دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1394 - 15:01

محمدرضا خاتمی: اینکه هیچ رئیس‌جمهوری عضویت در احزاب را افتخار نمی‌داند، پیام خوب نبودن تحزب را مخابره می‌کند

محمدرضا خاتمی با بیان اینکه وجود قوانین دست و پاگیر به نوبه خود گرفتاری‌های فراوانی را برای احزاب فراهم کرده است، گفت: محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های پیش پای احزاب در سال‌های اخیر باعث شد که آن‌ها سر در لاک خود فرو برند و هیچ برنامه عملیاتی موثری برای ارتباط معنادار با مردم در پیش نگیرند.
کد خبر : 35685

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمدرضا خاتمی نائب رئیس مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در دهمین کنگره سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی در اصفهان اظهار کرد: حزب‌ورزی در ایران یک جهاد اکبر سیاسی بوده و همواره هزینه‌ها، زحمات و مشکلات بسیاری را برای گردانندگان خود ایجاد کرده است. بنابراین فعالان حزبی در ایران را می‌توان مجاهدان اکبر نامید. کسانی که بدون نگاه به دستاوردهای فعالیت‌های حزبی وارد صحنه شده‌اند و در صورت لزوم هزینه‌های آن را نیز پرداخت می‌کنند.


وی با انتقاد از مشکل‌تراشی‌های افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها برای احزاب خاطرنشان کرد: در تاریخ ایران نه تنها هیچ‌گاه از احزاب حمایتی صورت نگرفته بلکه فعالان حزبی در بیشتر اوقات مورد تحقیر، تعقیب و مشکلات شخصی شده‌اند. این در حالی است که وجود قوانین دست‌و‌پاگیر نیز به نوبه خود گرفتاری‌های فراوانی را برای احزاب فراهم کرده است.


خاتمی با نفی این دیدگاه ایدئولوژیک که قدرت را امری مذموم می‌داند، گفت: تسری چنین نگاهی در جامعه نه تنها رقابت‌های سالم سیاسی و تحزب‌گرایی را نفی می‌کند، بلکه نقض‌کننده نخستین اصول دموکراسی نیز است.


وی گفت:‌ امروز بیش از هر زمان دیگری کشور به پایداری، ایستادگی و مقاومت فعالان سیاسی نیازمند است تا شاید از این طریق شمعی که روزی رو به خاموشی بود دوباره روشن شود و فروزنده بتابد.








استقلال به این مفهوم نیست که مرزهای کشور را به صورت ظاهری بر خارجی‌ها ببندیم اما سیاست‌های داخلی خود را به شکلی خودخواسته یا ناخواسته درگیر تصمیم‌های قدرت‌های بزرگ استکباری در جهان بکنیم

خاتمی به اسامی احزاب در ایران اشاره کرد و افزود: توجه به نام احزاب و استفاده از کلماتی همچون توسعه، عدالت، آزادی و مشارکت نشان‌دهنده کمبودهایی است که فعالان مدنی در صحنه جامعه احساس می‌کنند و برای تبلور آن‌ها در قالب یک تشکل سیاسی تلاش کرده‌اند.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان حزب عدالت و آزادی ایران اسلامی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: در تاریخ سیاسی، عدالت و آزادی دو عنصر کمیاب و گمشده بوده است و من امیدوارم که به برکت شور و شعوری که به تازگی در کشور ایجاد شده است شاهد تحقق عینی این دو عنصر منزلت ساز باشیم.


خاتمی با طرح این سوال که آیا امکان تحزب‌ در کشور وجود دارد؟ تصریح کرد: این امکان بدون شک محقق است اما مانند هر ایده‌آل دیگری با شایدهای فراوانی روبه‌رواست. حزب یک دستاورد بزرگ توسعه و مدرنیته است و اگر چه احزاب به مقتضای فرهنگ و روابط خاص اجتماعی در کشروهای مختلف از محتوای متفاوتی برخوردار شده‌اند، اصل اساسی و روح آن‌ها در همه جوامع بشری یکسان است.


هیچ رئیس‌جمهوری عضو احزاب نیست


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: هیچ رئیس‌جمهوری نه تنها عضویت خود در احزاب را افتخار ندانسته است بلکه آن‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که عضو هیچ حزب یا گروهی نیستند و از هیچ تشکلی حمایت نمی‌کنند. آیا چنین رویکردی پیامی غیر از این را مخابره می‌کند که حزب چیز خوبی نیست و تحزب فرآیندی باطل و زاید است؟


احزاب مرغ عزا و شادی


وی با بیان اینکه هیچ نهاد حکومتی در طول 36 سال گذشته از تلاش احزاب قدردانی نکرده است، خاطرنشان کرد: اعضای احزاب همیشه مرغ سرکنده عزا و شادی‌ها در ایران بوده‌اند. فعالان حزبی کسانی هستند که هزینه می‌کنند همه همت و توان خود را به کار می‌گیرند و در زمان گشایش امور نیز هیچ قدرتی به آن‌ها تفویض نمی‌شود.


وی درباره دلایل عدم ارتباط احزاب با مردم در کشور تصریح کرد: محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های پیش پای احزاب در سال‌های اخیر باعث شد که آن‌ها سر در لاک خود فرو برند و هیچ برنامه عملیاتی موثری برای ارتباط معنادار با مردم در پیش نگیرند. بدون شک این یک آفت حزبی است و باید برای رفع آن راهکاری اندیشیده شود. احزاب باید برای گرفتاری‌های اقتصادی، معیشتی، بهداشت، آموزش و محیط زیست برنامه عملیاتی ارائه دهند.


خاتمی در این حال افزود: با وجود این، مردم صداقت را درک می‌کنند، سره را از ناسره تشخیص می‌دهند و قلباً به افراد خدوم، صالح و صادق انقلاب اعتقاد دارند.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه احزاب باید در برابر مسائل و حوادث اطراف خود موضع‌گیری کنند، اظهار کرد: حزب در حقیقت سخنگوی بخشی از طرز تفکر جامعه است. مسئولان حزبی نمی‌توانند در برابر مشکلات، دغدغه‌های کشور سکوت اختیار کنند. چرا که یکی از لوازم موفقیت در انتخابات نشان دادن پویایی و توانمندی در بخش‌های مختلف است.


وی ادامه داد: اگر ما معتقد به حضور افراد خودی و غیرخودی در کشور هستیم باید درهای احزاب را به سوی نخبگان و فرهیختگان کشور باز کنیم و زمینه‌های لازم برای شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های آن‌ها را فراهم کنیم.


خاتمی دفاع از اسلام را یکی از شروط احزاب اصلاح‌طلب دانست و خاطرنشان کرد: امروز اسلام ما از سوی داعش و طالبان محاصره شده و پایگاه‌های اسلام متحجرانه در منطقه شکل گرفته است. وضع به گونه‌ای است که جوان مسلمان ایرانی نه تنها قدرت بلکه جرأت دفاع از اسلام را هم ندارد.








هیچ رئیس جمهوری نه تنها عضویت خود در احزاب را افتخار ندانسته است بلکه آن‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که عضو هیچ حزب یا گروهی نبوده و از هیچ تشکلی حمایت نمی‌کنند. آیا چنین رویکردی پیامی غیر از این را مخابره می‌کند که حزب چیز خوبی نیست و تحزب فرآیندی باطل و زاید است؟

وی با ابراز نارضایتی از شیوع چنین اسلامی در خاورمیانه افزود: اصلاح‌طلبان باید ثابت کنند که با اسلام حذف‌گرای مترادف با تروریسم، افراط‌گرایی و خشونت مخالف‌اند.


وی با بیان این‌که احزاب اصلاح طلب باید از همه ظرفیت‌های خود برای محکوم کردن چنین اسلامی در منطقه استفاده کنند، خاطرنشان کرد: مبلغ اسلام رحمانی باشید و نه فقط در نوشته‌های خود بلکه در برنامه‌های عملیاتی و عینی با اسلام فرقه‌گرایی طالبانی، داعشی و القاعده‌ای مخالفت کنید.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دفاع از اصول انقلاب را دومین ویژگی اصلاح‌طلبان دانست و گفت: امروز بسیاری به صورت زبانی با اصول انقلاب موافق‌اند اما اصلاح‌طلبان حقیقی برای استقلال، آزادی، پیشرفت، رفاه، توسعه، جمهوریت و اسلامیت تلاش کرده‌اند. استقلال به این مفهوم نیست که مرزهای کشور را به صورت ظاهری بر خارجی‌ها ببندیم اما سیاست‌های داخلی خود را به شکلی خودخواسته یا ناخواسته درگیر تصمیم‌های قدرت‌های بزرگ استکباری در جهان کنیم.


برنامه‌ریزی احزاب برای مشکلات کشور


وی با انتقاد از روند آبادانی ایران در سال‌های گذشته،‌ خاطرنشان کرد: در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ چشم‌انداز روشنی برای آبادانی ایران وجود نداشته است و به همین دلیل نیز کشور در بسیاری از عرصه‌ها عقب افتاد. شاید نبود احزاب با برنامه در این میان یکی از دلایل چنین معضلی در سطح برنامه‌های کلان کشور بوده است.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه احزاب اصلاح‌طلب باید برای همه مشکلات کشور برنامه‌ریزی راهبردی داشته باشند، ادامه داد: احزاب باید در کنار برنامه‌ریزی صحیح برای حل این مشکلات مدیران مجربی را نیز برای تصدی‌گری در پست‌های کلان حکومتی تربیت کنند.


خاتمی با اشاره به لزوم تدوین برنامه‌ها و شعارهای اصلاح‌طلبانه عملی برای احزاب گفت:‌ به نظر می‌رسد فعالان حزبی باید برای تحقق فصل سوم قانون اساسی که تا قبل از این مظلوم‌مانده و مورد غفلت واقع شده است، چاره‌ای بیندیشند. این همان فصلی از قانون است که نه تنها مورد اجماع همه نیروهای انقلاب بلکه مورد تأیید مخالفان انقلاب اسلامی نیز است.


وی در بیان ویژگی‌های فصل سوم قانون اساسی، خاطرنشان کرد: این فصل حقوق اساسی ملت ایران را شامل می‌شود و حتی مترقی‌تر و بالاتر از بسیاری از منشورهای ملل متحد است. اصلاح‌طلبان با تکیه بر این اصل نه تنها دیگر با انگ براندازی و معاند نظام روبه‌رو نخواهند شد بلکه برای اصلاح کمبودهای نظام جمهوری اسلامی ایران نیز تلاشی در خور شایسته کرده‌اند.


به گزارش آنا، در فصل سوم قانون اساسی به «حقوق ملت» برشمرده شده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته