دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1394 - 09:52

کشف چاله عجیب در سطح مریخ به مساحت ایالت‌های کالیفرنیا و تگزاس + ویدئو

یک چاله عجیب و غریب در سطح مریخ توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. آنها با یک حساب و کتاب ساده متوجه چگونگی به وجود آمدن شکل عجیب و غریب این چاله شدند اما هنوز هم چند سوال درباره وضع آب و هوایی حاکم بر مریخ در گذشته بی‌پاسخ مانده است.
کد خبر : 35975

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Futurity، علی برمسن از آزمایشگاه قمری اختری (LPL) دانشگاه آریزونا در این‌باره می‌گوید: «این چاله باید شکل کاسه‌ای داشته باشد اما در عوض دارای شیب پلکانی در دیواره است».


شیب‌های پلکانی در حالتی تشکیل می‌شوند که در سطح سیاره لایه‌های مختلف مواد مانند گرد و غبار، یخ و سنگ وجود داشته باشد.


وی می‌افزاید: «زمانی که چاله در حال تشکیل است، بسته به مواد سطوح زیرین منطقه برخورد، موج کوبشی متفاوتی از شی که در حال ضربه زدن به سطح سیاره است، منتشر می‌شود. اگر لایه‌ای دارای مواد ضعیف‌تر باشد، موج کوبشی قادر است به راحتی مواد را کنار بزند. در نتیجه بین مواد ضعیف‌تر و قوی‌تر سطح شیب‌دار (پله مانند) به وجود می‌آید».


پدیده عجیبی در حال رخ دادن است



بنا به گفته شین بیرن، پروفسور آزمایشگاه قمری اختری دانشگاه آریزونا (LPL)، وجود چاله پلکانی با این مساحت بسیار کمیاب است اما در این منطقه از مریخ (آرکادیای مسطح) چاله‌های پلکانی بسیاری وجود دارد. ممکن است این چاله‌ها در زمان‌های مختلفی تشکیل شده باشند اما همه آنها پلکانی بوده‌اند که نشان می‌دهد چیز عجیبی در حال رخ دادن در زیر سطح این سیاره است.


به لطف زاویه بی‌ثبات چرخش به دور خورشید سیاره مریخ (محور این سیاره 24 درجه کج است) وضع جوی این سیاره اغلب در حال تغییر است. برخلاف زمین، مریخ فاقد قمر بزرگی است که اوضاع را برایش ثابت نگه دارد. در عوض این سیاره بر محور خود تلوتلو می‌خورد که منجر به تغییرات آب و هوایی چشمگیری می‌شود. این تغییرات اقلیمی به نوبه خود باعث ایجاد عصر یخبندان‌های متناوب در مریخ می‌شود.


محققان با استفاده از دوربین مدارپیمای اکتشافی ناسا مدل سه‌بعدی از مناطق چاله‌دار تهیه کردند که به آنها امکان اندازه‌گیری عمق شیب‌های پلکانی را می‌دهد. سپس دانشمندان با مخابره پالس‌های راداری به مریخ، مدت زمان سپری شده برای نفوذ سیگنال‌های راداری به سطح لایه‌های چاله‌های پلکانی و برگشت‌شان را محاسبه کردند.


در مرحله بعدی، پژوهشگران با ترکیب این دو مجموعه اطلاعات سرعت موج‌رادار را اندازه‌گیری کردند و به سرنخی اساسی مرتبط با ترکیب لایه‌ها دست یافتند. پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که لایه‌های تشکیل‌دهنده این چاله در واقع مقدار زیادی یخ بوده است.


پژوهشگران درست زیر سطح گرد و غبار و سنگ پوش سیاره مریخ مقادیر زیادی از یخ به ضخامت 130 فوت پیدا کردند که منطقه‌ای وسیعی را در سطح این سیاره، برابر با مساحت دو ایالت کالیفرنیا و تگزاس پوشانده است. هرچند وجود یخ به نسبت سن، مقدار و مکان آن مایه تعجب نبود.


برف و یخ



با وجود اینکه دانشمندان درباره یخ‌های موجود در قطب‌های مریخ می‌دانستند و از آنها برای بررسی تاریخ آب و هوای این سیاره استفاده کردند، از وجود لایه‌هایی یخ در عرض‌های جغرافیایی میانی در مریخ آگاهی نداشتند که برای آنها پدیده جدیدی است.


بیرن در این‌باره اذعان می‌کند: «وجود یخ در مریخ و ضخامت آن می‌تواند برای ما اطلاعات جدیدی درباره تاریخ تغییرات جوی در این سیاره به ارمغان بیاورد. این حقیقت که یخ به صورت ضخیم و گسترده دراین سیاره وجود دارد، ما را به این فکر می‌اندازد که این یخ دریکی از شرایط آب و هوایی پیشین مریخ تشکیل شده است».


به نظر دانشمندان این لایه یخ در اثر ریزش مقدار زیادی یخ تشکیل شده است. سپس یخ انباشته‌شده زیر گرد و غبار دفن شده و تا به امروز محفوظ مانده است.


وی در ادامه می‌افزاید: «تغییرات آب و هوایی زیادی از ده‌ها میلیون سال قبل، زمانی که از نظر ما این یخ به وجود آمده، تاکنون وجود داشته است اما در هر حال این یخ نباید تاکنون پایدار مانده باشد. همچنین وضع اقلیمی گذشته در این منطقه نشان می‌دهد که این یخ باید تاکنون در وضع جوی خشک مریخ تصعید شده باشد. اینکه چه چیز باعث شده است که این میزان از یخ تاکنون دوام بیاورد، موضوعی است که نیاز به بررسی و مطالعه دارد. اکنون هیچ مدل اقلیمی وجود ندارد که بتواند این پدیده را توضیح دهد».


مترجم:‌ هانا حیدری


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته