دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بازخوانی/

آیت‌الله خامنه‌ای: مهندس بازرگان خسرالدنیا والاخره بود

رهبر انقلاب در سخنرانی درخودشان در دهه 70 فعالیت‌ها و عملکرد بازرگان بعد از انقلاب اسلامی را مصداق خسرالدنیا والاخره عنوان کردند.
کد خبر : 353492
n00000559-b.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه امام و رهبری گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مهندس مهدی بازرگان در 30 دی سال 1373 درگذشت. وی از افراد نزدیک به محمد مصدق نخست‌وزیر ایران در سال 1332 و مسئول خلع‌ید شرکت نفت انگلیس در همین سال بود. وی بعدها به دلیل همراهی با مصدق به زندان افتاد و در دادگاهی که آیت‌الله طالقانی نیز حضور داشت به 10 سال حبس محکوم شد.


بازرگان بعد از انقلاب اسلامی، نخستین نخست‌وزیر ایران لقب گرفت، ولی 9 ماه بعد بر اثر اختلافات استعفا داد و از کار کناره گرفت. وی در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و در انتخابات دیگر رد صلاحیت شد.


هاشم صباغیان خودش گفته بود، که بازرگان سه بار به دلایل مختلف استعفا داد و در آخر امام خمینی(ره) این استعفا را پذیرفت. یکی از نقاط تاریکی که در کارنامه بازرگان به چشم می‌خورد، همین استعفا است.


امام خمینی(ره) در نامه مورخ اول شهریور سال 1368 مخالفت خود با انتخاب بازرگان به‌عنوان نخست‌وزیر را این‌گونه اعلام کردند «والله قسم، من با نخست‌وزیری بازرگان مخالف بودم، ولی او را هم آدم خوبی می‌دانستم. والله قسم، من رأی به ریاست جمهوری بنی‌ صدر ندادم و در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم».


رهبر انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای هم درباره رفتارهای دولت بازرگان گفتند: «آنچه کارنامه‌ ناموفق دولت موقت نامیده می‌شود، اتفاقاً ناشی از تعریفی است که بازرگان و همفکرانش از «انقلابیگری» می‌دادند، نه آنکه صریحاً خود را بیگانه از انقلاب و ارزش‌های آن معرفی کنند. با نگاهی به انتقادات انقلابیون از دولت موقت و دفاعیات و مدعیات مرحوم بازرگان به نظر می‌رسد که علت اصلی «اختلاف» و بعد «جدایی مطلق» این دو طیف، برداشت‌های متضادشان از انقلاب بود».


ایشان ادامه دادند: «رویکرد غیر واقع‌بینانه‌ دولت موقت، البته مبتنی بر یک هراس مفرط بود؛ سلیقه‌ سیاسی بازرگان و همفکرانش، «این بود که می‌گفتند «با قدرت بزرگی مثل آمریکا نمی‌شود جنگید، بیخود معطّلید»! خیلی هم دوست نداشتند «مرگ بر آمریکا» گفته بشود؛ می‌گفتند «حالا چه اصراری دارید که بیخود خودتان را با یک چنین غول عظیم جنگی و صنعتی به جنگ می‌اندازید؛ وابسته هم نشوید، تسلیم هم نشوید، نوکر هم نباشید، مزدور هم مثل شاه نباشید؛ امّا جنگ هم نکنید»؛ این تصوری بود که دولت موقت داشت؛ خب این حالت را آمریکایی‌ها خیلی می‌پسندیدند».


شهید بهشتی هم در سال 1358 درباره دولت بازرگان و رفتارهای وی گفته است: «این را بگویم شکی نیست که یک حکومت لیبرال مستقل، از رژیم گذشته برای ما بسیار بهتر است ولی دقت کنید تجربه‌ تاریخی نشان می‌دهد که یک حکومت لیبرال مستقل در این منطقه از جهان دوام نخواهد داشت. به آن‌هایی که به حکومت لیبرال مستقل دل بسته‌اند بگوئید ساده‌اندیشی می‌کنید. این کمال‌ مطلوب شما در این منطقه‌ای که ما در آن قرار داریم، در شرایط سیاسی امروز جهان دوام نخواهد آورد».


ناگفته نماند، مهدی بازرگان در مصاحبه‌ای در سال 1372، ملت انقلابی ایران را «خسرالدنیا و الاخره» معرفی کرد. به همین دلیل رهبر انقلاب چند وقت بعد در پاسخ به این سخنان فرمودند: «آن آقایی که خودش به حسب آنچه که ما می‌بینیم، خسرالدنیا و الاخره است، برمی‌دارد و می‌نویسد که ملت ایران خسرالدنیا و الاخره شدند. چرا؟ چون با آمریکا جنگیدند».


انتهای پیام/4082/ 4122/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته