دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 اسفند 1397 - 15:16
العربی‌الجديد؛

عربستان به‌خاطر آمریکا از فرماندهی بازار نفت چشم‌پوشی می‌کند

العربی‌الجدید در گزارشی نوشت که عربستان ممکن است به‌خاطر منافع آمریکا از فرماندهی بازار نفت چشم‌پوشی کند.
کد خبر : 367886

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری العربی‌الجدید در گزارشی نوشت: «به نظر می‌آید شرایط حاضر در بازار نفت، نظریه چشم‌پوشی عربستان را از فرماندهی تولید نفت جهانی به نفع آمریکا تقویت می‌کند. درحالی که ریاض تلاش می‌کند کاهش میزان تولید نفت در اوپک را با شعار افزایش قیمت‌های نفت با کاهش ذخایر تولیدی توجیه کند؛ آمار و ارقام، عکس این ادعا را نشان می دهد».


طبق این گزارش، درحالی که تولید اوپک و در رأس آن عربستان کاهش می‌یابد، تولید نفت آمریکا افزایش داشته است تا جایگاه نخست را در این زمینه به‌دست آورد و مسکو و ریاض را پشت سر بگذارد. در سایه چنین معادله‌ای، قیمت نفت به شکلی باقی می‌ماند که دولت‌های نفتی ازجمله عربستان، نتوانند بودجه‌های خود را براساس درآمد نفتی تنظیم کنند. در ادامه، این امکان به شرکت‌های حفاری آمریکایی داده می‌شود تا توان رقابت در بازار بین‌المللی نفت را داشته باشند.


العربی‌الجدید در گزارش خود آورده است‌: «آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی که روز گذشته منتشر شد افشا کرد آمریکا تا 2024 میلادی ذخایر نفت خام خود را با افزایش نفت صخره‌ای، گسترش می‌دهد و این موضوع، اوپک را در شرایط سختی قرار داده است؛ زیرا اعضای آن از سهمیه بازاری خود کاسته‌اند تا از سهم جهانی آمریکا در تولید نفت حمایت کنند»!


به گزارش این آژانس، نفت آمریکا تا 2024 میلادی به 19.6 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و این موضوع، رقابت میان تولیدکنندگان نفت را شدیدتر می‌کند. در واقع، واشنگتن به‌دنبال آن است تا با افزایش تولیدات نفت صخره‌ای خود، روسیه و عربستان را پشت سر بگذارد.


این آژانس پیش‌بینی می‌کند که میزان تقاضای نفت اوپک در 2020 میلادی کاهش یابد و پس از مدتی، میانگین آن به 31.3 میلیون بشکه در روز، در 2023 میلادی خواهد رسید.


به‌گفته «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان، این کشور درحال برنامه‌ریزی برای تولید کمتر از 10 میلیون بشکه نفت در روز است.


به گزارش منابع آگاه سعودی، با کاهش تولید نفت در ونزوئلا، به‌دلیل تحریم‌های آمریکا و قطع جریان برق، پالایشگاه‌های نفت خواستار نفت خام عربستان تا 7.6 میلیون بشکه در روز شده‌اند و عربستان قصد دارد کمتر از این میزان را تأمین کند. در این میان، روزنامه بلومبرگ در گزارشی تأکید کرد که نفت خام عربستان می‌تواند جایگزین خوبی برای نفت خام ونزوئلا و ایران باشد.


این کاهش عرضه نفت عربستان درحالی است که خالد الفالح دو ماه پیش در نشستی مطبوعاتی به خبرنگاران گفته بود که ذخایر نفت خام آمریکا «پر» است! اما درست پس از آنکه سعودی‌ها تصمیم گرفتند تولیدات خود را کاهش دهند، ذخایر نفتی واشنگتن ارقامی غیر منتظره را به ثبت رساند.


وضعیت مذکور پس از آنکه عربستان سعودی و دیگر دولت‌های اوپک زیر فشار شدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار گرفتند ایجاد شد؛ چرا که ترامپ در توئیتی دولت‌های عضو اوپک را به «آسان گرفتن امور» فراخوانده بود و در ادامه، خالد الفالح در پاسخ به درخواست آمریکا، تصریح کرد: «ما امور را آسان می‌گیریم و 25 دولت تولید کننده نفت، روند بسیار کندی را اتخاذ خواهند کرد».


العربی‌الجدید نوشت‌: «تاکنون پادشاهی عربستان بر کاهش صادرات نفت خود در بازار آمریکا متمرکز بوده است؛ به نحوی که واردات نفت خام عربستان به این کشور کاهش شدیدی داشته و طبق جدیدترین بیانیه‌های حکومتی در عربستان، به 513 هزار بشکه در روز رسیده است. این میزان، از 1986 میلادی تا به امروز پایین‌ترین سطح صادرات نفت سعودی به آمریکاست. درحالی که در سال گذشته، سعودی‌ها به‌طور میانگین، روزانه حدود 815 هزار بشکه نفت به ایالات متحده صادر می‌کردند».


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته