دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1397 - 09:34
ادامه بررسي صندوق فروشگاهي؛

مؤديان تعطيلي واحد كسب خود را به سازمان امور مالياتي اطلاع دهند

مجلس شوراي اسلامي تصويب كرد كه مؤديان، تعطيلي واحد کسب و کار خود را به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهند.
کد خبر : 345535
_MID0287.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سياسي خبرگزاري آنا، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز مجلس و در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد بررسی لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی مواد ديگري از آن را تصويب كردند.


در ماده 12 اين لايحه كه نمايندگان با آن موافقت كردند آمده است: اشخاص مشمول مکلفند در صورتی که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی به دلیل بروز حادثه یا نقص فنی فراهم نباشد مراتب را تا پایان روز اداری از طریق کارپوشه خود در سامانه مؤدیان یا به هر طریق دیگری که سازمان اعلام كند، حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام كنند و تا زمان امکان‌پذیر شدن صدور صورتحساب الکترونیکی، فروش‌های خود را به ترتیبی که سازمان به موجب دستورالعملی مقرر می‌کند، ثبت و صورتحساب‌های صادره را به سازمان ارسال کنند. همچنین حکم این ماده در صورتی که امکان ثبت در سامانه موضوع ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم فراهم نباشد نیز جاری است.


در ماده 13 اين لايحه هم تصريح شده است: در صورتی که به هر دلیل اعم از تعطیلی (موقت یا دائم) و یا انحلال واحد کسب و کار، بهره‌برداری از پایانه فروشگاهی به‌طور موقت یا دائم متوقف شود، اشخاص مشمول مکلفند مراتب را ظرف مدت 10 روز از توقف بهره‌برداری از طریق کارپوشه خود در سامانه مؤدیان حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام كنند.


در تبصره اين ماده آمده: در مواردی که تعطیلی واحد کسبی به حکم مراجع قانونی ذی‌ربط باشد و یا در موارد قوه قهریه یا بروز حوادث غیرمترقبه که مبتنی بر علل و جهاتی خارج از اراده اشخاص مشمول باشد و بر اثر آن اطلاع به سازمان ممکن نباشد، اشخاص مشمول تا رفع موانع قهریه مذکور از رعایت مهلت زمانی مقرر در این ماده مستثنی هستند.


نمایندگان مجلس همچنین با ماده 14 لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی موافقت کردند.


ماده 15 لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.


در این ماده آمده است: اطلاعات سامانه مؤدیان، محرمانه است و سازمان مجاز به افشای آن جز به حکم قانون و یا مرجع قضائی نیست، همچنین کارگروه رهبری سامانه مؤدیان مجاز است در خصوص استفاده از این اطلاعات برای دستگاه‌های اجرایی و نیز استفاده از اطلاعات به‌صورت داده‌های ناشناس مشروط به رعایت حریم خصوصی اشخاص برای سایر متقاضیان تصمیم‌گیری کند.


تبصره 1- سازمان مکلف است در ایجاد و استقرار سامانه، نسبت به صیانت و حفاظت از اطلاعات اشخاص و رعایت مقررات امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا) اقدام کند.


تبصره 2- متخلفین از مفاد این ماده و تبصره آن ضمن جبران خسارت وارده مشمول مجازات موضوع ماده 279 قانون مالیات‌های مستقیم محکوم می‌شوند.


نمایندگان همچنین ماده 16 و 17 این لایحه را تصویب کردند:


ماده 17 می‌گوید: در پنج سال اول اجرای این قانون، به منظور تشویق صاحبان مشاغل موضوع فصل چهارم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم که فروش‌های خود را با استفاده از پایانه فروشگاهی انجام داده، و کالاها و خدمات موردنیاز خود را از واحدهای اقتصادی عضو سامانه مؤدیان خریداری کنند، سازمان موظف است معادل 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ای که مؤدی در هر دوره به سازمان پرداخت می‌کند، یا یک درصد فروش وی (هر کدام بیشتر باشد)، حداکثر تا شصت میلیون (60.000.000) ریال در هر دوره مالیاتی به‌عنوان پاداش همکاری مؤدی، از مالیات بر ارزش افزوده دوره بعد وی (و در صورتی که بیش از مالیات آن دوره باشد، دوره‌های بعد از آن) کسر کند.


در تبصره این ماده نیز آمده است: پاداش مؤدیان موضوع این ماده که طبق قانون، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند، از مالیات عملکرد آن‌ها در همان سال، کسر می‌شود. پاداشی که به این مؤدیان تعلق می‌گیرد، از 50 درصد مالیات عملکرد ابرازی آنان بیشتر نخواهد بود.


انتهاي پيام/4034/ن


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته