تحول در علوم انسانی دانشگاه انقلابی ضرورتی اجتنابناپذیر است
مسعود جعفرینژاد دکتری تخصصی علوم سياسی در آستانه 40 سالگی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی که در بدو تشکیل خود راه سومی در نظام بینالملل جدای از نظامهای سیاسی متعلق به شرق و غرب ایجاد کرد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در خمینیشهر، ابعاد مختلف شکلگیری انقلاب اسلامی را مورد تحلیل قرار داد.
نقش رهبری در استمرار انقلاب اسلامی
جعفرینژاد با بیان اینکه در ماه بهمن، ماه جشن پیروزی چهلسالگی نهال تناور انقلاب قرار گرفتهایم، اظهار کرد: انقلاب اسلامی اگرچه به عدد سالهای عمر خود زیر تحریمهای ناعادلانه استکبار جهانی قرار داشته است؛ اما با توجه حق تعالی، رهبری مدبرانه و همراهی و همدلی ملت، ایران اسلامی قادر شده، دستاوردها و برکات زیادی برای کشور، مردم و منطقه به همراه آورد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خمینیشهر یادآور شد: ارتقای شأن ملی ایرانیان در چشم ملتهای جهان بهعنوان مردمی استکبارستیز و آزاده بهاندازهای است که با اینکه چهار دهه از به ثمرنشستن انقلاب اسلامی میگذرد، سخنگوی جنبش جلیقهزردها در فرانسه هنوز آن را الهامبخش مردم عاصی از تبعیض، ظلم و سرمایهسالاری در غرب میداند.
سیاست خارجی مستقل، نخستین دستاورد انقلاب اسلامی
وی تدوین سیاست خارجی مستقل از نحلههای سیاسی آن زمان را از نخستین دستاوردهای استقرار نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: در زمینهٔ سیاست خارجی، ایران از معدود کشورها در غرب آسیاست که سیاست مستقل خود را اعمال میکند.
جعفرینژاد با بیان رفتار سیاسی دول منطقه افزود: درحالی که کشورهای همسایه ما با در اختیار گذاردن پایگاههای نظامی، آبها و منابع سرزمینی و حتی نیروی انسانی خود به نظامیان آمریکا، عملاً حاکمیت ملی کشورهایشان را نقض کردهاند، در جمهوری اسلامی ایران اگر تفنگداران دریایی آمریکایی فکر تجاوز به حریم آبی ایران به سرشان بزند، دستبسته و ذلیل توسط سربازان شجاع میهن اسلامی به اسارت درآمده و درس عبرتی برای دیگران میشوند. این اقتدار برای کشوری که تا زمان انقلاب اسلامی امتیاز خفتبار کاپیتولاسیون را برای آمریکا قائل بود، دستاورد بسیار عظیمی است.
دکتری تخصصی علوم سياسی افزود: برای نمایانتر شدن اهمیت موضوع، اشاره به این مسئله تاریخی ضروری است که زمانی که استعمار وارد سرزمینهای اسلامی شد، قبل از آنکه میراث مادی و معادن و ثروتهای جوامع اسلامی را چپاول و غارت کند، اعتمادبهنفس و عزت و غرور آنها را از میان میبرد. کشوری که متکی به داشتههای خود و خودباوری نباشد در برابر اندیشههای جدید، احساس عقبماندگی و سرافکندگی میکند و بسیار روشن است که بهجای پیشتازی، دنبالهرو و بهجای ابتکار بهسوی تقلید میرود.
نقش متفکران کشورهای اسلامی در احیای عزت و اعتمادبهنفس
وی با بیان نقش مؤثر اندیشمندان جهان اسلام و سایر ملل مستعمره در احیای عزت نفس ملل زیر سلطه گفت: متفکران و رهبران مسلمان، پس از مواجهه با غرب و مشاهده پیشرفت آن و پیبردن به این دسیسه کوشیدند به مقابله با آن برخیزند و با اصلاح روش زندگی مسلمانان، زمینهٔ احیای تمدن اسلامی را فراهم کنند. میتوان نماد تفکر احیاگرایی را از آثار اقبال لاهوری تا استاد شهید مرتضی مطهری مشاهده کرد؛ اما مهمترین فرازهای ظهور و بروز عینی آن در روزگار حاضر، بیانات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و تأکیدات مداوم ایشان است.
ویژگیهای دانشگاه انقلابی
جعفرینژاد با بیان ویژگیهایی که یک دانشگاه انقلابی میتواند داشته باشد خاطرنشان کرد: در دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، هدف صرفاً آموزش علم و فناوری که منتهی به کسب معاش و بهبود استانداردهای زندگی مادی شود، نیست؛ بلکه تعلیم معنوی و تعالی روح دانشجویان و دانشپژوهان است.
رئیس دانشگاه آزاد خمینیشهر گفت: در دانشگاه انقلابی، تحول در علوم انسانی ضرورتی اجتنابناپذیر است، در غیراین صورت علوم انسانی غربی، جامعه را بهعوض اینکه بهسوی یک الگوی بومی پیشرفت رهنمون سازد به چرخه بیحاصل مکاتب توسعه، گرفتار خواهد کرد. اکنون که به فضل الهی زیرساختهای آموزشی در ایران به برکت انقلاب اسلامی رشد شگفتآوری داشته، باید جنبش نرمافزاری آموزش عالی را نیز پابهپای گسترش کمی آن مدنظر داشت.
انتهای پیام/4117/4062/ن
انتهای پیام/