دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سیار:

احیای سرودهای انقلابی نیاز به مجاهدت دارد

یک شاعر و ترانه‌سرا از لزوم مجاهدت برای احیای سرودهای خاطره‌انگیز انقلابی می‌گوید.
کد خبر : 357718
IMG12315859.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از حوزه هنری، محمدمهدی سیار که در سرایش سرودهای آلبوم «ما غروب نمی‌کنیم» با تولید‌کنندگان این اثر همکاری داشته است، با اشاره به اهمیت ژانر سرود در کشور، اظهار کرد: میلاد عرفان‌پور در مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری تلاش دارد تا به شکل جدی‌تر به ژانر سرود که یکی از مهم‌ترین زبان‌های موسیقایی کشور به‌ویژه در زمان انقلاب اسلامی بوده است، بپردازد.


شاعر سروده‌های «آلبوم ما غروب نمی‌کنیم» افزود: شاهد تلاش‌های شبانه‌روزی ایشان و دوستانشان در مرکز موسیقی حوزه هنری برای راه‌اندازی این جریان و تولید آلبوم «ما غروب نمی‌کنیم» بوده‌ام. البته عباس محمدی، مدیریت پیشین مرکز موسیقی حوزه هنری، در این زمینه تلاش‌هایی را آغاز کرده و کلید آلبوم و سرودهایی با موضوعات اجتماعی را زده بود.


این شاعر، ترانه‌سرا و مدرس دانشگاه، پرداختن حوزه هنری به‌عنوان پایگاه هنرهای مردمی و انقلابی به این هنر مردمی یعنی سرود را قابل تقدیر دانست و خاطرنشان کرد: من نیز در کنار هنرمندان تلاش کردم اگر کمکی از دستم برمی‌آید دریغ نکنم.


سیار همچنین گفت: سرودهای ابتدای انقلاب اسلامی به دلیل اینکه در احساس حضور جمعی و حرکت پرشور تاریخی و تمدنی خلق شد، رنگ و بو و شور و حال دیگری دارد و برای آنکه دوباره به آن فضا دست پیدا کنیم نیاز به مجاهدت و تلاش بیشتری داریم. بزرگانی که با آن جریان همراه بوده‌اند چه در حوزه آهنگ‌سازی و چه اجرا، افراد بزرگ و تکرارنشدنی هستند و کار را آن‌ها به حدی از کمال در برخی سرودها رسانده‌اند که می‌‌بینید برخی سرودها را نمی‌توان از انقلاب اسلامی حذف کرد.


وی ادامه داد: نخستین چیزهایی که از انقلاب اسلامی به ذهنمان می‌آید، سرودها و نغمه‌هایی بود که شاعران بزرگ و هنرمندان عرصه موسیقی در آن دوران خلق کرده‌اند. انقلاب جهت‌گیری و محتوای فرهنگی و هنری بسیار جدی داشت و برای آنکه آن محتوا با حرکت امروز مردم همراه شود باید بیشتر تلاش کنیم.


این شاعر و ترانه‌سرا با بیان اینکه خیلی از بزرگان موسیقی امروز که خوانندگان خوشنام و آهنگ‌سازان خوبی هستند در دهه 60 با فعالیت‌های دانش‌آموزی در گروه‌های سرود آشنا شده‌اند، عنوان کرد: سرود، محمل خوبی برای استعدادیابی و کار جمعی برای دانش‌آموزان است. همیشه افسوس می‌خورم که کارهای جمعی در مدارس ما کم‌رنگ و کم‌رونق شده و امیدوارم آلبوم «ما غروب نمی‌کنیم» بتواند فضای فعالیت‌های جمعی در مدارس را احیا کند.


در این سرودها که به همت مرکز موسیقی حوزه هنری تهیه و تنظیم و در قالب یک آلبوم ارائه شده است، آهنگ‌سازان و تنظیم‌کنندگان توانمندی چون دکتر محمدرضا چراغعلی، بهنام صبوحی، دکتر محسن جلیلی، امید رهبران، شهروز حقی و مجید نصری مشارکت داشته‌اند. همچنین از هنر نوازندگان برجسته کشور در این قطعات استفاده شده است. شعرهای این آلبوم نیز اثر طبع شعرایی چون محمدمهدی سیار، محمدسعید میرزایی، سیده‌نرگس میرفیضی، سیدعلی انجو، فرهاد صبوری و میلاد عرفان‌پور بوده‌است.


 گفتنی است؛ مدیر تولید این اثر میلاد عرفان‌پور است و بهنام صبوحی مشاوره هنری و پالایش نهایی صدا را در این کار به عهده داشته است. همچنین امور هنری و گرافیک این آلبوم موسیقیایی را «کارگاه گرافیک و نگاره سوره» به عهده داشته است و طراح گرافیک آن جواد قربان‌پور است. همزمان با آغاز جشن چهل‌سالگی پیروزی انقلاب اسلامی، آلبوم «ما غروب نمی‌کنیم» شامل هفت عاشقانه ملی و حماسی منتشر می‌شود‌.


انتهای پیام/4100/ن


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته