نظام بانکداری مراقب سوء نیت افراد باشد
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، حمید تهرانفر شناسایی مشتریان در دنیای امروز را بسیار با اهمیت خواند و افزود: متاسفانه اتهامات مختلفی متوجه نظام بانکی است که به همین علت باید شماره ملی سپردهگذاران و تسهیلات گیرندگان ثبت شود.
وی خواستار ثبت شناسه ملی افراد و شناسه شرکتها توسط شعب بانکها شد و تصریح کرد: هنوز 5 درصد از شناسه مشتریان در شعب بانکها ثبت نشده است.
معاون نظارتی بانک مرکزی نسبت به عدم استعلام برخی از پرداخت تسهیلات به علت وجود رابطه دوستانه مشتریان با شعب بانکها هشدار داد و اظهار کرد: این روابط نباید به عدم دریافت استعلام منجر شوند چرا که در صورت عدم پرداخت تسهیلات، رییس شعبه به داشتن تعاملات پشت پرده و مماشات با مشتری متهم میشوند و در این صورت نیز فرهنگ نظام بانکی یعنی همان کار در شعب خدشهدار خواهد شد.
تهرانفر به تاکیدات سران قوا در خصوص مطالبات معوق اشاره کرد و افزود: مطالبات مشکوک الوصول و همچنین از قبل ایجاد شده معمولا در ادارات حقوقی بانک توسط مدیران ارشد بانک بررسی میشود اما این امر نافی مسوولیت و پیگیری شعب بانکها نیست. از طرفی برای مطالبات دیگری که به مرحله سررسید گذشته و معوق میرسند، باید پیگیریها در زمانهای مقرر صورت گیرد و مشتری کاملا آگاه شود که اقساط یا تسهیلات را در زمان مقرر پرداخت نکرده است.
وی عنوان کرد: در برخی پیامکها نیز با هدف سوء استفاده به دارندگان شماره تلفن اعلام میشود که برنده شدهاند اما برای دریافت محصول باید پولی را به حسابی واریز کند که در این موارد باوجود صحت شماره حساب و مشخصات آن فرد به دلیل اینکه رقم واریزی ناچیز است بنابراین دقت لازم از سوی شعبه صورت نمیگیرد.
معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: شعب بانکی باید بتوانند با مشاهده حساب شناسایی رقمی مشتریان به این سوء نیت پی ببرند و این قبیل افراد را شناسایی و معرفی کنند.
تهرانفر ضمن اشاره به اظهارات دکتر عادلی رییس کل اسبق بانک مرکزی درباره اینکه نظام بانکی باید به ارتباط با اقشار مختلف جامعه افتخار کند، خاطر نشان کرد: همچنان نقطه تماس نظام بانکی و مردم از کانال شعب صورت میگیرد ولی این ارتباط با طیفهای مختلف جامعه نباید ما را از امر مهم بانکداری الکترونیک دور کند.
انتهای پیام/