دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سه خبر از جشنواره

پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به هفدهمین جشنواره نمایش‌­های آیینی و سنتی

مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی به هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی پیام داد.
کد خبر : 34952

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از ستادخبری هفدهمین جشنواره آیینی، مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت آغاز هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی پیامی را صادر کرد که به شرح زیر است:


«ایران، سرزمین آیین­‌ها است. آیین­‌هایی که آیینه­ هویت و اصالت مردم موحد این اقلیم کهن است. میراث دیرینی که خشت خشت آن دلیل تمدن غالب ایران و تعالی آن، در امتزاج با فرهنگ اسلامی بوده است. این بنای راسخ باید به مدد نوشداروی هنر، نوآفرینی شود تا غبار زمان، قفل خاموشی و فراموشی این درگاه بلند نگردد و فرصت همنوایی نوآمدگان این روزگار با تعالیم هویت‌­آفرین آن ممکن شود.


آیین­‌های ایرانی، تجلی آرمان­‌های مردمی است که ستایشگر خداوند جان و خرد بوده‌­اند و در رویارویی با اهریمن جهان، به اهورای جان پناه برده‌­اند. انسان معاصر، می­‌تواند اَبَرانسانی باشد که با توجه به آیین‌های کهن و با درک روزآمد این دانش، در برابر ابتلاعات اجتماعی روزگار خویش، رویینه‌­تن گردد.


تئاتر، تجسم آیین­‌هاست. کنشی نامیرا که به افسون تئاتر ممکن می­‌شود و به تعالی فکر و ذکر مخاطب ختم می­‌گردد. آرمانی که تولد جشنواره­ نمایش‌­های آیینی سنتی را به دنبال داشت. هفدهمین دوره­ این جشنواره از پس فراز و فرودها و با این امید که راهی به رستگاری خواهد داشت، برگزار می­‌گردد. با مغتنم دانستن این رویداد در روزگار دوری و مهجوری آیین‌­ها، بر این آرمان چشم دارم که افق تئاتر، افق نیک­‌اندیشی و خردبخشی باشد و هنرمندان ارجمند تئاتر، با نوآفرینی آیین­‌های فاخر سرزمین خویش، آفرینشگر زیباترین نمایش­‌های وحدت و صلح باشند.


به گرمی و با مهر، قدردان اصحاب صدیق این دوره از جشنواره هستم و خداوند هنر را در اعتلای پرچم هنر سرزمینمان به نیایش می­نشینم.»


مجلس «شهادت آرش» را به شیوه اساطیر ملی ببینید


علی عظیمی که با شبیه خوانی شهادت آرش در بخش شبیه‌خوانی هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد گفت: «من همواره به دنبال اجرای شبیه‌خوانی زندگی قهرمانان ملی ایران بودم و چون نسخه شبیه‌خوانی آنها را پیدا نکردم خودم دست بکار نوشتن این نسخ شدم.»


علی عظیمی گفت: «شهادت آرش بازنمایی همان آرش کمانگیر است که در فرهنگ اساطیری ما و درکتاب‌های ویس و رامین و اوستا وجود دارد، که ما آن را در قالب شبیه‌خوانی اجرا می‌کنیم. من همواره به دنبال اجرای شبیه‌خوانی زندگی قهرمانان ملی ایران بودم و چون نسخه شبیه‌خوانی آنها را پیدا نکردم خودم دست بکار نوشتن این نسخ شدم و شهادت آرش هم از همین دست نسخه‌ها است.»


وی در ادامه افزود: «داستان شبیه‌خوانی شهادت آرش به جنگ ایران و توران می‌پردازد و زمانی که در جنگی نابرابر ایرانیان در مازندران محاصره می‌شوند، منوچهر پیشدادی پیشنهاد پرتاب تیر را برای تعیین مرز ایران به افراسیاب می‌دهد و افراسیاب برای تحقیر ایرانیان این پیشنهاد را می‌پذیرد، آرش مسئول پرتاب تیر می‌شود و برای پرتاب تیر به بالای دماوند می‌رود. او در قله کوه با رب النوع زمین اسپندارمزد ملاقات می‌کند و اسپندارمزد به آرش می‌گوید تیر را باید با تمام وجود پرتاب کند و بعد از آن هم‌خواهی مرد. اسپندارمزد نقبی به یک داستانی حماسی می‌زند و واقعه عاشورا را برای آرش تعریف می‌کند و می‌گویید در آینده چنین انسان‌هایی و اینگونه از خود گذشتگی خواهند کرد پس درنهایت برای این‌که نتیجه جنگ به نفع ایرانیان تمام شود آرش از ادامه زندگی خودش می‌گذرد و تیر را تا مرز توران پرتاب می‌کند.»


این شبیه‌گردان در خصوص روند تمرین و اجرا گفت: «از آنجایی که شبیه‌خوانی یک از هنرهای ملی است خواستیم تا با آن شیوه اساطیر ملی را برای مخاطب اجرا کنیم. این هنر که تاکنون بیشتر برای ارائه زندگی قهرمانان دینی و مذهبی ما استفاده شده است. توان بالایی در جهت بازنمایی زندگی و دلاوری‌های قهرمانان ملی هم دارد قهرمانانی مثل آرش رستم و سیاوش اما نسخه شبیه‌خوانی این اساطیر و قهرمانان وجود ندارد. من شهادت آرش را بر اساس تاریخ و نسخه‌نویسی را با تجربیات 25 ساله خودم در تعزیه انجام دادم.»


شهادت آرش به نویسندگی و کارگردانی علی عظیمی اجرا می‌شود در این شبیه‌خوانی علیرضا عظیمی، مصطفی عظیمی، اسمائیل عظیمی، حسین عظیمی ، مهدی سالاری، علی حمیدی و محسن رستمی، سعید قدیمی و علی آهنگری نقش‌خوانی می‌کنند و موسیقی شبیه‌خوانی را اصغر کرم زاده و خلیل نیکزاد بر عهده دارند.


برنامه دومین روز سمینار جشنواره نمایش های آیینی و سنتی


پنجمین سمینار بین‌المللی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در دومین روز خود میزبان 11 پژوهشگر از کشورهای تاجیکستان، آلمان و ایران خواهد بود.


قرار است در این روز رضا کوچک زاده درباره بررسی تطبیقی شبیه‌خوانی دوره قاجار با نگاه به دراماتورژی و کارگردانی، مهدی دریایی درباره نطق ناطق در مجالس تعزیه استان مرکزی،‌ کریم خاوری و حسین احمدی درباره هه لپه رکی در مریوان،‌ امیر سهرابی درباره پیکره‌های جیرفت به مثابه یکی از کهن‌ترین نشانه‌های تکامل نمایش عروسکی،‌ علی عباسی درباره نشانه‌شناسی تصاویر ظروف هنری جیرفت، سیدمنصور سیدسجادی درباره شکوفایی شهرنشینی و پرداختن به بازی و دوران سرگرمی در آغاز شهرنشینی در شرق ایران،‌ یوسف مجید زاده درباره کنار صندل جیرفت،‌ شهری در آغاز دوران شهرنشینی،‌ فرانک الیور زایبت از کشور آلمان درباره آیین‌ها، رویکرد نمایش،‌ لاله تقیان درباره نسخه‌های تعزیه به عنوان نمایشنامه،‌ روشن رحمان اف از کشور تاجیکستان درباره اصلاحات آیین‌های نمایشی عروسی تاجیکان و سودابه فضائلی درباره تندیس‌های ونوس ارائه پژوهش خواهند کرد.


سمینار از ساعت 15:30 تا 20:30 در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برپا می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته