ملاک دانشگاهها باید تعداد نظریهپردازهایش باشد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از کرمان، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه روز گذشته در آئین افتتاحیه همایش آشنایی با کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان برگزار شد، با عرض تسلیت بهمناسبت درگذشت دانشجویان در حادثه علوم و تحقیقات و دعا برای شفای عاجل مصدومان این حادثه گفت: مسئولان دانشگاه تدابیری انجام دادهاند و با کسانی که کوتاهی داشتهاند، برخورد کردهاند و به دنبال اصلاحات ساختاری برای تکرار نشدن این موارد هستند.
وی با قدردانی از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان برای برگزاری اینگونه نشستها افزود: اگر دانشگاهی به دنبال نظریهپردازی نباشد و نظریهپرداز نداشته باشد، آن دانشگاه، دانشگاه نیست و نهایتاً یک دبیرستان با ساختمانهای بیشتر است. برای دانشگاه تعداد دانشجو و استادان نباید ملاک باشد، ملاک باید تعداد نظریهپرداز دانشگاهها باشد.
دبیر هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: نظریهپردازی با ارائه مقاله یا چاپ کتاب متفاوت است؛ هرچند مقاله نوشتن یا تألیف کتاب میتواند زمینه را برای نظریهپردازی فراهم کند.
خسروپناه تصریح کرد: دو نوع کرسی در دانشگاهها برگزار میشود؛ یکی کرسیهای آزاداندیشی که کار دانشجویان است و توسط معاونت فرهنگی پیگیری شده و سبب فعال شدن دانشجویان میشود.
وی افزود: اگر معاونت فرهنگی دانشگاه در امر کرسیهای آزاداندیشی موفق عمل کنند، در رشد دانشگاه بسیار مؤثر است و این نشان از اهمیت کرسیهای آزاداندیشی دارد. در این مسیر هم نباید از انتقاد ترسید چراکه کمکم اخلاق و منطق رعایت خواهد شد. در این میان امکان دارد یک عده هم رعایت نکنند ولی کرسیهای آزاداندیشی نباید بهخاطر آنها تعطیل شود. همانگونه که با رد رانندگی کردن یک نفر، رانندگی تعطیل نمیشود.
دبیر هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کرسیهای نظریهپردازی دومین نوع کرسیها در دانشگاه است، خاطرنشان کرد: کرسیهای نظریهپردازی و نوآوری کار استادان است و یک راه برای پیشرفت در آن، هدفمندی انتخاب موضوعات رسالهها میتواند باشد.
خسروپناه با بیان اینکه تاکنون بیش از 2500 کرسی ترویجی در کشور برگزار شده است، گفت: صدها کرسی نظریهپردازی هم برگزار شده که 42 مورد از آنها در 16 سال اخیر بهعنوان نظریه و نوآوری ثبت شده است و 21 مورد آن مربوط به چهار سال اخیر است که این نشان میدهد دانشگاههای ما فعال شدهاند.
وی تأکید کرد: قوام یک نظریهپردازی به روششناسی است و حتماً استادان برای پیشرفت در این امر باید در باب روششناسی، با این توجه که معنی دقیق روش بهکارگیری مبانی برای حل مسئله بوده، کار کنند.
انتهای پیام/4121/خ
انتهای پیام/