دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دومین جشنواره «لقمان حکیم» برگزار شد

جشنواره‌ای برای ترغیب دانشگاهیان به تکمیل چرخه پژوهش

دومین جشنواره لقمان حکیم در حوزه علوم پزشکی صبح امروز با حضور دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، ‌دکتر باقر لاریجانی، قائم مقام ریاست دانشگاه آزاد در حوزه علوم پزشکی و دکتر ابطحی معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد برگزار شد.
کد خبر : 35161

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در ابتدای این مراسم دکتر استاد، رئیس مرکز توسعه پژوهش معاونت علوم پزشکی، به برنامه‌ها و تاریخچه این جشنواره اشاره کرده و گفت: «در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی 357 مقاله جهانی و 104 مقاله پر استناد در مجامع علمی بین المللی دارد که در بین مقالات یک درصدی و مجله اسکوپوس رتبه اول کشوری را کسب کرده است. دانشگاه آزاد اسلامی در بین شش دانشگاه برتر کشور رشد قابل توجه و سریعی داشته و می‌توان گفت رشد تعداد مقالات این دانشگاه، از دیگر دانشگاه‌های کشور در دو سال گذشته بیشتر بوده است.»


وضعیت دانشگاه آزاد از جهت مقالات پژوهشی مناسب است


وی افزود: «با توجه به آمار متوسط ارجاعات در هر مقاله، دانشگاه آزاد 6/2 درصد در مجموع کل کشور نقش دارد که به نظر می‌رسد وضعیت مناسبی را دارد، اما باید توجه داشت که با ظرفیت‌های دانشگاه آزاد این سطح می‌تواند ارتقاء زیادی داشته باشد.»


رئیس مرکز توسعه پژوهش حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد، با تاکید بر اینکه 28/6 درصد مقالات دانشگاه آزاد متعلق به گروه پزشکی دندانپزشکی و داروسازی است، بیان کرد: «از 90 واحد مجری علوم پزشکی، نزدیک به 17 واحد از آن‌ها مجری رشته پزشکی، تخصصی دندانپزشکی و داروسازی هستند که از نظر پژوهشی و انتشار مقالات ظرفیت‌های مناسب و پتانسیل زیادی دارند.»


وی افزود: «با توجه به تاکید ریاست دانشگاه برای توسعه حوزه پزشکی، باید به عنوان رکن اساسی پژوهشی دانشگاه آزاد، از این ظرفیت‌ها استفاده شودو حوزه پزشکی کشور را با یک تحول بی‌بدیل روبه‌رو سازند.»


استاد با اشاره به حمایت‌های بی دریغ دکتر میرزاده از حوزه پزشکی تصریح کرد: «تا کنون مراکز توسعه علوم پزشکی در واحدهای دانشگاه آزاد تشکیل شده. همچنین برنامه‌های بلند مدت و سندی زیر مجموعه سند آمایش سرزمینی برای برنامه‌ریزی استراتژیک در این حوزه تدوین شده است که جشنواره لقمان نیز یکی از زیر مجموعه‌های این موضوع محسوب می‌شود.»


49 مرکز تحقیقاتی تا کنون در واحدهای شاخص راه‌اندازی شده است


دکتر استاد در ادامه سخنان خود پژوهش در حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد را تشریح کرد و گفت: «تا کنون 49 مرکز تحقیقاتی در واحدهای شاخص راه‌اندازی شده است. 50 درصد بودجه هر بیمارستان آموزشی برای دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی، به مراکز توسعه پژوهش آنها تعلق می‌گیرد که این موضوع در دو بیمارستان تهران و یکی از بیمارستان‌های شاهرود به عنوان طرح پایلوت در حال اجرا است.»


رئیس مرکز توسعه پژوهش معاونت علوم پزشکی در ادامه تاکید کرد: «یکی دیگر از فعالیت‌های مهمی که در دو سال اخیر در حوزه پژوهش دانشگاه آزاد رخ داده است، راه‌اندازی شبکه «ساها» محسوب می‌شود که مرکز توسعه پژوهش علوم پزشکی دانشگاهی، در این شبکه عضو و اطلاعات مربوطه در آن درج شده است. همچنین این مرکز در نظر دارد کارگاه‌هایی جهت توانمند سازی اعضای هیات‌علمی برگزار کند.»


استاد با اشاره به اهمیت پژوهش در کیفیت ارتقای آموزشی اظهار کرد:«پژوهش یکی از ابزارهای ارتقای کیفیت آموزشی است. به همین منظور، با در نظرگرفتن الزامات قانونی وزارت بهداشت، برنامه‌‌هایی در جهت تشویق و تسهیل امر پژوهش در حال اجرا است که همان‌طور که اشاره شد، برگزاری جشنواره لقمان نیز یکی از مصادیق آن است.»


وی تصریح کرد:«این جشنواره که در راستای تشویق اختصاصی محققان حوزه علوم پزشکی از سال پیش تا کنون برگزار شده، اهداف ذکر شده را دنبال می‌‌کند. این اهداف در جهت ترغیب دانشگاهیان به تکمیل چرخه پژوهش است که یک برنامه بلند مدت و چشم‌انداز آتی را در جهت عمل و تولید ثروت از طریق امور دانش بنیان محقق می‌سازد. توجه ویژه جشنواره لقمان به اعتلای سلامت و توسعه این موضوع موجب شده تا دانشجویان در این زمینه فعالیت‌های موثری داشته باشند. به همین منظوربرای دانشجویان برتر قدردانی ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که جشنواره لقمان امسال با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد که انگیزه ادامه این راه را در گروه مدیریتی دانشگاه آزاد بیشتر می‌کند.»


هدف از تشکیل جشنواره لقمان تدوین بانک اطلاعاتی منسجم است


در ادامه این جشنواره، دکتر سپیده اربابی دبیر جشنواره لقمان حکیم، ضمن خیرمقدم به حاضرین، گزارشی از روند اجرایی جشنواره به ارائه کرد و هدف اصلی این جشنواره را شناسایی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های علمی دانشگاه آزاد در حوزه علوم پزشکی بیان کرد.


معاون پژوهشی واحد علوم دارویی با توجه به این که جشنواره لقمان با هدف تدوین یک بانک اطلاعاتی منسجم در حوزه علوم پزشکی برگزار شده است بیان کرد: «این جشنواره برای تهیه این بانک اطلاعاتی، با پیشرفت‌های زیادی روبرو بوده و از 400 اثر ارسالی به این جشنواره که از 36 واحد برگزیده انتخاب شده بودند، 231 مورد برای داوری کدگذاری شده بود. 110 اثر از آثار ارسالی در قالب مقاله بود. در این جشنواره 30 اثر مورد قدردانی قرار گرفتند. واحد کازرون بیشترین تعداد اثر را به جشنواره ارسال کرده است. در این جشنواره از کتاب برتر، مجله برتر، مرکز تحقیقاتی برتر، محقق برتر، اساتید و دانشجویان برتر قدردانی به عمل می‌آید.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته