رهبر انقلاب: مردم زمان امامت امامحسن(ع) تحلیل سیاسی نداشتند
به گزارش خبرنگار حوزه امام و رهبری گروه سیاسی خبرگزاری آنا، ۲۶ ربیعالاول، سالروز صلح امام حسن (علیهالسلام) با معاویه است که رهبر انقلاب از آن بهعنوان نرمش قهرمانانه یاد کردهاند و در کتاب انسان 250 ساله در این مورد و نحوه حکومتداری این امام شیعیان در حکومت 6 ماه مطالب نغزی تحریر کرده اند.
آیتالله خامنهای در کتاب انسان 250 ساله درباره این صلح مینویسند: «بعد از صلح امام حسن مجتبی علیهالسلام، کار به شکلی هوشمندانه و زیرکانه تنظیم شد که اسلام و جریان اسلامی، وارد کانال آلودهای که به نام خلافت، و در معنا سلطنت، به وجود آمده بود نشود. این، هنر امام حسن مجتبی (ع) بود. امام حسن مجتبی(ع) کاری کرد که جریان اصیل اسلام که از مکه شروع شده بود و به حکومت اسلامی و به زمان امیرالمؤمنین (ع) و زمان خود او رسیده بود، در مجرای دیگری، جریان پیدا بکند؛ منتها اگر نه به شکل حکومت، زیرا ممکن نبود، لااقل دوباره به شکل نهضت جریان پیدا کند. اسلام ناب، اسلام اصیل، اسلام ظلم ستیز، اسلام سازش ناپذیر، اسلام دور از تحریف و مبرّا از اینکه بازیچه دست هواها و هوسها بشود، باقی ماند؛ اما در شکل نهضت.
یعنی در زمان امام حسن(ع)، تفکر انقلابی اسلامی که دورهای را طی کرده بود و به قدرت و حکومت رسیده بود؛ دوباره برگشت و یک نهضت شد. البته در این دوره، کار این نهضت، بهمراتب مشکلتر از دوره خود پیامبر بود؛ زیرا شعارها در دست کسانی بود که لباس مذهب را بر تن کرده بودند؛ درحالی که مذهبی نبودند.
حکومت اسلامی بعد از امام علی(ع) از امامت به سلطنت تبدیل شد
رهبر انقلاب بارها مردم را به داشتن تحلیل سیاسی برای شناخت جامعه خود دعوت میکند و ایشان در سخنرانی برای نمازگزاران میفرمایند: «درصدر اسلام بزرگترین و مهمترین ضربهای که بر اسلام وارد شد، این بود که حکومت اسلامی از امامت به سلطنت تبدیل شد. حکومت امام حسن و حکومت علی بن ابیطالب (علیهمالسّلام) به سلطنت شام تبدیل شد! حکومت را از امام حسن گرفتند. وقتی حکومت از مرکز دینى خودش خارج شد و در اختیار دنیاطلبان و دنیاداران گذاشته شد، بدیهی است که بعد هم حادثه کربلا پیش میآید.
رهبر انقلاب درباره نحوه اجرای این صلح نیز مینویسند: «اگر امام مجتبی (ع) این صلح را انجام نمیداد، آن اسلام ارزشی نهضتی باقی نمیماند و از بین میرفت؛ چون معاویه بالاخره غلبه پیدا میکرد. وضعیت، وضعیتی نبود که امکان داشته باشد امام حسن (ع) غلبه پیدا کند. همه عوامل، در جهت عکس غلبه امام مجتبی علیه السلام بود. معاویه غلبه پیدا میکرد؛ چون دستگاه تبلیغات در اختیار او بود. چهره او در اسلام، چهرهای نبود که نتوانند موجه کنند و نشان بدهند.
مردم زمان امام حسن محتبی(ع) تحلیل سیاسی نداشتند
ایشان در ادامه درباره علل رسیدن به این وضعیت و انجام صلح امام حسن(ع) نیز بیان میدارند: «بنده در قضایای تاریخ اسلام این مطلب را مکرراً گفتهام که، چیزی که امام حسن مجتبی (ع) را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسی نداشتند. چیزی که فتنه خوارج را بهوجود آورد و امیرالمومنین علیهالسلام را آنطور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آنگونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود و الا همه مردم که بیدین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند. یک شایعه دشمن میانداخت؛ فوراً این شایعه همه جا پخش میشد و همه آن را قبول میکردند».
انتهای پیام/4082/ن
انتهای پیام/