دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 فروردين 1394 - 11:36
رئیس دانشگاه زنجان در گفت‌وگو با آنا:

جامعه دانشگاهی، جلوی گره خوردن نقد سیاسی و علمی را درباره بیانیه لوزان بگیرد

دکتر جمشیدی برنامه هسته‌ای ایران را موضوعی حیثیتی خواند و از جامعه دانشگاهی کشور خواست درباره مباحث حیثیتی و ملی جلو گره خوردن نقدهای سیاسی به نقدهای علمی را بگیرند.
کد خبر : 11830

رئیس دانشگاه زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره نحوه اظهار نظر جامعه علمی درباره مسائلی که با امنیت ملی کشور رابطه مستقیم دارد، گفت: آنچه ازجامعه علمی به خصوص دانشگاهیان انتظار می‌رود ورود به موضوعات سیاسی است که با منافع ملی در ارتباط مستقیم است تا بتوانند این مسائل را درجهت پیشرفت کشور، مورد نقد قرار دهند؛ اما نکته حائز اهمیتی که وجود دارد در نظر گرفتن منافع ملی و منافع نظام است، ما نباید طوری به این موضوعات وارد شویم که منافع ملی آسیب ببیند.


دکتر خلیل جمشیدی افزود: مسائلی مثل برنامه هسته‌ای ایران با منافع ملی رابطه مستقیم و نزدیکی دارد و برخی تشکل‌های دانشگاهی قبل از اینکه بخواهند به این موضوع نگاه منتقدانه داشته باشد باید منافع و مصلحت ملی را در نظربگیرد.


وی همچنین با ذکر این نکته که «نقد علمی مرز ندارد و جامعه دانشگاهی که مسیر دانش را طی می‌کند نباید در این حیطه مرزی داشته باشد» افزود: زمانی نقد سیاسی با نقد علمی گره می‌خورد که گاهی عوارضی دارد و دانشگاه باید با هوشمندی جلوی این تبعات را بگیرد.


جمشیدی ادامه داد: گروه‌های دانشجویی که بیشتر در زمینه سیاسی فعالیت می‌کنند بسته به توانایی علمی و سطح آگاهی نسبت به موضوع باید اظهار نظر کنند به طور مثال دانشجویان فیزیک و رشته‌های مرتبط با بحث هسته‌ای درتشکل‌های دانشجویی می‌توانند صاحب نظرباشند اما همانطور که قبل هم اشاره کردم درباره بیانیه لوزان اول باید منافع ملی را در نظر گرفت و نباید تمرکز را بر روی بحث‌های فنی گذاشت زیرا برنامه هسته‌ای برای ایران موضوع حیثیتی محسوب می‌شود.


رئیس دانشگاه زنجان درپایان گفت: درهرصورت باید به نظرات تمام آحاد مردم ازجمله تشکل‌های دانشجویی درباره موضوع هسته‌ای توجه کرد اما درمواردی باید به آن‌ها یادآورشد که مباحث حیثیتی و ملی قربانی مباحث فنی و علمی نکنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته