دولت باور کند که فرمانده جنگ اقتصادی است/حصر ایران توسط CFT
سیدرضا صدرالحسینی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره چالشهای پیشروی دولت در سال جدید، گفت: باید پذیرفت که پیشبینی چالشهای پیشروی دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 98 کار آسانی نیست. دلیل اصلی آن موفقیتها و عدم توفیقات این دولت در سال 97 است. برای بررسی دقیقتر این موضوع میتوانیم این چالشها را در دو بخش کلی داخلی و خارجی تقسیم کنیم.
6 سال کمتوجهی به اقتصاد درونزا
وی ادامه داد: در بخش داخلی به نظرم مهمترین چالش دولت در بُعد اقتصادی خواهد بود، دلیل اصلی آن کمتوجهی بخش اقتصادی این دولت در طول 6 سال گذشته به مبانی و اصول اقتصاد مقاومتی با محوریت درونزا بودن اقتصادی است.
کارشناس مسائل استراتژیک در این رابطه افزود: بینظارتی به صندوقهای مالی و اعتباری در اواخر سال 96 که طبعات اقتصادی و امنیتی قابل توجهی برای کشور داشت، افزایش قیمت کالاها در ماههای اول سال 97، خروج مقادیر قابل توجهی ارز و طلا در ماههای میانی سال 97، افزایش شگفتانگیز قیمت ارز خارجی، افزایش حیرتانگیز قیمت مایحتاج مردم در نیمه دوم سال 97، کاهش شدید ارزش پول ملی در همین سال، کاهش قدرت خرید مردم در هفتههای پایانی سال 97، افشای فسادهای مالی بعضی از دستاندرکاران اقتصادی و بانکی در سال 97، عدم برخورد قاطع دستگاههای نظارتی موجود در وزارتخانههای اقتصادی در این سال، عدم تحرک لازم سازمانهای حمایتی و تعزیراتی برای کنترل دلالان و واسطههای تجاری و اقتصادی، افشای خیانت بعضی از دریافتکنندگان ارز دولتی که قرار بود برای کنترل بازار کالاهای موردنیاز مردم اجناس وارداتی را با ارز دولتی وارد و بهتناسب آن بر روی قیمت کالاهای وارداتی قیمتگذاری کنند، که این کار در موارد زیادی انجام نشد، عدم انسجام تیم اقتصادی دولت که با ترمیم این تیم تا حدودی جبران مافات انجام شد، ناگفته پیداست که تورم به همراه رکود که کارشناسان اقتصادی به آن بیماری هلندی نیز میگویند از زمینههای چالش اقتصاد داخلی در سال 98 خواهد بود.
آیا دولتمردان باور دارند که فرماندهی جنگ اقتصادی برعهده آنهاست؟
صدرالحسینی ادامه داد: این موارد با چنگ و دندان نشان دادن تازه آمریکا و دنبالههای او در تشدید تحریمها همراه خواهد بود، البته این موارد همگی چاره دارد و امکان برونرفت از آن با تقویت اقتصاد داخلی، بهرهگیری از پولهای سرگردان، خروج بانکها از دلالی و سفتهبازی، تقویت روحیه همبستگی در ابعاد اقتصادی، بهرهگیری بیشتر از بنگاهها و مؤسسات خوشنام اقتصادی، تجاری، صنعتی و فناوری داخلی، استفاده بیشتر از اقتصاددانان و تئوریهای اقتصاد بومی، بهرهگیری از جوانان متعهد متخصص و اعتماد بیشتر به مؤسسات و شرکتهای دانشبنیان، بهرهگیری از موقعیت جغرافیایی ویژه کشور که با 15 کشور همسایه هستیم، که همگی همسایگان به یک یا چند کالا و محصول ایرانی یا تکنولوژی و طراحی ایرانی نیاز دارند و در نهایت تئوریزه کردن جنگ اقتصادی و باور دولتمردان به این حقیقت که فرماندهان این جنگ که در درجه اول دولتمردان هستند باید اولاً در حدواندازه فرماندهی کردن این جنگ بزرگ باشند؛ دوماً خود و خانواده، نزدیکان و منصوبان آنان الزامات این فرماندهی را در حد کمال، مانند فرماندهان دفاع مقدس که افتخار ما هستند، رعایت کنند، وجود دارند.
میخواهند موفقیتهای سیاست خارجی را به چالش تبدیل کنند
کارشناس مسائل استراتژیک دومین چالش دولت در سال آینده را چالش سیاست خارجی عنوان کرد و در این رابطه گفت: در سال 97 در حوزه سیاست خارجی موفقیتهایی برای جمهوری اسلامی ایران بهوجود آمده است که احتمالاً رقبا و دشمنان سعی در تضعیف آنان خواهند داشت و علاقهمند خواهند بود که این موفقیتها را به چالش برای دولت و ملت ایران تبدیل کنند.
وی ادامه داد: در سال جدید در حوزه سیاست خارجی، نفوذ بیبدیل جمهوری اسلامی ایران را در منطقه غرب آسیا که مابأزای اجرای نظریه مقاومت است، شاهد خواهیم بود، لذا رقبای منطقهای و دشمنان فرامنطقهای ایران بهشدت از این نفوذ معنوی که بهعنوان نمونه در حال حاضر در حوزه کشور مهم جمهوری عراق به یک دستاورد بزرگ سیاسی، امنیتی و اقتصادی تبدیل شده است، با حسرت و نفرت و کینه مینگرند؛ بنابراین بدخواهان داخلی و دشمنان خارجی احتمالاً در این دستاورد بزرگ مقاومت ایجاد تشکیک خواهند کرد و در مباحث خارجی سعی خواهند کرد ایران و عراق نتوانند بهراحتی به دستاوردهای راهبردی توافقات اخیر نایل آیند.
کارشناس مسائل استراتژیک افزود: در همین حوزه مهم باید به توافقات سه کشور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عربی سوریه و جمهوری عراق در موضوعات امنیتی، تجاری، فناوری، جادهای، نفتی و گازی نیز اشاره کرد که احتمالاً دشمنان سعی در به چالش کشیدن این توافقات خواهند داشت.
لوایحی که حصر ایران را هدف قرار دادهاند
وی با بیان اینکه از دیگر چالشهای احتمالی در حوزه سیاست خارجی، کوشش در اجبار ورود ایران اسلامی به بعضی از توافقات مالی مانند پالرمو، FATF و CFT است، در حقیقت به میزان افزایش اقتدار منطقهای ایران، تلاش برای محصور کردن این کشور در چارچوب کنوانسیونها و توافقات محدودساز بیشتر خواهد شد.
صدرالحسینی خاطرنشان کرد: از چالشهای احتمالی دیگر سیاست خارجی در سال 98، فشار به کشورهای آسیایی و اروپایی خواهد بود که تاکنون با تحریمهای ظالمانه آمریکا همراهی نکردند و یا کمتر به آن تحریمها پایبند بودند، در حقیقت آمریکا توسط وزارت خزانهداری و امور خارجه خویش در تلاشاند تا بتوانند این کشورها را از همکاری با جمهوری اسلامی ایران منصرف کنند و این تنگ شدن حصار ارتباطی ازجمله چالشها خواهد بود.
وی ادامه داد: از دیگر چالشهای سیاست خارجی احتمالاً تلاش بیشتر آمریکا برای انجام معامله قرن و نزدیک کردن حکام و رهبران کشورهای اسلامی به رژیم غاصب صهیونیستی و افزایش فشار به ملت مظلوم فلسطین خواهد بود که نتیجه این اقدامات فعالیت بیشتر دستگاه وزارت خارجه را طلب میکند.
راهبردهای ابلاغی برای برونرفت از مشکلات
کارشناس مسائل استراتژیک درباره راههای برونرفت از این چالشها، گفت: راه برونرفت از چالشهای احتمالی در حوزه سیاست خارجی، یک دل و یکصدا شدن همه دستگاههای مرتبط با این حوزه سرنوشتساز خواهد بود، در حقیقت باید از داخل ایران یکصدا به خارج کشور بیشتر ارسال نشود و افرادی برای توجیه وظایف انجامداده و انجامنداده خویش، مطالبی که نشان از اختلاف در مسائل اصلی است به بیرون از مرزها ارسال نکند، همه دستگاههای مرتبط با سیاست خارجی به سه راهبرد اساسی ابلاغی مقام معظم رهبری یعنی عزت، حکمت و مصلحت و اینکه منافع و مصالح ملی کاملاً در همه طرحها، اقدامات و عملکردها و اظهارنظر آنان باید وجود داشته باشد، توجه کافی کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اقتدار جمهوری اسلامی ایران ارتباط ارگانیک و غیرقابل گسست با همبستگی ملی، انسجام ملی، قانونگرایی، تقویت همه دستگاههای مرتبط به زندگی مردم، امنیت داخلی و خارجی، قدرت فرهنگی و اقتصادی، سیاسی و دفاعی کشور و همدلی رؤسای قوا و دستگاههای تصمیمساز و تصمیمگیر دارد؛ بنابراین مطمئن هستیم سال 98 نیز مانند 40 سال گذشته تاريخ معاصر ايران با سرافرازی و افتخار به پایان خواهد رسید.
انتهای پیام/4079/ن
انتهای پیام/