دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1394 - 14:59
آنا گزارش می‌دهد؛

مانور «ایران هراسی» اسرائیل از سرزمین «بودا» کلید خورد؟/ انفجار معبد بانکوک و احتمال آغاز موج اسلام‌هراسی

انفجار مهیبی در معبد هندوها در مرکز بانکوک پایتخت تایلند رخ داد و چندین کشته برجای گذاشته است. گرچه تاکنون فرد یا گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است ولی با نگرشی به عملیات‌های خرابکارانه در گذشته می‌توان ردپایی از سناریویی اسرائیلی را در آن یافت.
کد خبر : 33827

مجتبی اسماعیلی، گروه بین الملل: روز گذشته (دوشنبه) بود که منابع رسمی از وقوع انفجار در معبد هندوهای بانکوک خبر دادند. این حادثه منجر به کشته شدن ۲۱ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۲۰ نفر دیگر شده است.


پلیس بانکوک اعلام کرد تاکنون شخص یا گروهی مسئولیت این بمبگذاری را برعهده نگرفته است. علاوه بر این نیروهای پلیس توانستند بمب دیگری را در محل بیابند و خنثی کنند.


شاهدان عینی می‌گویند: چندین نفر دست و پای خود را از دست داده‌اند و اعضای بدن قربانیان در گوشه و کنار محل حادثه مشاهده می‌شود.


همچنین «پراویت وانگسوان» وزیر دفاع تایلند در این‌باره گفت: عامل یا عاملان بمبگذاری قصد هدف گرفتن شهروندان خارجی برای صدمه زدن به صنعت توریسم و اقتصاد تایلند را داشتند.


مأموران پلیس و سربازان ارتش در محل انفجار حاضر شده‌اند و مسیرهای عبوری را مسدود کرده‌اند. همچنین فرار حاضران در معبد پس از انفجار منجر به تراکم در ورودی‌های معبد شد و کار را برای دسترسی ماموران امدادرسانی دشوار کرده است.



معبد معروف «اراوان» در منطقه «راجپراسونگ» در مرکز بانکوک و در کنار هتل مجللی قرار دارد. این منطقه‌ در سال‌های گذشته مرکز تجمعات ضددولتی و اعتراض‌آمیز بوده است.


با امضای قراردادی در سال ۱۹۰۹ میان «سیام» (نام سابق تایلند) و انگلستان، اداره مناطق «یالا»، «پاتتانی» و «ناراتیوات» واقع در جنوب تایلند که اکثریت ساکنان آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند و در آن زمان به پادشاهی «مالای» وابسته بود، به «سیام» واگذار شد.


به‌دنبال این قرارداد، از آن تاریخ تا به امروز این قسمت از مناطق تایلند صحنه درگیری‌های مذهبی میان تایلندی‌ها که پیرو آیین بودا هستند با این قسمت از مناطق تایلند که مسلمان هستند، است.


در سال ۱۹۶۰ با به‌دست گیری کنترل آموزش در مدارس اسلامی این مناطق به‌وسیله دولت تایلند، این درگیری‌های مذهبی به جنگ داخلی تبدیل شد.



انفجار بمب در بانکوک بسیار نادر است و معمولا در سال‌های اخیر در جنوب تایلند گروه‌های اسلام‌گرای تجزیه‌طلب مسئولیت بمبگذاری‌ها را برعهده گرفته‌اند، موضوعی که در بازه‌ای از زمان طرح اخراج مسلمانان اویغوری از تایلند را در افکار عمومی این کشور جنوب‌شرقی آسیا انداخت.


در سال 2013 بود که به‌دنبال وقوع انفجار بمبی در مسیر عبور نیروهای نظامی تایلند در منطقه‌ای مسلمان‌نشین، هشت سرباز تایلندی کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.


همچنین در 24 جولای 2014 در نتیجه انفجار بمب جاسازی شده در کنار جاده، یک دختر بچه جان خود را از دست داد و هفت نفر دیگر ازجمله دو دختر بچه و دو مامور گشت شبانه مجروح شدند.


در 4 می گذشته بود که روزنامه «نیشن» تایلند پس از کشف یک گور جمعی در جنوب این کشور اعلام کرد بیش از 500 مسلمان و مهاجر غیرقانونی در اردوگاه‌های مختلف قاچاق انسان در مرز تایلند و مالزی کشته شده‌اند.


این روزنامه پس از کشف این گور جمعی نوشت: بیش از 500 نفر در اردوگاه‌های مختلف تایلند به‌وسیله قاچاقچیان انسان و یا آدم‌ربایان در امتداد مرزهای تایلند و مالزی کشته شده‌اند.
روزنامه «نیشن» به‌نقل از یکی از بازماندگان اردوگاهی که گور جمعی در آن کشف شد، نوشت: هزاران روهینگیایی مسلمان مهاجر در اردوگاه‌ها در انتظار شغل وعده داده شده هستند و یا قاچاقچیان از آنها باج می‌خواهند.
تایلند در سال‌های اخیر به یکی از مراکز اصلی قاچاق انسان تبدیل شده است و مقام‌های رسمی این کشور متهم به انجام ندادن اقدامات کافی برای توقف این پدیده و در برخی موارد نیز متهم به دخالت داشتن در قاچاق انسان شده‌اند. بیشتر انسان‌های قاچاق‌شده را مسلمانان روهینگیایی تشکیل می‌دهند که از فشار بوداییان تندرو به تنگ آمدند و در دام قاچاقچیان گرفتار شدند.
تشابه حادثه انفجار در معبود هندوهای بانکوک به آتش زدن کشتی «کارولین»



هنوز ساعاتی از انفجار در معبد بانکوک نگذشته است که همانند گذشته، انگشت اتهام به سوی مسلمانان گرفته می‌شود. با وجود این «جان کربی» سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا می‌گوید که هنوز خیلی زود است بخواهیم انفجار روز گذشته (دوشنبه) در معبد بانکوک را «تروریستی» بخوانیم.


«کربی» گفت: مقام‌های تایلندی در حال انجام تحقیق درباره انفجار در معبد هندوها هستند و تاکنون هیچ درخواستی برای کمک از مقام‌های آمریکایی در این باره نکرده‌اند.


این اظهارنظر مقام‌های آمریکایی ناخودآگاه اذهان را به سوی حادثه‌‌ آتش زدن کشتی «کارولین» در سال 1837 سوق داد. در این سال کشتی آمریکایی در آب‌های رودخانه نیاگارا، میان کانادا و آمریکا، لنگر گرفته بود که ارتش بریتانیا به آن حمله کرد. استعمارگران بریتانیایی بیم آن داشتند که گروهی از شورشیان کانادایی در این کشتی پنهان شده باشند و از همین رو این کشتی را به آتش کشیدند و در بالای آبشار «نیاگارا» رها کردند.


این حادثه به موضوعی برای رساله دکتری «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان تبدیل شد. وی در بخشی از رساله خود می‌نویسد: ماجرای «کارولین» معمولا به‌عنوان یکی از نخستین نمونه‌هایی طرح می‌شود که در آن حقوق بین‌الملل در حملات پیشگیرانه و تدافعی استفاده شده است.


گزارش‌ رسانه‌های تایلندی از فضای حاکم بر این معبد نشان می‌دهد که معمولا تعداد زیادی از جهانگردان چینی به این معبد می‌روند، ولی در زمان انفجار، این معبد زیاد شلوغ نبوده است. همچنین این معبد علاوه بر زائران هندو، هر روز میزبان هزاران بودایی نیز هست.


ردپای اسرائیل در حادثه انفجار معبد هندوها


باتوجه به موارد فوق می‌توان اینگونه گفت که عاملی ثانویه (همچون نیروهای وابسته به اسرائیل) می‌تواند در انفجار روز گذشته (دوشنبه) بانکوک نقش داشته باشد.

برای اینکه این موضوع شفاف‌تر بیان شود باید به حوادث تروریستی حدود 4 سال گذشته در تایلند بازگردیم و مروری بر آن‌ها داشته باشیم.

اوایل سال 2012 بود که سه انفجار متوالی در بانکوک (تایلند)، دهلی (هند) و تفلیس (گرجستان) رخ داد و در این حوادث پنج نفر از جمله یک تبعه ایرانی مجروح شدند. پس از این سلسله حوادث بلافاصله انگشت اتهام به‌سوی ایرانی‌ها نشانه رفت. با وجود این، نخست‌وزیر وقت تایلند با استناد به گزارش پلیس این کشور اخبار مربوط به تلاش بمب‌گذاران برای انجام حملات تروریستی به‌ویژه با هدف حمله به برخی صهیونیست‌ها را رد کرد.

«چامپول سیلاپارچا» نخست‌وزیر تایلند گفت: یافته‌های پلیس نشان می‌دهد که افراد دستگیر شده (که در میان آن‌ها چند ایرانی نیز بودند) برای ساخت بمب به تایلند آمده‌اند ولی هدف آن‌ها انجام حملات تروریستی نبوده است.

پس از این حوادث مانور رسانه‌ای ضد ایرانی اسرائیل آغاز شد و بر طبل جنگ کوبیدن اسرائیلی‌ها بالا گرفت و صهیونیست‌ها آن‌قدر فضا را ملتهب کردند که تنها در چند هفته تظاهرات ضد جنگ با ایران در شهرهای مختلف آمریکا برگزار شد. پس از این موج اعتراضی به سیاست‌های جنگ‌طلبانه اسرائیلی بود که «باراک اوباما» در گفت‌وگو با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» تلاش کرد از اقدامات احتمالی تل‌آویو ابراز بی‌اطلاعی کند و هرگونه جنگ را به ضرر منافع اسرائیل بداند.

سوالی در همان زمان افکار عمومی منطقه را با خود درگیر کرد و آن این بود که چرا باید تایلند به‌عنوان منطقه‌ای برای ماجراجویی علیه ایران انتخاب شود؟ طولی نکشید تا اسرائیلی‌ها در لابه‌لای گزارش‌های خود به آن پاسخ دادند. رادیو اسرائیل درباره انفجار هند مدعی شد: دستگاه‌های امنیتی و سازمان‌های ضد ترور اسرائیلی از یک ماه پیش نسبت به احتمال حملات تروریستی به منافع اسرائیل، به ویژه در آسیا و قفقاز هشدار داده بودند و چند عضو حزب‌الله نیز که مقادیر زیادی مواد منفجره در اختیار داشتند، چند هفته پیش در تایلند دستگیر شدند.






پس از این حوادث مانور رسانه‌ای ضد ایرانی اسرائیل آغاز شد و بر طبل جنگ کوبیدن اسرائیلی‌ها بالا گرفت و صهیونیست‌ها آن‌قدر فضا را ملتهب کردند که تنها در چند هفته تظاهرات ضد جنگ با ایران در شهرهای مختلف آمریکا برگزار شد.


تحلیلگران سیاسی درباره این گزارش گفتند: مشخص بود که باید در انتظار سناریوسازی جدید اسرائیلی در جنوب‌شرق آسیا باشیم، زیرا پس از انفجار مقابل سفارت اسرائیل در دهلی و انتشار خبری درباره بمب‌گذاری در تفلیس که متوجه منافع اسرائیلی بود، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شد در هر دوی این موارد ایران قصد داشت تا دیپلمات‌های اسرائیلی را ترور کند.

نخست‌وزیر اسرائیل بدون اینکه شاهدی برای ادعای خود داشته باشد، گفت: عوامل ایران به‌تازگی در تایلند و جمهوری آذربایجان تلاش‌هایی مشابه کرده‌اند. البته ایران بلافاصله به این اظهارات واکنش نشان داد و «رامین مهمان‌پرست» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اظهارات «نتانیاهو» درباره دخالت ایران در حمله به سفارتخانه‌های اسرائیل در هند و گرجستان را رد و محکوم کرد.

به انفجار کنونی در معبد هندوهای بانکوک بازمی گردیم. فرضیه‌ای که مطرح می‌شود این است که اسرائیل با سیاستی کلی همچون ایران‌هراسی در شرق و جنوب‌شرق آسیا و اقدامی جزئی همچون عملیات‌های خرابکارانه، انفجارها و مانور رسانه‌ای ضد ایرانی می‌کوشد نگرش کشورهای شرق آسیا را نخست نسبت به مسلمانان و در درجه بعد نسبت به ایران منفی کند. نگرشی که اگر در حالت خوشبینانه کنونی باقی بماند، آن هم پس از دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های غربی، می‌تواند قدرت نفوذ ایران را علاوه بر غرب به شرق نیز گسترش دهد و گوی رقابت در بازارهای اقتصادی شرق آسیا را از دست صهیونیست‌ها درآورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته