دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نصراللهی در نشست خبری:

نیازهای رسانه‌ای مخاطبان پاسخ داده نشده است/ ایران بهشت روزنامه‌نگاران دنیا

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رسانه‌های داخلی به دلایل مختلف نتوانستند نیازهای مخاطبان را برآورده کرده و پاسخگوی آن باشند.
کد خبر : 344266
AG8I0492.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اکبر نصراللهی صبح امروز در نشست «چالش‌ها و فرصت‌های رسانه‌ای کشور در آرایش جدید رسانه‌ای» که در خبرگزاری آنا برگزار شد، با اشاره به چالش‌ها و فرصت‌هایی که رسانه‌های داخلی با آن سروکار دارند، گفت: با توجه به سرعتی که فضای مجازی را تبدیل به منبع خبری مخاطبان کرده است، اگر رسانه‌های کشور اعم از خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، پایگاه‌های خبری و حتی بولتن‌های ادارات نتوانند به‌درستی نیازهای مخاطبان خود را برآورده کنند یا خنثی می‌شوند یا خطر حذف از چرخه اطلاع‌رسانی آنان را تبدیل تهدید می‌کند.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با اشاره به یکی از چالش‌های موجود در عرصه رسانه‌ای کشور گفت: وجود مخاطبان پیگیر، تحصیل‌کرده و فعال در کشور می‌تواند یکی از ظرفیت‌هایی باشد که حضورشان رسانه‌های داخلی را با فرصتی مهم برای پیشبرد کارکردشان مواجه خواهد کرد.


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رسانه‌های داخلی نتوانسته‌اند به دلایل مختلف نیازهای مخاطبان را پاسخ دهند، گفت: مردم در گذشته بیشتر مصرف رسانه‌ای خود را از تولیدات تلویزیون، رادیو و روزنامه‌ها تأمین می‌کردند اما اکنون باتوجه به حضور فضای مجازی، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها یا در حال بی‌اثر شدن هستند و یا در رقابت با فضای مجازی عقب می‌مانند.


نصراللهی یکی از فرصت‌های رسانه‌ای در کشور را وجود سوژه‌های ملی، منطقه‌ای و محلی ذکر کرد و افزود: طبق بررسی‌های صورت‌گرفته بیش از 50 بحران در دنیا شناسایی شده است که 40 مورد آن یا در ایران اتفاق افتاده و یا ظرفیت‌های به‌وقوع پیوستن را دارند.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی تعدد سوژه‌ناب در کشور را یکی از مواردی دانست که ایران را تبدیل به بهشت روزنامه‌نگاران دنیا کرده است و با بیان اینکه روزنامه‌نگاران می‌توانند با استفاده از این سوژه‌ها علاوه بر بروز توانمندی‌های رسانه‌ای کشور، نیازهای مخاطبان را برآورده کنند، افزود: با توجه به نوع نگاه ویژه‌ای که در کشور ما به رسانه‌ها وجود دارد، این چالش می‌تواند بهترین فرصت برای اقناع افکار عمومی در ایران باشد.


وی با اشاره به حضور فارغ‌التحصیلان رشته ارتباطات که در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند، گفت: حضور این افراد در رسانه‌ها می‌تواند ظرفیت و فرصت مهمی باشد تا با استفاده از توانمندی‌های آنان، رسانه‌ها بتوانند مسیر درستی در استفاده از ظرفیت‌های آنان را داشته باشند.


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه از دیگر چالش‌های موجود در فضای رسانه‌ای کشور را نگاه اداری مسئولان به رسانه دانست و افزود: این نگاه منجر به ایجاد توقع حداقلی به رسانه و تنزل کار رسانه‌ها به روابط‌عمومی‌ها می‌شود.


نصراللهی در ادامه چالش دیگر در فضای رسانه‌ای کشور را درک ناکافی متولیان رسانه‌ای کشور عنوان کرد و گفت: رویکرد ما نسبت به فضای مجازی یک نگاه صرفاً سنتی و راهبردی انفعالی و واکنشی است و این در حالی است که نگاه ما به چنین محیط جدیدی می‌بایست در راستای بهره‌مندی از فرصت‌های آن باشد و این نگاه انفعالی فضا را در اختیار رقبا قرار داده و منجر به کاهش اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی می‌شود.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم تصویر تیره‌ای از فعالیت‌های رسانه‌ای کشور ترسیم کنیم ولی اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی در حال افول است و این بیانگر آن است که یا ما کار خود را به‌درستی انجام نداده‌ایم و یا به‌موقع دست به عمل نزده‌ایم.


وی با ارائه مثال زلزله اخیر که در سر‌پل ذهاب در سالگرد زلزله سال گذشته رخ داد، اذعان کرد: بلای طبیعی که مردم آن مناطق مشکلات و فرآیندهای بازسازی را به‌درستی طی نکرده بودند و به جای این‌که سازمان مدیریت بحران کشور هر چه سریع‌تر در خصوص انتشار اخبار نسبت به وضعیت مردم اطلاع‌رسانی کند، تا دو ساعت اولیه بعد از بحران هیچ اخباری منتشر نشد و این موضوع باعث شد مردم برای کسب اخبار و اطلاعات به فضای مجازی روی آورده و بازار شایعات در این محیط افزایش یافته و اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی در این موضوع از دست برود.


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این‌که اعتماد مردم به رسانه‌ها مهم‌ترین سرمایه رسانه‌ها است و باید از آن مراقبت کرد، گفت: در دنیای امروز دیگر وفاداری به یک رسانه خاص مطرح نیست و در صورتی‌که نتوانیم به نیازها و اعتماد آنها پاسخ دهیم مسیر خود را عوض کرده و به‌سمت سایر منابع رسانه‌ای گرایش پیدا خواهند کرد.


نصراللهی اذعان کرد: کثرت رقبای قوی از دیگر چالش‌های ما در فضای رسانه‌ای جدید است، این بدان معنی است که در زمان حاضر شرایط با گذشته تفاوت می‌کند و نمی‌توان اخباری را منتشر نکرد و یا زوایایی از آن را مد‌نظر قرار نداد، چون منابع رسانه‌ای دیگر به آن خواهند پرداخت و با توجه به رویکرد معارض نسبت به کشور حواشی و شایعاتی را به‌ آن اضافه می‌کنند و این به ضرر کشور خواهد بود، بنابراین به فرض مضر بودن اخبار انتشار آن می‌تواند از ضرر بیشتر آن در انتشار از سوی دیگران بکاهد.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی افزود: شناخت نا‌کافی از آرایش رسانه‌ای از دیگر موضوعاتی است که ما با آن مواجه هستیم و بدون توجه به فضا و محیط رسانه‌ای، شناخت رقبا، نقاط قوت و ضعف خود و رقبا و همچنین مزیت نسبی خود در برابر دشمنان صرفاً دست به راه‌اندازی رسانه کرده و به حیات غیر‌مؤثر خود ادامه می‌دهیم.


وی در ادامه نشست در پاسخ به سؤال خبرنگاران نسبت به کاهش میزان مطالعه و تداوم فرهنگ شفاهی در کشور گفت: رویکرد ما نسبت به مطالعه باید تغییر یابد و صرفاً مطالعه را با نگاه سنتی نبینیم، زیرا مردم حساسیت خود را به مطالعه از دست نداده و با مطالعه اخبار و اطلاعات در فضای مجازی و یا گوش کردن به کتاب‌های صوتی به مطالعه می‌پردازند.


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به لزوم توجه به مخاطب شناسی در آرایش رسانه‌ای کنونی نیز اظهار کرد: مخاطبان خواستار کم شدن فاصله میان زمان وقوع یک رویداد و زمان انتشار آن هستند و توجه به شرایط امنیتی، اقتصادی و وقفه در اطلاع‌رسانی باعث می‌شود نیاز مخاطب برآورده نشده و نسبت به رسانه ما بی‌اعتماد شود.


نصراللهی در خصوص جریان داشتن نظریه مرکز-پیرامون و یا شمال-جنوب در گردش اخبار در کشور اظهار کرد: این نظریه‌ها تمرکز خود را معطوف به انتشار اخبار مرکز و عدم انتشار اخبار مربوط به پیرامون به جز اخبار منفی می‌دانست و دقیقاً همین موضوع در جریان اخبار کشور جاری است و ما کمتر انعکاس اخبار شهرها و روستاها را در بخش‌های مختلف خبری می‌بینیم و تمرکز بیشتر بر‌ روی پایتخت، مرکز استان‌ها و سازمان‌ها بوده و صرفاً اخبار منفی مثل سیل و زلزله مربوط به مناطق دور از مرکز را مدنظر قرار می‌دهد و این موضوع متأسفانه چه در سطح محلی و چه در سطح ملی در جریان است.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره موازی‌کاری رسانه‌‌ها در کشور و پراکنده شدن منابع سخن به‌میان آورد و گفت: ما برای این‌که در راستای یک هدف واحد رویکردهای مختلف رسانه‌ای داشته باشیم می‌بایست به‌سمت ساماندهی بلوک رسانه‌ای پیش رویم و با ایجاد یک وحدت رویه در بحث آموزشی و امکانات رسانه‌ای از فعالیت به‌صورت جزیره‌های جدا از هم فاصله گرفته و با جریان‌سازی به‌طور مستمر در راستای یک هدف واحد دست به‌عمل بزنیم.


وی در ادامه به‌ مدل 15-15-70 به‌منظور افزایش تأثیرگذاری بر مخاطبان اشاره و اذعان کرد: اگر رسانه‌ای 15 درصد از اخبارش از فرآیند سوژه‌یابی و پرداخت آن اختصاصی باشد، 15 درصد اخبار آن سوژه دیگران و پرداخت آن همچون انتشار بیانیه‌ها و اخبار سازمان‌هایی همچون وزارت اطلاعات از بیرون باشد و 70 درصد باقیمانده اخبار سوژه عموم ولی پرداخت و بسته‌بندی متفاوتی در ارائه آن داشته باشد و آن را اختصاصی کند، رسانه خواهد توانست به نیازهای مخاطبان خود پاسخ گفته و اعتماد آنها را جلب کند.


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی همچون خبرگزاری آنا و روزنامه فرهیختگان و یا ایسکا‌نیوز با در پیش گرفتن مزیت نسبی خود که همانا مسائل دانشگاه آزاد اسلامی است مسیر درستی را در پیش گرفته است.


نصراللهی در پایان رویداد‌محوری، غفلت از سوژه‌های مهم، سطحی‌نگری، عدم توازن و تعادل در بحث خبر، غلبه نگاه و روایت خطی در القاء پیام و عدم توجه به گفتمان‌سازی و رویکرد سنتی به تکنولوژی‌های نوین را از دیگر چالش‌های رسانه‌ای کشور عنوان کرد و گفت: در صورتی‌که نگاه تهدید‌محور خود را در مواجهه با رسانه‌ها کنار گذاشته و با بهره‌مندی از منویات مقام معظم رهبری جریان‌های موجود را به درستی مدیریت کنیم می‌توانیم این تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و از واگرایی رسانه‌ها و ایجاد شکاف میان مردم و رسانه‌های داخلی جلوگیری کنیم.


انتهای پیام/4076/4105/


انتهای پیام/

برچسب ها: اکبر نصراللهی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته