دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1394 - 12:05

چرا سند منتشر شده آسوشیتدپرس درباره توافق محرمانه ایران و آژانس جعلی است؟

مقام سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ادعای آسوشیتدپرس درباره توافق میان ایران و آژانس به شدت انتقاد کرد.
کد خبر : 34443

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری آنتی‌وار، خبرگزاری آسوشیتدپرس اخیرا مدعی شده بود که توافق منعقد‌شده میان ایران و آژانس به تهران اجازه داده است از کارشناسان خود برای بازرسی از سایت پارچین استفاده کند.


این خبرگزاری در خبر منتشرشده مدعی شده بود که سند مربوط به این توافق در اختیار آن است، ادعایی که مورد اعتراض یوکیا آمانو قرار گرفته و از سوی دیگر مقامات ایران این خبر را تکذیب و تاکید کرده‌اند که آژانس به عهد خود درباره محرمانه ماندن توافق عمل کرده است.


طارق رئوف، مقام سابق آژانس و مدیر فعلی برنامه خلع سلاح موسسه تحقیقات صلح استکهلم، در اظهارات خود در این‌باره گفت: سند مورد ادعای خبرگزاری آسوشیتدپرس که روز پنجشنبه منتشر شده، اشتباهات زیادی دارد و مشخص است که این سند جعلی است و با استفاده از آن تلاش کرده‌اند توافق ایران و 1+5 به انحراف کشیده شود.


رئوف درباره اشتباهات موجود در متن منتشرشده اظهار کرد: در نسخه مورد ادعای آسوشیتدپرس مشاهده می‌شود که در پارگراف دوم نام کشور ایران به غلط نوشته شده و به اشتباه این کشور دولت اسلامی ایران خطاب شده است. این اشتباه چیزی بیش از یک غلط تایپی است، زیرا این کشور همواره به نام جمهوری اسلامی شناخته می‌شود و به‌طور اختصار نیز ایران نامیده می‌شود. بنابراین شکل کوتاه‌شده نام رسمی این کشور «جمهوری اسلامی» است.


وی در ادامه افزود: در حالی که در پایان این متن نام این کشور درست و به صورت جمهوری اسلامی ایران آمده است و در همین بخش از متن نام رئیس اداره حفاظتی آژانس به اشتباه به عنوان معاون مدیرکل حفاظتی نامیده شده است. این در حالی است که اشتباهات فنی بسیار دیگری نیز در این سند وجود دارد. از جمله اینکه در متن اعلام شده است که آژانس از هفت سواپ نمونه‌گیری خواهد کرد، در حالی که کیت نمونه‌گیری آژانس تنها از شش سواپ نمونه‌گیری می‌کند. بنابراین مشخص است که سند مورد ادعا جعلی است.


رئوف با اشاره به دیگر اشتباهات موجود در این سند تاکید کرد: در سند مورد ادعا اشتباهات نامناسبی نیز از نظر زبانی دیده می‌شود، به طوری که در مواردی استانداردهای زبانی آژانس به طور کامل رعایت نشده است. به طور مثال بر اساس این متن مدیرکل آژانس به عنوان یک مهمان متشخص به ایران سفر می‌کند، این در حالی است که مدیرکل آژانس یک گردشگر نیست و تنها در صورت بروز مشکل فنی به کشورهای عضو آژانس سفر می‌کند تا مشکلات را حل کند.


رئوف در پایان سخنان خود متن جعلی مذکور را با متن جعلی نامه مربوط به سلاح‌های کشتار جمعی عراق که منجر به حمله به این کشور در سال 2003 شد، مقایسه کرد و اظهار داشت: نامه‌ جعلی آمریکایی‌ها در آن دوران باعث حمله به عراق شد و به نظر می‌رسد متن جعل شده کنونی نیز مشابهت‌های بسیاری با آن نامه دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب