دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 بهمن 1397 - 11:06
چهل سالگی انقلاب/

زنان از دیدگاه امام و رهبری چه نقشی در انقلاب اسلامی داشتند؟

امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی را بسیار برجسته عنوان کردند.
کد خبر : 354331
IMAGE634960608895547430.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه امام و رهبری گروه سیاسی خبرگزاری آنا، امام خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره جایگاه زنان در انقلاب اسلامی مطالب زیادی را  فرمودند.


زنان از ابتدای نهضت امام خمینی(ره) توانستند، نقش بی‌بدیلی را ایفا کنند و در گروه و دسته‌های انقلابی در تظاهرات مختلف علیه رژیم شاه شرکت کردند. زنان زیادی مانند، اعظم طالقانی و بانوان دیگر در زندان‌های رژیم شاه وجود داشتند و شکنجه‌های زیادی را متحمل شدند.


هنر انقلاب اسلامی اين بود كه زنان جامعه ما را متحول ساخت و در مسیر اسلام و ارزش‌های الهی قرار داد و از مظاهر مادی که امروز غرب با آن دست و پنجه نرم می‌کند، دور کرد. زنان مسلمان در انقلاب اسلامی شخصيت و هويت خويش را یافتند و به مقام و منزلت والای خویش پی‌بردند و بينش سياسی، فرهنگی و اجتماعی پيدا كردند.


امام خمینی(ره) درباره نقش زنان در انقلاب اسلامی فرمودند: «من در جامعه زن‌ها يک جور تحول عجيبی می‌بينم كه بيشتر از تحولی است كه در مردها پيدا شده است. ایشان ادامه دادند: «خانم‌هايی كه در قبل وضعشان يک نحو ديگری بود، و رژيم آنها را به يک مسائل ديگری مشغول كرده بود، متحول شدند به كسانی كه در مقابل رژيم ايستادند».


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی نیز درباره ایفای نقش زنان در انقلاب اسلامی فرمودند: «نقش زنان در انقلاب زیاد بوده است. پس از پیروزی انقلاب تا امروز هم واقعاً بانوان کشور در همه صحنه‌ها خیلی نقش داشتند و این حادثه خیلی بزرگ و شگفت‌آوری است. تصوّر من این است که بانوان در دوره پیش از انقلاب و در دوره آن رژیم، مورد ستم سیاسی و فرهنگی بودند؛ بیش از آنچه که در بعضی از خانواده‌ها ممکن بود مورد ستم قرار گیرند. به جای نقش‌آفرینی، آنها را به بیکارگی و به ابتذال سوق می‌دادند. انقلاب حقیقتاً میدانی باز کرد و خانم‌ها بیش از آقایان در این قضیه فعالیت و حماسه خلق کردند».


ایشان افزودند: «فعّالیت اجتماعی منافاتی با خانه‌داری و همسرداری ندارد؛ بعضی افراط می‌کنند، بعضی تفریط می‌کنند. بعضی می‌گویند چون فعّالیت اجتماعی اجازه نمی‌دهد به خانه و شوهر و فرزند برسیم، پس فعّالیت اجتماعی نباید بکنیم. بعضی می‌گویند چون خانه و شوهر و فرزند، اجازه نمی‌دهد فعّالیت اجتماعی بکنیم، پس شوهر و فرزند را باید رها کنیم. هر دو غلط است. نه این را به خاطر آن، نه آن را به‌خاطر این، نباید از دست داد».


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته