دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 دی 1397 - 11:34
قاسمی:

اروپا فاقد تاب‌آوری در برابر آمریکاست/دیروز با طالبان گفتگو کردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد سه فاکتور «پیچیدگی مکانیسم»، «ناتوانی اروپا در مقابل دلار» و «فشار آمریکا» مانع از اجرای ساز و کار «اس پی وی» شده است.
کد خبر : 348577
636752086237072024_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بهرام قاسمی در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه چرا با وجود پیشرفت خوب مذاکرات ایران و اروپا، مکانیسم «اس پی وی» (سوئیفت بدون دلار) اجرایی نشده است گفت: مذاکرات با 1+4 در جریان است، علاقه‌مندی برای حفظ برجام توسط سایر کشورهای طرف قرارداد وجود دارد و مذاکراتی برای تبادل همکاری‌ها برای تداوم برجام و انتفاع ایران از مواهب اقتصادی توافق هسته‌ای انجام می‌شود.


وی افزود: بخشی از واقعیت‌ها در زمان اجرا خود را نشان دادند، مانند پیچیدگی‌ها با توجه به شرایط تحریم و همچنین فشار بی‌سابقه و قلدرمابانه آمریکا به دولت‌های اروپایی که باعث زمان‌بر شدن این سازوکار شد.


قاسمی تصریح کرد: نکته مهم این است که در عین اراده سیاسی اروپا که بارها اعلام‌شده اما کشورهای اروپایی در مقابل فشار آمریکا از توانایی لازم برخوردار نیستند و نتوانستد علی‌رغم وعده‌های ارائه‌شده ساز و کار مالی خود را اجرایی کنند.


وی اظهار کرد: سه فاکتور «پیچیدگی مکانیسم»، «ناتوانی اروپا در مقابل آمریکا و توانایی دلار» و «فشار آمریکا» مانع از اجرای ساز و کار «اس پی وی» شده است. ما هنوز موضوع را دنبال می‌کنیم و امیدواریم اروپا بتواند در این آزمون جدی از استقلال خودش در برابر آمریکا دفاع، از حیثیت خود حفاظت کند و گام رو به جلو بردارد.


قاسمی همچنین در خصوص پیامدهای عدم اجرای «اس پی وی»، تصریح کرد: اگر اروپا در این برهه نتواند این روند را اجرایی کند باید منتظر فشارهای آتی آمریکا باشد که در آینده وارد می‌شود.


با طالبان در تهران در مورد گفتگوهای صلح افغانستان مذاکره کردیم


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد حضور هیئتی از نمایندگان طالبان در کشورمان تصریح کرد: این خبر را تأیید می‌کنیم. پس از عزیمت علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی و ملاقات‌هایی که در افغانستان داشتند، روز گذشته هیئتی از طالبان به تهران سفر کرد و گفتگوهای مفصل و مبسوطی با معاون سیاسی وزارت امور خارجه داشت.سند راهبردی روابط دوجانبه که درنتیجه عملکرد کمیته پنج‌گانه تنظیم‌شده به‌زودی تکمیل و به امضای دو طرف خواهد رسید.


قاسمی همچنین تصریح کرد: سفر عباس عراقچی به کابل در آینده نزدیک و یکی دو هفته آینده اتفاق می افتد. هدف غایی این مذاکرات، دستیابی به راهکاری برای گفتگوی گروه‌ها و جریان‌های افغانستان با دولت این کشور به‌منظور پیشبرد فرایند صلح است. ایران به‌عنوان کشوری نقش‌آفرین و مهم در منطقه و همسایه افغانستان، پس از گفتگو با مقامات کابل، تمایل دارد که نقش مهم خود را در تثبیت آرامش در افغانستان ایفا کند اما باید یادآور شد که این امر به معنای همسویی و تشابه مواضع با طالبان نیست. ضرورت داشت که این مذاکرات آغاز شود و بررسی کنیم که آیا می‌توانیم به تقویت گفتگوی این گروه با دولت افغانستان کمک کنیم یا خیر. گفتگوهای دیروز ما با طالبان در تهران، گفتگوهای مهمی بود.


مکایسم نفت در برابر غذا مردود است


بهرام قاسمی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درباره مکانیسم مالی اتحادیه اروپا که تداعی‌کننده نفت در برابر غذا است، گفت: قطعاً موضوع نفت در برابر غذا مردود است و چنین صحبتی وجود ندارد. اگر این سازوکار تکمیل شود و به مرحله اجرا گذاشته شود همه اقلام را دربرمی‌گیرد و شامل مبادلات مالی زیادی میان ایران و اروپا می‌شود و حتی به یک مکانیسم بین‌المللی تبدیل می‌شود.


خروج مستشاران ایرانی از عراق


وی درباره خبر اعلام ترک خاک عراق از سوی مستشاران ایرانی تصریح کرد: حضور مستشاری ما در عراق به درخواست دولت بغداد برای مبارزه با گروه‌های تروریستی بود که خوشبختانه با تلاش دولت و ملت عراق وضعیت این کشور متحول و اراضی اشغالی آزاد شد و تروریست‌ها اخراج شدند.


وی افزود: ما معتقدیم حضور مستشاران دیگر احساس نمی‌شود و نیازی به حضور آنها نیست و توان دفاعی عراق به‌حدی رسیده است که می‌تواند از خود دفاع کند، ولی اگر در آینده باز هم عراق کمک بخواهد ما کمک می‌کنیم.


هدف از سفر رهبران جهاد اسلامی فلسطین به ایران


«قاسمی» درباره اهداف سفر رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین به ایران  تصریح کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران درقبال موضوع فلسطین همیشه مشخص بوده است و ما در چهار دهه گذشته همیشه ارتباطات مؤثر و کمک‌هایی به آنها داشته و دیدارهایی برای تبادل نظرات انجام داده‌ایم. 


وی افزود: سفر زیاد النَخاله برای مرور حوادث مربوط به فلسطین بود و مذاکرات خوبی انجام شد. مواضع ایران درقبال اشغال فلسطین تغییرناپذیر است و مذاکرات ما با طرف فلسطینی ادامه خواهد یافت


ادعای ترامپ درباره نظارت بر ایران


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره ماجراجویی دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا در زمان حضورش در بغداد و ادعای نظارت بر ایران، گفت: «مواضع آمریکا مشخص بوده و هست، ولی آنچه در میدان عمل می‌گذرد با ایده‌ها و آمال ترامپ متفاوت است. سفر ترامپ به عراق با توجه به جملات شخص خودش قابل تفسیر است، وی گفت که اسلافش 7 هزار میلیارد دلار خرج کرده بودند ولی وی مجبور است دزدانه به عراق سفر و سریع این کشور را ترک کند. دیری نخواهد پایید به جای 7 هزار میلیارد دلار، آمریکا چندین برابر خرج کند و حتی نتواند مخفیانه به یک کشور منطقه سفر کند.


وی افزود: زمان آن فرا رسیده است مردم آمریکا از دولتمردان خود بپرسند چرا این مبالغ هنگفت را برای جنگ و خونریزی در منطقه خرج کرده ولی برای ارتقای جامعه فقیر آمریکا خرج نشده است؟ آینده حاکمان کاخ سفید چگونه خواهد بود و چرا با جیب مالیات دهندگان آمریکایی منشأ آشوب شده‌اند؟


قاسمی درباره سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه برای شرکت در اجلاس سه‌جانبه مسکو گفت: نشست سه‌جانبه میان سه کشور روند آستانه برگزار می‌شود و در دستور کار ریاست جمهوری است و اطلاع‌رسانی از سوی خود نهاد خواهد بود و در زمان خودش خبر داده خواهد شد.


وی درباره انتخاب دو سفیر زن از سوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سیاست وزیر محترم و وزارت امور خارجه این است که از ظرفیت بانوان در سمت وزارت استفاده کند و نگاه مثبتی دراین‌باره وجود دارد. ما درحال حاضر برای بیشتر سفارتخانه‌هایی که در دوره پایان مأموریت خود بودند سفیر مشخص کرده‌ایم و درحال سیر روند پروتکل خود هستند، اما هنوز برای برخی کشورها مانند آلمان، ترکیه و فرانسه جای خالی وجود دارد و به‌زودی سفیر معرفی می‌شود.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع عربستان سعودی گفت: تغییرات کنونی در ریاض جدید نیست و در گذشته هر از چندگاهی شاهد این تغییرات بوده‌ایم. حساسیت به این تغییرات باتوجه به تحولات مربوط به عربستان سعودی و تحولات منطقه کمی مهم است و موضوعی داخلی به‌شمار می‌رود که به آن ورود نمی‌کنم. 


وی ابراز امیدواری کرد وضعیت جدید در منطقه اعم از یمن، سوریه و  تحولات درون عربستان بتواند نگاهی واقع‌بینانه و دقیق برای دولتمردان ریاض به ارمغان آورده تا تحولات را دقیق نگاه کنند و بدانند که هیچ کشوری نمی‌تواند دیگری را حذف کند.


وی در پاسخ به این سؤال که «تفسیر فرامرزی وزیر امور خارجه ترکیه از ادامه همکاری سه‌جانبه در چارچوب مذاکرات سران سه کشور روند آستانه چیست؟» گفت: «گام‌های بلندی در چارچوب روند آستانه برداشته شده است و تا زمان حل امور و مشکلات باقی‌مانده همکاری‌ها ادامه خواهد یافت. درحال حاضر بحث بر روی تدوین قانون اساسی و مشخص شدن اعضای کمیته قانون اساسی سوریه مهم است تا در آینده وضعیت سوریه ثبات ایجاد شود.


«قاسمی» درباره سفر «بنیامین نتانیاهو» به برزیل و نگرانی درباره انتقال سفارتخانه این کشور از تل‌آویو به قدس اشغالی  و احتمال تأثیر این اقدام بر روابط ایران و برزیل، گفت: «سیاست کشورها به خودشان مربوط است، ولی اقدام برزیل کمکی به ثبات و امنیت منطقه و ملت فلسطین نخواهد کرد و می‌تواند در دنباله سیاست رژیم صهیونیستی و آمریکا در تضییع حقوق فلسطین تفسیر شود. ما از دیرباز رابطه خوب سیاسی و اقتصادی با برزیل داشته‌ایم و این موضوع ادامه خواهد یافت.


افتتاح سفارتخانه‌های عربی در دمشق


«قاسمی» درباره افتتاح سفارتخانه‌های کشورهای عربی در سوریه گفت: حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و اخراج تروریست‌ها از سوریه برای ایران مهم بوده و اکنون محقق شده است. ما از بازگشایی سفارتخانه‌ها استقبال می کنیم و سوریه حق دارد که به جامعه جهانی و اتحادیه عرب بازگردد. 


وی افزود: هیچ کشوری نمی‌تواند جای دیگری را در جهان پر کند و ازاین‌رو ما از بازگشت کشورهای دیگر به سوریه‌ای که از تمامیت ارضی خود دفاع کرده است، استقبال می‌کنیم.


در دوران سازندگی سوریه حضور موفق خواهیم داشت


وی درباره سرمایه‌گذاری ایران در سوریه با توجه به اینکه تجار اماراتی، روسی و رقبای دیگر در این کشور حضور دارند، گفت: رابطه ایران و سوریه تنگاتنگ است و از ابتدای بحران سوریه در دمشق حضور یافتیم، درحالی‌ که بسیاری از کشورهای جهان و منطقه تصور دیگری می‌کردند، ولی ما به حاکمیت ملی سوریه احترام گذاشتیم. دیگران تلاش کردند در پایتخت سوریه حکومت موردنظر خود را پیاده کنند ولی ما توجه به تمامیت ارضی سوریه داشتیم. 


قاسمی افزود: درحال حاضر می‌بینیم که کل جهان در حال شناخت واقعیت این کشور هستند و به موضع اولیه ما رسیده‌اند. پس از بحران و دوران سازندگی به‌طور حتم کشورمان می‌تواند حضور موفق در این کشور داشته باشد و لذا به آینده ارتباط دوجانبه خوش‌بین هستیم.


مذاکرات ایران و طالبان


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره مذاکرات میان ایران و طالبان گفت: تکرار می‌کنم که گفتگوها با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده است و ایران تلاش می‌کند تا گفتگوی میان افغان‌ها را تسهیل کند و به کابل برای رسیدن به صلح با شیوه مذاکره کمک کند.


وی افزود:‌ ما دنبال افغانستان آرام برای مردم هستیم و تنها کشوری نیستیم که با طالبان مذاکره می‌کنیم. پیش‌تر کشورهای اروپایی و برخی طرف‌های منطقه‌ای مراودات و مذاکراتی با طالبان انجام داده‌ بودند. اوضاع منطقه و نقش ما به‌عنوان بازیگر سازنده که برای امنیت منطقه مهم است بر رسالت کمک به مردم افغانستان تأکید می‌کند و این وظیفه در  چارچوب مذکور انجام خواهد شد.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته