دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آذر 1397 - 08:00
یاران مهربان/ 141

هزار حکایت و هزار عبارت عرفانی به روایت خرمشاهی

«هزار حکایت و هزار عبارت عرفانی» گردآوری و به‌گزینی 956 حکایت و 1174 عبارت از متون عرفانی فارسی یا ترجمه شده به فارسی است.
کد خبر : 344790
585858.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «هزار حکایت و هزار عبارت عرفانی» جدیدترین اثر حافظ‌پژوه، قرآن‌پژوه و ادیب پرکار، بهاءالدین خرمشاهی است که با همکاری شهاب‌الدین خرمشاهی و عارف خرمشاهی تهیه و تدوین شده است. این اثر گردآوری و به‌گزینی 956 حکایت و 1174 عبارت از متون عرفانی فارسی یا ترجمه شده به فارسی است. دامنه تاریخی آثار انتخاب شده از سرآغاز نثر عرفانی (قرن سوم و چهارم هجری قمری) و آثاری چون دستور‌الجمهور، اخبار حلّاج و تاج‌العارفین شروع می­‌شود و تا پایان شکوفایی نثر عرفانی (پایان قرن نهم هجری) و آثاری چون بهارستان و نفحات‌الانس جامی ادامه می‌یابد.


در این اثر چکیده‌­ای از شیرین‌ترین و خواندنی‌ترین حکایات و عبارت عرفانی از آثار شاخص عرفانی همچون کشف‌المحجوب، طبقات‌الصوفیه، کیمیای سعادت، کشف‌الاسرار، اسرارالتوحید، تذکرةالاولیا، مقالات شمس، مرصادالعباد، فیه مافیه، انسان کامل، فصوص‌الحکم، مصباح‌الهدایه و ... انتخاب شده و ضمن معرفی کوتاهی از این آثار، ارائه شده است. این کتاب در 86 بخش یا فصل فراهم شده و در هر بخش ابتدا معرفی کتاب آمده و سپس به ترتیب حکایات و عبارات انتخابی از آن کتاب نقل شده است.



ترتیب کتاب‌ها نیز به ترتیب وفات نویسنده آنها است. خرمشاهی خود در پیشگفتار کتاب می‌گوید: این مجموعه، تخصصی و اختصاصی نیست و مخاطب آن همه دوستداران عرفان اسلامی ایرانی و زبان و ادب فارسی کهن است.


خرمشاهی همچنین در پیشگفتار این کتاب به بررسی تاریخی کوتاهی از کتاب‌های هزار مدخلی مانند هزار و یک شب، هزار افسان و هزار حکایت صوفیان می­‌پردازد و می­‌گوید: هزار حکایت و هزار عبارت عرفانی نه اولین اثر در این زمینه است و نه آخرین، و هر حُسنی هم که داشته باشد به هنر حکایت‌نویسان و شخصیت­‌های حکایات مربوط است که همگی از بزرگان فرهنگی این سرزمین و جهان اسلام بوده‌­اند.


کتاب هزار حکایت و هزار عبارت عرفانی را نشر قطره در 920 صفحه و با قیمت 75 هزار تومان منتشر و به دوستداران ادبیات عرفانی عرضه کرده است.


 انتهای پیام/4072/4104/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته