دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 دی 1397 - 13:23
حجت‌الاسلام رستمی:

دانشگاه باید نهاد مرجع در ارائه الگوی سبک زندگی به جامعه باشد

معاون نظارت و ارزیابی اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه باید نهاد مرجع در ارائه الگوی سبک زندگی به جامعه برای رسیدن به سعادت باشد.
کد خبر : 350375
سبک زندگی.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا در سنندج، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی رستمی از اعضای هیئت فرهنگی اعزامی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به کردستان صبح امروز در نشست شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان اظهار کرد: کردستان سرزمین صداقت و شجاعت و خصلت‌های ارزشمند انسانی است و باید بکوشیم دانشگاه‌های آن در راستای ظهور موازین دینی هم دارای شاخص‌های پرافتخار کشور باشد.


وی با قدردانی از فعالیت‌های به انجام رسیده و هماهنگی مطلوبی که مسئولان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با مدیران دیگر نهادها و دستگاه‌های اداری و اجرایی سطح شهرستان و استان دارند، ابراز امیدواری کرد که با استفاده بهینه از این ظرفیت شاهد ارتقای فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در کردستان باشیم.


رستمی افزود: در جریان بازدید از واحدها و مراکز سنندج، قروه، سقز و بانه دریافتیم که مسئولان ظرفیت‌های والایی برای فعالیت‌های کیفی‌تر فرهنگی در اختیار دارند و از آن جمله می‌توان به وجود دانشجویان باانگیزه‌ای اشاره کرد که در حکم ستاره‌های درخشان کردستان به شمار می‌آیند و باید تلاش کنیم در پیوند با غنای اعتقاد به باورهای دینی هم برای ایران اسلامی سرمایه‌های انسانی و متعالی آینده باشند.


وی گفت: افکار، رفتار و گفتار ما در جامعه به عنوان شخصیت‌های دانشگاهی همواره برای دیگران جنبه الگو و نمونه دارد از همین‌رو طبیعی است که دانشگاه باید نهاد مرجع در ارائه الگوی سبک زندگی به جامعه برای رسیدن به سعادت و خوشبختی  باشد؛ بنابراین تربیت صحیح دانشگاهی باید ضامن هویت‌بخشی به جوانان دانشجو در همه جوانب آن باشد.


معاون نظارت و ارزیابی اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح هویت‌بخشی در محیط دانشگاهی توجه به رعایت پنج اصل «انتقال و تقویت هویت دینی»، «هویت ملی»، «هویت سیاسی»، «ارتقای دانش تخصصی» و «ارتقای روحیه و فرهنگ پژوهشی» را حائز اهمیت برشمرد.


رستمی پس از ذکر سخنانی درباره توضیح و ترسیم مصادیق هریک از این پنج اصل، مدیران دانشگاهی و به‌ویژه اعضای هیئت علمی را در قبال دو ویژگی و شاخص فرهنگی و علمی دانشجویان مسئول دانست و گفت: باید عملکرد مسئولانه این دو قشر دانشگاهی در زمینه ضعف و قوت این دو بخش به‌صورت پیوسته رصد و ارزیابی شود؛ زیرا خدای ناکرده اگر این مسئولیت جدی گرفته نشود، جوانان همواره دچار بحران هویت شده و جامعه همیشه در معرض خطر خواهند بود.


رئیس اداره فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه نظارت و ارزیابی واحدهای دانشگاهی بر اساس شاخص‌ها و داده‌ها به‌صورت مستمر ادامه داشته و مبنای آن بر مفاد سند چشم‌انداز، بخشنامه‌های مربوطه به حوزه تشکیل کانون‌ها و تشکل‌ها و به خصوص دستورالعمل اخیر آراستگی بر اساس شئون فرهنگ دینی استوار است، تصریح کرد: نقاط ضعف و قوت واحدها دیده می‌شود و بر اساس گزارش وضعیت، مراتب ارزیابی‌ها به آنان ابلاغ می‌شود. در این روند نظارتی نقد و تشویق و تذکر کارشناسی لحاظ می‌شود و خلاقیت‌ها و ابتکار عمکل واحدهای موفق به عنوان تجربه‌های مفید به سطح کشور تسری و تعمیم می‌یابد.


رستمی با تأکید بر لزوم عملیاتی شدن بخشنامه آراستگی مبتنی بر شئون فرهنگ دینی، رعایت حجاب در محیط دانشگاهی را به عنوان یکی از مواضع حساس فرهنگ اسلامی شعار و نماد دینی برشمرد و بی‌تفاوتی در برابر آن را خروج از شأن دانشگاهی دانست و از همین رو اعمال مقرارت ابلاغی آن را در قالب قانون مانند دیگر قوانین حوزه آموزش و پژوهش امری پذیرفتنی و منطقی برشمرد.


وی مقاومت‌های موردی و احتمالی محدود در برابر این مقررات را هم با تشکیل جلسات توجیهی و تذکرهای ارشادی قابل برطرف‌شدن دانست و اظهار یقین کرد که در صورت مسئولیت‌پذیری و اقدام همه آحاد دانشگاهی در قبال این موضوع و مطالعه اصول و روش‌های اجرایی و معرفتی آن، دیگر لزومی به اقدام کمیته‌های انضباطی نیست.


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته