دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1397 - 15:12
رستمی در گفتگو با آنا:

دانشگاه آزاد پرچم‌دار فعالیت علمی در زمینه علوم داده در جهان است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات اعلام کرد: دانشگاه علوم و تحقیقات دومین دانشگاه فعال جهان در زمینه علوم داده‌ است.
کد خبر : 346127
4cb6e890-002b-47f8-9580-df45a1c25059.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی  گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محسن رستمی مال‌‌خلیفه به عنوان پژوهشگر برتر از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شده است.


رستمی فارغ‌التحصیل رشته ریاضی کاربردی و زمینه تخصصی فعالیت وی تحقیق در عملیات برای بهینه‌سازی سیستم‌‌هاست. او هم‌اکنون عضو  هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات است و پژوهش‌های بسیاری در زمینه تحلیل داده‌ها انجام داده که منجر به چاپ مقاله‌های علمی و پژوهشی و همچنین انجام طرح‌های ملی شده است؛ به همین دلیل رستمی به‌عنوان پژوهشگر برتر این واحد دانشگاهی به جشنواره فرهیختگان معرفی شده است.


جشنواره فرهیختگان هفته آینده با حضور پژوهشگران برتر واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی برگزار خواهد شد؛ در این جشنواره پژوهشگران نمونه دانشگاه آزاد اسلامی برگزیده خواهند شد.


رستمی در گفتگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: همه می‌خواهند بدانند که در صنعت با داشته‌های خود، می‌توانند چه کار کنند یا محصول و کار خود را چگونه با کمترین هزینه اجرایی کنند. یا منابعی در اختیار دارند و چطور می‌توانند از این منابع استفاده کنند که بیشترین درآمد را داشته باشند. بررسی‌های این‌چنینی در حیطه رشته ریاضی کاربردی گرایش تحقیق در عملیات است.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: البته گرایش تخصصی دیگر بنده در تحقیق در عملیات مربوط به تحلیل پوششی داده‌هاست. علوم و تحقیقات دومین  دانشگاه جهان در این زمینه و برندی جهانی است.


وی ادامه داد: اولین دانشگاه در زمینه تحلیل پوششی داده‌ها دانشگاه تگزاس آمریکا و سپس واحد علوم و تحقیقات است. عمده مقالاتی که ارائه داده‌ام در همین حیطه است.


رستمی بیان کرد: تحقیق درباره تحلیل پوششی داده‌ها(DA) در خارج از ایران از چندین سال پیش خیلی استفاده می‌شد، در ایران هم جا افتاده و در چند سال اخیر به‌خوبی از این روش استفاده می‌شود.


وی اضافه کرد: در تحلیل پوششی داده‌ها، ارزیابی عملکرد، رتبه‌بندی و درجه‌بندی و پیداکردن شاخص‌هایی که با آن بتوان داده‌ها را ارزیابی کرد، مطرح است. در این تحلیل نقاط ضعف و قوت واحدها در زمان سنجش مشخص می‌شود و ناکارا شدن و چگونگی رفع آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به استفاده از این دانش در حوزه تخصصی بانک‌ها، بیان کرد:‌ بر اساس این روش رتبه‌بندی و درجه‌بندی عملکرد شعب و امور شعب بانک رفاه کارگران را عملیاتی کردیم.


وی با اشاره به طرح دیگری که در دانشگاه علوم و تحقیقات صورت خواهد گرفت، اضافه کرد: دور چهارم و پنجم این طرح نیز تدوین شده است به‌طوری‌که شاخص‌های استراتژیک استخراج شده تا مشخص شود که دانشگاه از نظر علمی باید به کجا برسد و چه استانداردهایی را ایجاد کند.


رستمی ادامه داد: همچنین طرحی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه سنجش ارزیابی عملکرد رسانه‌ها را در حال انجام داریم. در این طرح انواع رسانه‌ها از رادیو و تلویزیون گرفته تا رسانه‌های مکتوب بررسی می‌شوند. در این طرح نقاط ضعف رسانه‌ها استخراج و پیشنهادهایی برای آن ارائه می‌شود.


وی در ادامه درباره فعالیت‌های دیگر علمی خود گفت: مقالات علمی زیادی در مجلات دارای نمایه ISI دارم. تاکنون در بیش از 100 کنفراس داخلی و خارجی سخنرانی داشتم. همچنین مدیرمسئول و ویراستار علمی چندین مجله هستم.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات درباره برنامه‌های آینده خود گفت: قصد دارم تخصصی‌تر و کاربردی‌تر به موضوعات بپردازم چراکه در این رشته در زمینه‌های تئوری حرف برای گفتن داریم. به دنبال پیاده‌سازی تئوری‌ها هستیم تا آنها را در جامعه و صنعت پیاده کنیم. وزارتخانه‌های مختلف و دستگا‌ه‌های زیادی خواستار همکاری هستند. مذاکرات اولیه با برخی از آنها انجام شده تا بتوانیم به جمع‌بندی برسیم.


رستمی بیان کرد: به‌دنبال کمک به مدیران برای افزایش بهره‌وری هستیم. با شناسایی نقاط ضعف از این تکنیک می‌توان به افزایش بهره‌وری کمک کرد.


وی درباره همکاری‌های بین‌المللی ادامه داد: با پژوهشگران مختلف از کشورهای انگلیس، آلمان و آمریکا همکاری داشتم و مقاله‌های مشترکی با آنها در مجله‌های معتبر علمی به چاپ رسیده است.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تصریح کرد: کنفرانس جهانی انجمن تحلیل پوششی داده‌ها (DA)  برگزار می‌شود که شرکت خواهیم کرد. برنامه‌ام این است که بتوانم پروژه عملی مشترک بین‌المللی را هم شکل دهم.


انتهای پیام/4040/4007/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته