مردودیها جزء سه خودرو اول قرار دارد.
هزینه نوسازی خودروهای باری از محل صرفهجویی سوخت تأمین میشود
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه هیچکدام از شرکتهای خودروسازی از جمله ایران خودرو و سایپا تاکنون هیچگونه تمایلی برای استفاده از این دادهها برای رفع نقص خودروهای خود انجام ندادهاند از یک راهکار پیشنهادی برای از رده خارج کردن خودروهای وانت نیسان سخن به میان آورد و گفت: نُرم مصرف سوخت وانت نیسان در هر 100 کیلومتر 25 لیتر بنزین است، بر این اساس اگر ما همه خودروهای وانت نیسان را از رده خارج کنیم و خودروهای وانت با مصرف سوخت بهینه مثلاً در هر 100 کیلومتر 10 لیتر جایگزین کنیم، صرفاً از طریق ذخیره بنزین آن میتوانیم هزینه این نوسازی را تأمین کنیم.
وی تصریح کرد: این موضوعات به مردم ارتباطی ندارد، بلکه به خودروساز مربوط است؛ ولی وقتی خودروساز صرفاً منفعت سازمانی خود را در نظر میگیرد و به هیچ داده و اطلاعاتی در این خصوص توجهی نمیکند باعث میشود یک دستگاه خودروی پراید که قیمت آن امروز به حدود 50 میلیون تومان رسیده، وقتی برای معاینه فنی مراجعه میکند روی کاتالیست آن درج شده: کاتالیست فاقد الزام آلایندگی!
هزینه کمکاری خودروساز را مردم پرداخت میکنند
حسینیمنش با بیان اینکه این مسئله یک موضوع حاکمیتی است، افزود: ما اصلاً دوست نداریم به مردم فشار بیاید؛ ما وقتی با راننده تاکسی مواجه میشویم که پول تعویض کاتالیست خودرو خود را ندارد ناراحت میشویم و این در حالی است که این فرد هزینه کمکاری خودروساز را پرداخت میکند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه به قطع شدن سیستم در زمان عملیات معاینه فنی و معطلی مراجعهکنندگان اشاره کرد و گفت: بخشهایی که در این فرآیند فعالیت میکنند عبارتند از مراکز معاینه فنی در رأس کار، وزارت کشور بهعنوان سرور پشتیبان، وزارت راه که مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین با همکاری سازمان راهداری در آن قرار دارد و در نهایت ناجا.
وی افزود: مراکز معاینه فنی ارتباطشان با وزارت کشور و ناجا بر اساس فیبر نوری بوده و اینترنت ملی است و ارتباطی به اینترنت دنیا ندارد ولی مشکلی که در این خصوص وجود دارد میان سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) و ناجا است که وقتی در حال گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعات خود هستند در ساعات کاری دچار اختلال میشویم و با وجودی که این مشکل ارتباطی با مراکز معاینه فنی ندارد ولی در تلاش هستیم تا با هماهنگیهای لازم، تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات مراکز در ساعات تعطیلی آنها انجام شود.
هدف ما جلب رضایت مشتری نیست بلکه ایمنی خودرو است
حسینیمنش در خصوص بحث مشتریمداری و رعایت شاخصهای ارتباطی میان کارکنان مراکز معاینه فنی با مراجعهکنندگان گفت: در مراکز ما آزمونگرها، مدیران خط، پذیرش و صدور برچسب مشغول به فعالیت هستند که در این بین بهجز آزمونگرها که نباید با مشتریها ارتباط کلامی داشته باشند برای سایر کارکنان که در انجام فعالیتهایشان نیازمند ارائه راهنمایی و مشاوره هستند دورههایی را برای ارتباط مؤثر برگزار کردیم ولی هر چه باشد ما در اینجا نقش ضابط قانون را داریم و تکلیف ما جلب رضایتمندی مشتریان نیست، بلکه کیفیت خودرو و ایمنی خودرو مد نظر است.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اذعان کرد: این را بارها اعلام کردم که صنعت خودرو سه ضلع دارد؛ خودروساز، مراکز نظارتی مثل پلیس و مراکز معاینه فنی و نگهداشت که توسط مالک اتفاق میافتد؛ دو ضلعی که در ایران مرتب بر آن فشار وارد میشود دو ضلع نظارت و نگهداشت است، در حالی که ما به ضلع سوم که ضلع خودروساز است اصلاً توجهی نداریم.
3 میلیون و 600 هزار خودرو فاقد معاینه فنی در تهران
وی در پاسخ به سؤال خبرگزاری آنا مبنی بر اینکه آیا ما همچنان در شهر تهران خودروهای فاقد معاینه فنی داریم، گفت: متأسفانه آمار دقیقی در اینباره وجود ندارد ولی براساس بدیهیات از ابتدای سال 97 تا پایان اسفند ماه حدود 3 میلیون و 600 هزار خودرو توسط دوربینها جریمه شدهاند و ما در تلاش هستیم تا از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی جلوگیری کنیم.
حسینیمنش در ادامه ضمن اشاره به آمار مراجعات به مراکز معاینه فنی در سال 97 عنوان کرد: در سال گذشته حدود یک میلیون و 228 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند که از این میان 358 هزار خودروی آلاینده شناسایی و اصلاح شدند و 350 هزار خودرو نیز معاینه فنی برتر دریافت کردند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص طرح کاهش که جایگزین طرح زوج و فرد شده نیز گفت: مبنای طرح کاهش مبارزه با آلودگی هواست، بدین معنی که خودروهایی که سالمتر هستند برای ورود به زون دوم که همان محدوده زوج و فرد قبلی است عوارض کمتری پرداخت میکنند و جهتگیری ما در این راستا خواهد بود تا در آینده اجازه ورود خودروهای فرسوده را به محدوده طرح ترافیک ندهیم.
افتتاح سه مرکز معاینه فنی در سال 98 در تهران
وی در ارتباط با شرایط احداث مراکز معاینه فنی در شهر تهران اظهار کرد: در این خصوص ما دستورالعملی داریم بهنام دستورالعمل ماده سه مصوب هیئت وزیران، براین مبنا اگر کسی متقاضی احداث یک مرکز معاینه فنی است بهراحتی میتواند با مراجعه به این دستورالعمل که در سایت وزارت کشور وجود دارد از شرایط اصلی آن آگاهی پیدا کند ولی اصلیترین شرایط آن شامل تملک یک زمین حداقل یک هزار متری یا استیجاری پنج ساله است و بهازای هر خط معاینه فنی هم 100 متر سوله لازم است و در صورت دارا بودن شرایط مطرح شده ما همکاریهای لازم را انجام خواهیم داد تا بخش خصوصی بتواند به این عرصه ورود پیدا کند.
حسینیمنش ادامه داد: در سال 98، سه مرکز جدید معاینه فنی آغاز به کار خواهند کرد که یکی از این مراکز با نام آسمان آبی شرق است که با توجه به اینکه مرکز سراج ما در منطقه مسکونی قرار گرفته به این مرکز منتقل خواهد شد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه این مرکز با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری تهران به بهرهبرداری خواهد رسید، تصریح کرد: این مرکز با داشتن 10 خط، بزرگترین مرکز معاینه فنی خواهد شد و بهدنبال آن هستیم تا با مشارکت بخش خصوصی عنوان نمونهترین مرکز معاینه فنی را نیز کسب کنیم.
ورودی موتورسیکلتها به مراکز معاینه فنی در حد صفر
وی در ادامه در خصوص مراجعه موتورسیکلتها به مراکز معاینه فنی نیز گفت: میزان ورودی موتورسیکلتها به مراکز معاینه فنی در حد صفر است و هیچ الزامی بر روی آنها وجود ندارد و اگر پلیس هم بخواهد با آنها برخورد کند در ترافیک شهری از دست مأموران فرار میکنند.
حسینیمنش ضمن اشاره به اینکه موضوع موتورسیکلتها هم به صنعت باز میگردد، تصریح کرد: ما وسیله نقلیهای را تولید میکنیم و در اختیار مردم قرار میدهیم که استاندارد نیست همانطور که پراید را جایگزین پیکان کردیم و تولید آن را سالها بدون ارتقای کیفیت ادامه دادیم.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: طراحی موتورسیکلتهایی که در کشور تولید میشود به جنگ جهانی اول بازمیگردد؛ ما اصلاً به خودمان زحمت ندادیم که تکنولوژی آن را ارتقا دهیم، در اینصورت چه انتظاری از مردم باید داشت؟ ما باید زمانی انتظار داشته باشیم موتورسیکلتها به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند که وسیله باکیفیت به آنها ارائه شده باشد.
موتورسیکلتهای ما اصلاً استاندارد نیستند
وی در خصوص استاندارد موتورسیکلتها گفت: من بهعنوان یک کارشناس حوزه حمل و نقل اعلام میکنم موتورسیکلتهای ما اصلاً استاندارد نیستند زیرا ساختار موتورسیکلتها با توجه به نوع کاربری آن متفاوت است مثلاً موتورسیکلت شهری با نوع مسابقهای آن متفاوت است و شما نمیتوانید با آن تک چرخ زده یا ویراژ بدهید و این مسئله نیز موضوعی است که از سوی مسئولان ذیربط و تولیدکنندگان این صنعت در کشور مورد بیتوجهی قرار گرفته است.
حسینیمنش در ادامه ضمن اشاره به سن فرسودگی 8 سال برای موتورسیکلتها، که این میزان در کلانشهرها 2 سال کاهش مییابد، افزود: براساس آمار پلیس از میان 12 میلیون موتورسیکلت پلاکشده در کشور 80 درصد به سن فرسودگی رسیده است و بیتوجهی به این صنعت و نقش آن در آلودگی هوای تهران موضوعی است که نمیتوان آن را نادیده گرفت.
آمار سالانه کشتههای موتورسیکلت در کشور برابر با سقوط 4 هواپیمای فوکر است
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در پایان به آمار تلفات ناشی از تصادفات موتورسیکلت در شهر تهران نیز اشاره و اظهار کرد: در شهر تهران سالانه 800 نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست میدهند که از این تعداد 400 نفر آنها یا راکب موتورسیکلت هستند و یا موتورسوار عامل آن بوده است که این آمار برابر با سقوط 4 هواپیمای فوکر-100 در سال است؛ ولی متأسفانه صدای کسی هم در نمیآید چون اکثریت قریب به اتفاق آنها جزء اقشار ضعیف جامعه محسوب میشوند.
انتهای پیام/4105/ن
انتهای پیام/