دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رسم یاران/ 108

اولین شهید ایرانی در بوسنی و هرزگوین

شهید رسول حیدری اولین شهید ایرانی در بوسنی و هرزگوین بود.
کد خبر : 353867
327162.jpg

 به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، شهید رسول حیدری اول فروردين 1339 در شهرستان ملایر در استان همدان چشم به‌جهان گشود، رسول دوره ابتدايی را در شهرستان ملاير با نمرات عالی گذراند.


روح بلند رسول از همان كودكی از وی شخصيتی مردانه ساخت و هوش و ذكاوت و رفتار مردانه‌اش او را از سایر همكلاسی‌هايش متمايز می‌کرد.


با مهاجرت خانواده  به شهر اهواز،  رسول سال دوم و سوم دبيرستان را در اهواز گذراند، بيشتر اوقاتش را به سير‌و‌سلوک معنوی سپری می‌كرد. پس از بازگشت خانواده شهید حیدری به ملایر رسول به  هنرستان فنی ملایر رفت  به ادامه تحصيل پرداخت.


شهید رسول حیدری آن دورانی که در هنرستان فنی ملایر به تحصیل مشغول بود با الفبای سیاست آشنا شد و علی‌رغم کوچک بودن شهر ملایر یک فرد آگاه و یک مبارز سیاسی شد.


رسول مشغول تحصیل در سال‌های آخر هنرستان بود که جرقه‌های انقلاب او را درگیر انقلاب و شخصیت والای حضرت امام (ره) کرد. رسول از جمله جوانانی بود كه در برپايی تظاهرات و پخش اعلاميه‌های امام، نقش فعالی پيدا كرد. او بيشتر اوقات خود را در محافل مذهبی و مجالس سخنرانی سپری می‌كرد و در هنرستان، انشاهای سياسی می‌نوشت و برای هم كلاسی‌هايش می خواند.


معلم ادبيات وی در اين‌باره می‌گويد: يک بار رسول انشايی نوشته بود كه وقتی سر كلاس خواند به او گفتم "پسر جان، با اين حرف‌ها مواظب باش، سرت را به باد ندهی !بعدها فهميدم كه رسول واقعاً فردی شجاع و باشهامتی است. يک‌بار توسط نيروهای شهربانی دستگير و مورد ضرب و شتم واقع شد، اما بیشتر از پيش به تلاش‌های انقلابی خود در شهر ملاير ادامه داد. روزهای پيروزی انقلاب، پرتلاش و خستگی‌ناپذير به فعاليت شبانه‌روزی پرداخت.             


                                           


شهید رسول حیدری پس از پيروزی انقلاب شكوهمند اسلامی، همچنان پرچمدار جوانان انقلابی ملاير به شمار می‌رفت. او پيش از گرفتن ديپلم در سال 1358 برای خدمت به مردم مسلمان و انقلابی به همدان رفت و در آن شهر به عضويت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد، چرا‌كه آن زمان در ملاير هنوز سپاه  پاسداران تشكيل نشده بود.


شهید حیدری، مدتی در جبهه گيلان‌غرب و سرپل ذهاب با نيروهای متجاوز عراقی جنگيد، در‌اين محور چندين طرح عملياتی را برای ضربه زدن به دشمن ترسيم كرد و خود نيز در اين عمليات‌های تهاجمی فعالانه شركت داشت.


                                                       


او در طول هشت سال دفاع مقدس، حدود 65 ماه درجبهه‌های جنوب، به ويژه غرب به خدمت خالصانه می‌پردازد كه عمدتاً در كردستان عراق به فعاليت شناسايی اقدام میكند، او در شمال عراق تا عمق خاک عراق نفوذ می‌كند و گاهی در شناساییها تا مرز سوريه به پيش می رود.


                                                                 


جنگ تحميلی كه تمام شد، رسول برای تكمیل تحصیلاتش وارد دانشگاه امام حسين(ع) شده و در رشته علوم سياسی به تحصيل پرداخت. حمله صرب‌‌های نژادپرست به مسلمانان  بوسنی و هرزگوين آغاز می‌شود. در اين ميان، رسول به عنوان ديپلمات جمهور اسلامی به بوسنی مأموريت می‌يابدو در شهر «وسيوكو» از بوسينای مركزی، مشغول خدمت می‌شود.


رسول با انبوهی از تجربيات انقلابی و رزمی خود در بوسنی منشأ خدمات ارزشمند برای مردم بی پناه، به ويژه قشر جوان و مشتاق اين كشور می‌شود. او با منش، كردار و اخلاق خود، فرهنگ دينی را ميان مردم بوسنی منتشر می‌سازد.




شهيد رسول، پس از سال‌ها مجاهدت و تلاش در راه حق، در روز عيد غدير سال 1372 در كشور بوسنی  هرزگوين و در بوسنای مركزی واقع در شهر ويسوكو به كمين نيروهای كروات كه در آن زمان با نيروهای مسلمان در حال جنگ بودند، افتاد و پس از مقاومت شجاعانه به فيض عظيم شهادت نايل آمدند و به بزرگ‌ترين آرزوی خود رسيد.


انتهای پیام/4104/4100/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته