دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 شهريور 1394 - 15:22
در خطبه‌های نماز جمعه تهران

احمد خاتمی: برای قضاوت واقع‌بینانه، باید حرف هر دو طرف را بشنویم

امام جمعه موقت تهران، با بیان اینکه «مسائل بعد از برجام نیز از اهمیت کمی برخوردار نیست»، گفت: بعد از مسأله برجام مطالبی از سوی آمریکایی‌ها شنیده شد که نادرست بود و باید مسئولان به این سخنان آنها پاسخ دهند.
کد خبر : 36903

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی درخطبه‌های دوم نماز جمعه تهران با اشاره به مناسبت‌های پیش رو در هفته آینده اظهار کرد: هفته آینده سالروز شهدای عزیزی است که در 17 شهریور به شهادت رسیدند و شهادت آنها پیروزی انقلاب اسلامی را تسریع کرد.


وی ادامه داد: همچنین شهادت آیت‌الله قدوسی و سرتیپ وحید دستجردی را در پیش داریم که توسط منافقین به شهادت رسیدند؛ منافقانی که اکنون در کشورهای غربی و اروپایی که شعار مبارزه با تروریست را سر می‌دهند، زندگی حیوانی‌شان را ادامه می‌دهند.


خطیب موقت نماز جمعه تهران، یادآور شد: منافقین 12 هزار نفر از اقشار مختلف انقلاب را ترور کردند و 4 هزار نفر دیگر نیز توسط گروهک‌های دیگر که نوکر آمریکا بودند، به شهادت رسیدند.


خاتمی، اضافه کرد: 19 شهریور نیز سالروز رحلت مجاهد نستوه آیت الله طالقانی اولین امام جمعه تهران است که 12 سال از عمر خود را در زندان‌های طاغوت گذراند تا اخر عمرش در مسیر جهاد فی سبیل الله بود.


امام جمعه موقت تهران همچنین، همچنین با تبریک روز پدافند هوایی و قدردانی از تلاش پرسنل قرارگاه هوایی خاتم الانبیا (ص) گفت: قرارگاه هوایی شبانه‌روز و به طور 24 ساعت آسمان کشور رصد می کند تا شهروندان عزیز ما با آرامش استراحت داشته باشند.


وی در ادامه با اشاره به برگزاری هجدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری در روزهای 10 و 11 شهریور اظهار کرد: در این اجلاسیه نطق‌های خوب و سازنده و تذکرات مهمی ایراد شد. یکی از ابتکاراتی که می‌تواند الگو سایر بخش‌ها باشد این بود که درباره برجام از دو شخصیت موافق و مخالف دعوت شد تا درباره توافق هسته‌ای گزارش بدهند.


خاتمی افزود: بنده کاری به محتوا و قضاوت برجام ندارم، اما این منطق قرآن است که اگر می خواهیم قضاوت واقع‌بینانه داشته باشیم، باید حرف هر دو طرف را بشنویم و این موضوع تنها درباره برجام نیست و باید در تمام عرصه‌ها اعم از سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی رعایت شود.


برجام در شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود


امام جمعه این هفته تهران اظهار کرد: اصل برجام مراحل قانونی خود را طی می‌کند تا شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی به تصویب برسانند و مقام معظم رهبری هم تعبیرشان این بود که مصلحت نیست مجلس شورای اسلامی را کنار بگذاریم .


وی ادامه داد: بنده هم عرض می‌کنم که در اصل 77 قانون اساسی آمده است که «عهدنامه‏ ها، مقاوله‏‌نامه‏‌ها، قراردادها و موافقت‏‌نامه‏‌های‏ بین‌المللی‏ باید به‏ تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برسد.» و این تصریح قانون است، اگر توافق و تعهدی به این اهمیت مصداق این اصل نباشد، پس چه چیزی مصداق آن است.


خاتمی با بیان این مطلب تصریح کرد: چه این توافق امضا شده باشد و چه امضا نشده باشد، یک تعهدات 10 تا 25 ساله برای مردم ایجاد می‌کند، آیا نباید مجلس را در این عرصه به حساب بیاوریم؛ به حساب آوردن مجلس در حقیقت به حساب آوردن مردمی است که آنها را انتخاب کرده‌اند.








گر قرار باشد تحریم‌ها را تعلیق کنند ما هم در تعهداتمان توقف را می‌پذیریم نه تعطیلی را

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با بیان اینکه مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند، که در مورد رد یا تصویب برجام نظری ندارند، گفت: البته بررسی برجام در مجلس به معنای این نیست که توافق هسته‌ای انحصارا باید در مجلس بررسی و تصویب شود، بلکه نهادهای دیگر مثل شورای عالی امنیت ملی هم در این عرصه اثرگذار هستند.


خاتمی با بیان اینکه اصل برجام یک مسئله است ولی مسایل بعد از برجام، مسئله دومی است که اگر نگوییم مهمتر، کم‌اهمیت‌تر از برجام نیز نیست، گفت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند که خیلی مراقب باشید که بعد از اینکه با دشمن صلح کردید سرتان کلاه نرود، چه بسا دشمن با شما صلح می‌کند تا شما را غافل کند. با احتیاط و دقت وارد شوید، خوشبینی نسبت به دشمن را محکوم کنید حتی نسبت به لبخند دشمن هم بدبین باشید که در پی آن اهداف شیطانی است.


مسئولان به مطالب نادرست آمریکایی‌ها بعد از برجام پاسخ دهند


خطیب این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی بعد از برجام گفت: آمریکایی‌ها گفته‌اند که بعد از توافق هسته‌ای چارچوب تحریم‌ها همچنان حفظ می‌شود، اما باید بگوییم که این اشتباه است و ما وارد مذاکرات شده‌ایم که تحریم‌ها شکسته بشود اگر قرار است شکسته نشود چرا تعداد سانتریفیوژها را کم کردیم در صورتی که می‌توانستیم به 50 سانتریفیوژ برسیم و اینها حرف‌های نامربوطی است که باید مسئولان در برابر آن موضع صریح بگیرند.


خاتمی ادامه داد: آنچه قرار بود اتفاق بیفتد این بود که تحریم ها لغو بشود نه تعلیق، تعلیق تحریم‌ها نقض عهد است و اگر قرار باشد تحریم‌‌ها را تعلیق کنند ما هم در تعهداتمان توقف را می‌پذیریم نه تعطیلی را.


وی با بیان اینکه مقامات آمریکایی گفته‌اند که «ایرانی ها باید کاری متفاوت انجام بدهند» تصریح کرد: معنی این حرف این است که دست از ارزش‌های انقلابی و اسلامی برداریم و در نظام سلطه هضم شویم، یعنی دست از حمایت از نیروهای مقاومت در دنیا برداریم و مظلومین عراق، یمن و حزب‌الله را رها کنیم اما آمریکایی ها مطمئن باشند که این حادثه اتفاق نخواهد افتاد.


عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: همچنین اوباما گفته است که امید دارد هویت رژیم ایران تغییر کند و این یعنی آنکه اوباما امیدوار است که یک حکومت نوکر مثل رژیم پهلوی در ایران سر کار بیاید که همچون گذشته کشور را به غارت ببرند اما آمریکایی ها باید بدانند که این رویایی است که به فضل خدا هیچ وقت تعبیر نشد و تعبیر نخواهد شد.


امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه پیام نماز جمعه تهران به سرعت به دنیا مخابره می شود گفت: بنده از زبان شما نمازگذاران می گویم که این مردم تا آخرین نفس و آخرین قطره خونشان از استقلال، آزادی و نظام مقدس جمهوری اسلامی حمایت خواهند کرد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه خطبه دوم نماز جمعه تهران بیان کرد: آمریکایی ها گفته‌اند که برجام فرصتی در داخل و خارج در اختیار آمریکایی ها قرار داده است و این همان نفوذی است که مقام معظم رهبری در چند سخنرانی قبل اشاره فرمودند. این موضوع هشداری است به صاحبان رسانه، مسئولان و آنهایی که سایت و روزنامه دارند که زمینه‌ساز نفوذ آمریکا نشوند.


خاتمی در ادامه مطلب تصریح کرد: امروز هر قلم و هر قدمی که برای بزک کردن چهره آمریکا و زدودن نکبت از استکبار برداشته شود بی تردید قلم و قدم آمریکایی است.


خطیب این هفته نماز جمعه تهران یادآور شد: آمریکایی ها و قهرا کسانی که متمایل و هم فکر آنها هستند می خواهند چنین القا کنند که شعار مرگ بر آمریکا تندروی است و جان کری گفته که ایران حامی تروریست است و اگر کنگره به توافق رای منفی بدهد تندروهای ایران می‌گویند که دیدید آمریکا به تعهدات خود پایبند نبود.


وی ادامه داد: اما من می‌گویم ری نمی‌تواند این مطلب را بفهمد که شعار مرگ بر آمریکا نشأت گرفته از فرهنگ قرآنی و عاشورا و ترجمان دوباره هیهات من الذله است.


خاتمی با بیان این مطلب تصریح کرد: شعار مرگ بر آمریکا مردم ما عین عدالت است و سازش و رابطه با آمریکا در شرایط کنونی که آمریکا هنوز آدم نشده است بی تردید وادادگی است.


نظارت شورای نگهبان استصوابی است نه استطلاعی


امام جمعه موقت تهران در پایان خطبه‌های خود درباره مسائل مطرح شده داخلی نیز گفت: مساله قانون‌مداری، یک اصل کاملا پذیرفته شده برای ملت، دولت و همه نهادهاست و هیچ کس نیست که در این کشور دلسوز انقلاب باشد اما قانون‌پذیری را نپذیرد.


وی ادامه داد: بر اساس اصل 99 قانون اساسی، شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و نیز مراجعه به آرای عمومی را برعهده دارد. اما اینکه این نظارت استطلاعی یا استصوابی است، اصل 98 قانون اساسی می‌گوید که تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است که با تصویب سه چهارم آنها انجام می‌شود.


خاتمی افزود: شورای نگهبان در تاریخ 1370/3/1 در نظریه تفسیری 1234 این نظارت را تفسیر کرده است و آن را نظارت استصوابی و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات، از جمله تایید و یا رد صلاحیت کاندیداها دانسته است. بنابراین نظارت استصوابی یک قانون است و همه باید به قانون احترام بگذارند و ایستادن و مقابله با این اصل قانونی حاشیه‌سازی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته