دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
طبق گزارش وزارت صمت؛

نیمه نخست سال فقط 5 بنگاه موفق به دریافت تسهیلات شدند+ جدول

در نیمه نخست سال بیش از ۱۴۰۰ بنگاه برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کردند که تنها ۵ بنگاه با عبور از هفت‌خوان بروکراسی‌های اداری نظام بانکی موفق به اخذ تسهیلات شدند.
کد خبر : 349663
رونق-تولید.jpg

به گزارش خبرنگار  گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، طبق برنامه ششم توسعه برای بخش صنعت، برنامه‌های عملیاتی و پروژه‌های اولویت دار تعریف شده که مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی را نیز دارد.


این برنامه در قالب بسته رونق تولید و اشتغال و همچنین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد.


یکی از برنامه‌های وزارت صمت در راستای اهداف برنامه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، طرح رونق تولید برای صیانت و نگهداشت شرایط فعالیت و اشتغال بنگاه‌های کوچک و متوسط است.


این طرح از 95 و با هدف «رونق تولید و تعیین تکلیف 7500 واحد تولید مشکل دار و فعال کردن آنها» شروع شد.


سال 96 نیز تعداد 10 هزار واحد تولیدی مشکل‌دار در این طرح قرار گرفتند. اعتبار آن معادل 10 هزار میلیارد تومان از محل منابع تسهیلاتی به انجام رسید و دارای تحقق 99.1 درصدی نسبت به هدف ابتدای سال 96 است.


در سال 97 نیز 12 هزار واحد تولیدی مشکل دار هدف‌گذاری شد که اعتبار آن باز هم 10 هزار میلیارد تومان در اولویت شبکه بانکی قرار گرفت.


امسال، وجود برنامه‌های وسیع توسعه اشتغال در قالب تبصره 18 قانون بودجه 97 با استفاده از یارانه سود و نیز منابع صندوق توسعه ملی به صورت قرض الحسنه نزد بانک‌های عامل طبق مفاد لایحه حمایت از توسعه اشتغال پایدار روستایی، حجم تقاضا در قالب طرح رونق که متکی به یارانه سود است نیز به شدت کاهش یافته است.


فعالان منتظر برنامه‌های دولت در زمین‌های مزبور هستند. تعداد زیادی از واحدهای مشکلدار کوچک و متوسط طی دو سال اخیر از طریق سازوکار طرح رونق تولید، موفق به دریافت تسهیلات مورد نیاز شدند. لذا سازمان برنامه و بودجه گزارش داد تعداد تقاضا در شش‌ماهه 97 از شش‌ماهه 96 کمتر است.


طبق گزارش سامانه هماهنگ وزارت صمت که در تاریخ 15 آبان سال 97 برای عملکرد طرح رونق تولید در سال 96 وجود دارد. 48.6 درصد تعداد بنگاه‌هایی که به بانک معرفی شدند توانستند تسهیلات را دریافت کنند. این عملکرد مربوط به بخش انتقالی از سال 95 است.



بر اساس آمار وزارت صمت در شش‌ماهه سال 97 تنها به 0.1 درصد از کل 10 هزار بنگاه هدف گذاری شده (طبق آمار جدول) تسهیلات پرداخت شد. با این حال گفته شد که برای سال 97 بالغ بر 12 هزار بنگاه تعیین شده است.


در این گزارش آمده است با توجه به خاتمه طرح رونق در سال 96، وزارت صمت از ارائه گزارش تفصیلی سال قبل خودداری کرده و در این گزارش ستون «عملکرد انتقالی سال 96» که بیانگر تسهیلات پرداختی در سال جاری از محل اعتبارات سال گذشته است جهت اطلاع درج می‌شود.


همچنین به 3.7 درصد از بنگاه‌ها به نسبت تعداد معرفی شده به بانک‌ها در طرح رونق تولید تسهیلات پرداخت شد.


در مجموع آمارها عملکرد نامطلوب این بخش را نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال جاری 1458 بنگاه ثبت نام کردند که 135 بنگاه به بانک معرفی شدند که مبلغ در نظر گرفته شده حدود 261 میلیارد تومان است و در نهایت به 5 بنگاه با عبور از هفت‌خان بروکراسی اداری و نظام بانکی موفق به دریافت تسهیلاتی به ارزش 4 میلیارد و 200 میلیون تومان شدند. البته اگر تسهیلات پرداختی انتقالی از سال 96 هم در نظر گرفته شود، کمی آمارها بهبود می‌یابد.


انتهای پیام/4083/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته