دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1397 - 15:19
جمشیدی تشریح کرد:

چگونگی سبز شدن دانشگاه زنجان

رئیس سابق دانشگاه زنجان گفت: دانشگاه زنجان از طرف مؤسسه «گرین متریک» به عنوان نخستین دانشگاه سبز ایران انتخاب شده است.
کد خبر : 366936
خلیل.jpg

خلیل جمشیدی در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه مؤسسه «گرین متریک»، اقدام به ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان بر اساس معیارها و شاخص‌های مرتبط با مسائل زیست‌محیطی در دانشگاه‌ها می‌کند، اظهار کرد: دانشگاه زنجان از طرف این مؤسسه به عنوان نخستین دانشگاه سبز ایران انتخاب شده است.


وی افزود: با توجه به اینکه دانشگاه زنجان عضو هیئت‌مدیره این مؤسسه انتخاب شده است، متولیان این دانشگاه با مؤسسه «گرین متریک» تعامل داشته و برای ترویج فضای سبز در دانشگاه‌های دنیا اقدامات خوبی انجام داده‌اند.



دانشگاه‌های سبز براساس شاخص‌های انرژی، مدیریت آب، پسماند و حمل‌ونقل انتخاب می‌شوند


رئیس سابق دانشگاه زنجان عنوان کرد: این مؤسسه، سالانه اجلاسی برگزار کرده و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را در زمینه فضای سبز اعلام می‌کند، مسئولان مؤسسه گرین متریک با استفاده از شاخص‌های انرژی و تغییرات اقلیمی، مدیریت پسماند، آب، حمل‌ونقل، میزان پوشش گیاهی و... دانشگاه‌های برتر سبز دنیا را ارزیابی می‌کنند.


استفاده از سیستم نوین آبیاری در دانشگاه زنجان


جمشیدی تصریح کرد: با استفاده از تکنولوژی روز، توانستیم مشکل دفع بهداشتی فاضلاب خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه زنجان را رفع کنیم، همچنین با توجه به وجود 420 هکتار زمین در دانشگاه زنجان، اراضی کشاورزی این دانشگاه با سیستم نوین آبیاری می‌شود؛ دانشگاه زنجان با رعایت شاخص‌های مؤسسه «گرین متریک»، موفق شد که به رتبه اول دانشگاه‌های سبز ایران دست پیدا کند.


وی ادامه داد: رئیس مؤسسه «گرین متریک» که دو سال پیش به دانشگاه زنجان آمده بود، از اقدامات انجام شده در خصوص مدیریت فضای سبز در دانشگاه زنجان تقدیر کرد؛ هر ساله که این نشست در یکی از کشورها برگزار می‌شود، دانشگاه‌های عضو مؤسسه، دستاوردهای خود را ارائه می‌دهند.


دانشگاه زنجان جزو 30 دانشگاه برتر سبز دنیاست


رئیس سابق دانشگاه زنجان بیان کرد: دانشگاه زنجان برای نخستین بار در سال 2016 به مجموعه دانشگاه‌های سبز دنیا راه پیدا کرد و به رتبه 52 در دنیا دست پیدا کرد که البته در حال حاضر حدوداً رتبه 30 جهان متعلق به دانشگاه زنجان است.



جمشیدی با اشاره به لزوم ترویج فضای سبز در دانشگاه‌ها بیان کرد: فضای سبز و درخت، نعمتی است که خدای متعال آن را برای آرامش مردم آفریده تا بسیاری از نیازهای انسان را برآورده کند و دیدن مناظر زیبای طبیعت، آرامش خاصی بر قلب انسان حاکم می‌کند؛ فضای سبز علاوه بر زیبایی و آراستگی محیط، به جلوگیری از آلودگی هوا نیز کمک می‌کند.


وی با بیان اینکه برای حفظ و نگهداری فضای سبز در دانشگاه زنجان کارهای خوبی صورت گرفته است، اظهار کرد: برنامه راهبردی ده‌ساله برای حفظ و نگهداری درختان و فضای سبز در دانشگاه زنجان تدوین‌شده که این سند راهبردی هم‌اکنون توسط مسئولان فعلی دانشگاه در حال انجام است.


رئیس سابق دانشگاه زنجان افزود: علی‌رغم تحریم‌هایی که توسط دشمنان انجام شده است، بودجه برای مدیریت حفظ و نگهداری فضای سبز در دانشگاه زنجان وجود دارد و با کارهای خلاقانه، دانش بومی و با امکاناتی که در داخل کشور است، می‌توانیم در ترویج و حفظ فضای سبز نقش مؤثری ایفا کنیم.


جمشیدی با اشاره به لزوم کاشت درختان مثمر در دانشگاه‌ها، عنوان کرد: کمیته‌ای تحت عنوان فضای سبز در دانشگاه زنجان ایجاد شده است که در این کمیته به کاشت گیاهان مثمر، اهمیت بیشتری نسبت به کاشت گیاهان غیر مثمر می‌دهند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: درختان مثمر بیشتر از درختان غیر مثمر اکسیژن تولید کرده و به دلیل اینکه از راه دی‌اکسید کربن غذاسازی می‌کنند، می‌توانند به پاکیزه‌سازی هوای محیط کمک کنند؛ درختان مثمر ابتدا آلودگی‌های هوایی را در خود ذخیره کرده و بعد از تبدیل آن‌ها به قند ساده، میوه تولید می‌کنند.


انتهای پیام/4123/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته