دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1397 - 10:21
رئیس مجلس:

دولت به موضوع آب توجه جدی کند/ بن‌بستی در قانون اساسی وجود ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم کوچک‌سازی دولت و چابک کردن آن در منابع تأکید کرد.
کد خبر : 330954
BS0K6550.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی در نشست خبری صبح امروز به مناسبت روز مجلس با اشاره به برخی چالش‌هایی که مجلس در چند سال اخیر با آن روبه‌رو بوده اظهار کرد: یکی از چالش‌های مزمنی که کشور با آن روبه‌روست مشکلات پنهان است.


دولت «پهن پیکر» چالش عمده کشور است


وی با بیان اینکه عمده چالش در کشور وجود دولت پهن پیکر است، ادامه داد: این دولت بزرگ، هزینه‌های زیادی برای کشور ایجاد کرده و حجم گسترده‌ای از منابع دولت در کشور هضم می‌شود که نشان‌دهنده این است که دولت باید کوچک شود.


رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در قانون ششم توسعه کشور آمده است که باید حجم دولت 15 درصد کاهش یابد، افزود: دولت باید متوازن شود و برای این کار باید تمهیداتی اندیشه شود تا آن را چابک و کوچک کنیم.


نظام بودجه‌ریزی در ایران قدیمی است


لاریجانی با بیان اینکه سازمان امور اداری و استخدامی کشور عملکرد به نسبت خوبی برای رسیدن به مسیر قانونی استخدام در کشور داشته است، گفت: نظام بودجه‌ریزی در ایران نیز بسیار قدیمی است و متعقدم باید بر اساس عملکرد دستگاه‌ها نظام بودجه‌ریزی در کشور سامان یابد.


وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی خوبی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای برنامه‌ریزی در بودجه کشور در حال انجام است، عنوان کرد: وضعیت نقدینگی نیز از مشکلات دیگر کشور است  و دولت باید با اختیارات قانونی خود، جذب نقدینگی را به مسیر طرح‌های نیمه‌تمام کشور سوق دهد و با این حرکت می‌توان پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کرد، ولی در سه سال اخیر این مورد به‌درستی انجام نشده است.


رئیس قوه مققنه با بیان اینکه موضوع تخصیص منابع در جلسه سران قوا برنامه‌ریزی شده است، بیان کرد: نرخ سود بانکی نیز از دیگر چالش‌های کشور است که باید برطرف شود. به‌طوری که مسئله مؤسسات مالی چند میلیون نفر را درگیر کرده بود و با زحمت و کار زیاد جمع شد.


اختیار مجلس به دولت برای پرداخت بدهی‌ها از  منابع صندوق‌های بازنشستگی 


وی با اشاره به افق آینده صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد: یکی از اولویت‌های بودجه این است که اختیاراتی به دولت داده‌ایم تا از منابع صندوق بازنشستگی بدهی‌ها را بدهد، ولی متأسفانه تحرکی از دولت مشاهده نمی‌شود.


لاریجانی به اهمیت موضوع آب در کشور اشاره کرد و خواستار رسیدگی به حل مشکلات‌ آن شد و گفت: مشکل آب نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد که دولت باید به آن توجه جدی کند.


وی با بیان اینکه مجلس در این دوره تاکنون 128 قانون را تصویب کرده است، ادامه داد: کارهای زیربنایی در قوانین باید صورت گیرد و قانون‌هایی که منسوخ شده‌اند باید از بین بروند. در کشور فقر قانونی وجود دارد و معاونت‌های حقوقی رئیس‌جمهور با مجلس در حال تدوین این موضوع هستند.


بانک‌ها کمک کنند سرمایه‌گذاری برای تقویت آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌‌ای اتفاق بیفتد


رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت اشتغالزایی در روستاها اعلام کرد: از محل صندوق توسعه ملی با اجازه رهبر انقلاب یک میلیارد و 500 میلیون دلار برای این کار اختصاص یافته است و همین مقدار نیز باید بانک‌ها تخصیص دهند تا سرمایه‌گذاری خوبی برای آموزش، اشتغال و تقویت فنی و حرفه‌ای در کشور اتفاق بیفتد.


رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: قانون مدیریت مصرف سوخت، احکام دائمی توسعه کشور، قانون استاندارد که باید حتماً تدوین می‌شد، قانون برنامه ششم توسعه که چالشی بین دولت و مجلس بود که در نهایت تدبیر شد، حقوق کودک و نوجوان، کاهش حکم اعدام، حمایت از حقوق معلولان، قانون ثبت اختراعات و طرح‌های صنعتی، لایحه هوای پاک، لایحه خاک که هر دو جزء قوانین مهم کشور بودند و قوانین ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان که سروصدای زیادی هم داشت در این دوره مجلس مورد بررسی قرار گرفت.


لاریجانی یادآور شد: رسیدگی به قانون بانک‌ها هم‌اکنون در کمیسیون به اتمام رسیده است. همچنین قانون تجارت در قالب هزار و 200 ماده به پایان رسیده که اقدام بزرگی بود و  اگر شورای نگهبان قبول می‌کرد به‌عنوان اصل 85 بهتر بود. همچنین رسیدگی به قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز به پایان رسیده است.


اختصاص 28 جلسه مجلس به چالش‌های مهم کشور


به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان نیز در این دوره به تصویب رسید.  همچنین 28 جلسه برای رسیدگی به چالش‌های مهم کشور برگزار کردیم اما برخی از چالش‌ها احتیاجی به قانون ندارد و در صورت فهم مشترک می‌توانیم موضوع را حل کنیم.


وی ادامه داد: بحران آب، وضعیت سرمایه‌گذاری و مشکلات آن، آسیب‌های اجتماعی، وضعیت بازار نفت و گاز، موضوع ریزگردها، صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها و مناطق زلزله‌زده جزء مسائلی بود که در این دوره مورد توجه قرار گرفت و ساعت‌ها وقت برای همفکری این مسائل صرف شد.


لاریجانی اضافه کرد: هفت هزار و 600 گزارش حسابرسی به مجلس ارائه شد که در سطح ملی و استانی مورد رسیدگی قرار گرفت و همچنین در مورد هدفمندی یارانه‌ها چندین گزارش به مجلس رسید. علاوه بر آن دو هزار و 700 پرونده در دیوان محاسبات کشور تشکیل شد که هزار و 100 پرونده به رأی و محکمه رسید و مبالغ زیادی که از پرونده‌های به نتیجه‌رسیده حاصل شد به صندوق خزانه بازگشت.


وی ابراز امیدواری کرد که با یاری خداوند در این دوره، کشور با سلامت و استواری طی طریق کند.


 مشکلات محیط زیست بار مالی دارد نه خلأ قانونی


لاریجانی در پاسخ به اولین سؤال در مورد عملکرد مجلس دهم یادآور شد: عملکرد مجلس را باید در بعد نظارت و حل مسائل کشور هم مورد ارزیابی قرار داد. ما می‌توانیم در موضوعاتی قانون‌گذاری کنیم که بار مالی به همراه نداشته باشد؛ در حالی که بسیاری از چالش‌های کشور بار مالی دارد و در این زمینه باید وفاق بین قوه مجریه و مقننه حاصل شود. به‌عنوان مثال در موضوع مسائل محیط‌زیست، دریاچه ارومیه و تالاب‌ها طرح مشکل ساده است اما حل آن نیاز به سرمایه‌گذاری و منابع مالی دارد. در همین رابطه برخی از موضوعاتی که احتیاج به قانون داشت را انجام دادیم.


وی در مورد عملکرد هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز گفت: در بخش نظارت تحقیق و تفحص انجام شده و استیضاح وزرا که توانمندی نداشتند و شاهد اخلال در کار بودیم مورد رسیدگی و نظارت قرار گرفت.


لاریجانی یادآور شد: حل مشکلات مردم را باید مورد توجه قرار دهیم و در وضعیت کنونی کشور چالش‌های مزمن و فشارهای بین‌المللی وجود دارد که بسیاری از وقت ما و نمایندگان صرف رسیدگی به این مسائل می‌شود؛ به‌طوری که تلاطم در قیمت ارز و افزایش آن به 20 هزار تومان روی بسیاری از مسائل کشور اثرگذار بوده و وقت زیادی از مجلس و کمیسیون اقتصادی و شورای هماهنگی برای رسیدگی به این موضوع صرف شد.


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در نهایت در قالب 12 بند تصمیم‌گیری شد و اجرای آرام آرام این تصمیم‌گیری‌ها در وضعیت ارز، موجب شد این قیمت به ثبات نسبی برسد و همچنین در مورد مسائل موجود اقتصادی کشور نیز با توجه به ظرفیت زمانی باید پیگیری‌های لازم صورت گیرد.


ممکن بود ده‌ها هزار خودروساز بیکار شوند


وی همچنین در مورد وضعیت خودرو در کشور گفت: وضعیت خودروسازان و قطعه‌سازان در کشور مسائل و مشکلات بسیاری به همراه داشت؛ به‌طوری که ممکن بود ده‌ها هزار نفر از کار برکنار شوند و ما با کمیسیون ویژه جلسات مشترکی داشتیم تا وضعیت خودروسازی به روند عادی برسد. البته عنصر خارجی و مسائل داخلی که از قبل در کشور موجود بوده و حل نشده نیز در بروز این وضعیت مؤثر بوده است.  ممکن است وظیفه ذاتی مجلس رسیدگی به این مسائل نباشد اما باید آن را حل کنیم.


قانون اساسی بن‌بست ندارد


لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره لزوم بازنگری در قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم گفت: در شرایط فعلی بررسی چنین موضوعی مناسب نیست، چالش عمده کشور ما تحریم‌ها و مسائل اقتصادی است. بن‌بستی در قانون اساسی وجود ندارد و می‌توان با تدبیر رهبری مسائل را حل کرد، مثل تشکیل شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا؛ ما باید از این مرحله عبور کنیم.


لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه سازندگی مبنی بر اینکه اخیراً شاهد آسیب‌شناسی عملکرد مجلس و سیستم قانون‌گذاری بودیم که برخی نمایندگان پیشنهاد بررسی قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم را مطرح می‌کنند. نظر شما در این موارد چیست؟ گفت: برخی از کشورها دو مجلسی هستند و برخی یک مجلسی. اینکه در قانون اساسی باید برخی از تغییرات صورت گیرد قطعی است. اما زمان مناسبی در حال حاضر برای اصلاح قانون اساسی نیست.


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی نیازی به بررسی قانون اساسی نیست گفت: می‌توانیم با تدابیر رهبری از برخی مشکلات عبور کنیم.


رئیس مجلس با تأکید بر اینکه با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی برای مردم و موضوع فشار خارجی تأکید کرد: اگر بحث بررسی قانون اساسی مطرح شود سه قوه درگیر می‌شوند؛اما در حال حاضر زمان خوبی برای این اقدام نیست.


افزایش حقوق شامل کارگران و قشر ضعیف می‌شود


وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر بحث حقوق و کاهش ارزش پول ملی و اعلام 20 درصدی افزایش حقوق کارمندان و اینکه مجلس چه برنامه‌ای برای بقیه مردم به‌غیر از دولتی‌ها در نظر می‌گیرد گفت: حتماً این افزایش حقوق شامل کارگران و قشر ضعیف هم خواهد شد.


لاریجانی با اشاره به مشکل میکروفون که در حین سخنرانی قطع شده بود به شوخی گفت: مشکل قطعی بلندگو در جمهوری اسلامی حل نشدنی است. این در حالی است که ما در برنامه‌ای که در رادیو و تلویزیون چند روز پیش حضور داشتیم 20 دقیقه معطل شدیم و این نشان می‌دهد مشکل بزرگ جمهوری اسلامی حل مشکل قطع بلندگوهاست.


وی با اشاره به سؤال خبرنگار درخصوص کافی نبودن افزایش 20 درصدی حقوق تأکید کرد: به نظر من نیز این مقدار کافی نیست. البته این افزایش نسبت به وضعیت خانوارها و افراد و اقشار کم‌درآمد تعیین خواهد شد.


لاریجانی با بیان اینکه چند نظر در مجلس برای بحث حمایت از افراد کم درآمد مطرح است تأکید کرد: مرکز پژوهش‌ها نظری در خصوص موضوع انرژی مطرح کرده است که در حال حاضر با دولت در این رابطه به تفاهم نرسیده‌ایم.


حمایت از اقشار کم‌درآمد در بودجه سال آینده


وی افزود: نظر دیگری در خصوص حمایت از افراد کم‌درآمد و ضعیف وجود دارد آن هم مبنی بر همین موضوع بسته‌های حمایتی است که به اقشار کم‌درآمد و ضعیف پرداخت شود. هر دو موضوع در مجلس مطرح است و قرار است در بررسی بودجه به یک توافقی در مورد آن برسیم.


لاریجانی گفت: بسته‌های حمایتی از طریق کارت‌های بانکی برای تأمین نیازها و کالاهای اساسی تأمین خواهد شد.


اروپایی‌ها به‌موقع به تعهدات خود عمل نکردند


رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزیره مبنی بر اینکه مجلس در توافق هسته‌ای بسیار فعال بود و انتظارات ایران از طرف‌های مقابل در حوزه اقتصادی و سیاسی تأمین نشده است در حالی‌که ایران برای طرف‌های اروپایی ضرب‌الأجلی برای خروج از برجام تعیین کرده بود، آیا ایران از برجام خارج می‌شود؟ تصریح کرد: من موافقم که اروپایی‌ها به‌موقع به تعهدات خود عمل نکردند و در مقابل اروپایی‌ها با ارائه پیشنهاد‌هایی برای حفظ برجام تلاش کردند.


لاریجانی با اشاره به اینکه توافق برجام یک توافق بین‌المللی است گفت: اروپایی‌ها علاقه به حفظ برجام دارند. این در حالی است که عنصر خارجی در حفظ توافق هسته‌ای مشکل ایجاد کرده و از طرفی مشکلات اقتصادی هم سبب شده  که برخی از اقدامات طرف‌های مقابل به کندی پیش برود، ولی اروپایی‌ها تأکید دارند که به برجام و توافق هسته‌ای پایبند خواهند بود.


نظر لاریجانی درباره زمان خروج ایران از برجام


لاریجانی درباره خروج ایران از برجام گفت: با وزیر امور خارجه در این باره صحبت کردم و ایشان گفتند که هنوز در حال مذاکره نهایی هستیم.


وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا در خصوص استیضاح ظریف در شرایط فشار تحریم‌ها و اینکه چقدر این اقدام صحیح است و صحبت‌های ظریف در مورد پولشویی را چقدر قبول دارید توضیح داد: استیضاح حق مسلم نمایندگان است البته شاید برخی استیضاح‌ها خواست جمع نمایندگان نباشد ولی خوب برخی نیز به استیضاح بنا بر دلایل خود اصرار دارند که نمی‌توانیم نظر آن‌ها را در این زمینه تغییر دهیم اما مصلحت را در نهایت مجلس تشخیص می‌دهد و نتیجه را مشخص می‌کند.


بهتر بود ظریف بخش دوم حرفش را نمی‌گفت


رئیس مجلس با اشاره به صحبت‌های ظریف در مجلس درباره پولشویی گفت: مسئله دوم صحبت‌های آقای ظریف بود که یک مقدمه و مؤخره‌ای داشت که بهتر بود آن صحبت را انجام نمی‌داد.


لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار صداوسیما مبنی بر اینکه چه راهکاری در بودجه 98 برای نوسانات ارزی در نظر گرفته شده است گفت: باید در شرایط فعلی همه انتظارات را باهم هماهنگ کنیم. مسئله نفت و تحریم‌ها و فشارهای خارجی بر کشور قطعاً تأثیر خواهد داشت.


وی با اشاره به کاهش قیمت نفت در چند روز گذشته تصریح کرد: فشارهایی که وارد کردند قطعاً بر قیمت‌ها نیز تأثیر خواهد گذاشت.


دو راهکار مجلس برای تأمین نیازهای اساسی مردم


رئیس مجلس با تأکید بر اینکه برای تأمین کالاها و نیازهای اساسی مربوط به بهداشت و درمان و غذا دو اظهارنظر وجود دارد، گفت: یکی اینکه که قیمت‌ها را بالا ببریم و به اقشار درآمد کمک نقدی کنیم و دیگری اینکه قیمت‌ها را پایین نگه داریم تا به اقشار کم‌درآمد فشار وارد نشود این در حالی است که رویه دوم در کشور مورد پسند قرار گرفته است.


لاریجانی با بیان اینکه پیشنهاد مجلس برای 500 هزار میلیارد طرح‌های نیمه‌تمام و تکمیل آن‌ها برای رونق اقتصاد یکی از نظرات مجلس برای گذر از این وضعیت اقتصادی است تصریح کرد: برای کارگران و طبقات ضعیف و کم‌درآمد باید مبالغی را در نظر بگیریم.


وی با اشاره به تسهیل در سرمایه‌گذاری گفت: سرمایه‌گذاری در کشور با توجه به پنجره واحد که راه‌اندازی شد رتبه‌بندی مناسبی ندارد چون معلوم است که کار خوب انجام‌نشده است.


باید با سیالی بودجه عوامل غیرمعین سال آینده را کنترل کنیم


لاریجانی با بیان اینکه عناصر غیرمنطقی در بودجه سال آینده کم نیست تأکید کرد: باید در بودجه آینده یک سیالی خاصی را در نظر بگیریم تا بتوانیم عوامل غیرمعین را کنترل کنیم. این در حالی است که مجلس در مورد نرخ ارز در بودجه سال آینده و دو نرخی بودن آن قطعاً صحبت خواهد کرد.


رئیس مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر ارزیابی عملکرد مجلس دهم، گفت: باید به این واقعیت توجه کرد که در مجلس نمایندگان مردم حضور دارند و کار مجلس به فرد است، اگر قانون اساسی را ملاحظه کنید نمایندگان نمی‌توانند اختیار خودشان را به دیگران واگذار کنند، شخصاً باید کار کنند، بنابراین اگر هر کسی در مجلس کار کند، کارش پیش می‌رود. با تجربه چهل ساله که دارم، هر کس در جمهوری اسلامی فکر کند، 80 درصد کارش پیش می‌رود،  یعنی اگر کار معقول و پسندیده انجام دهند راهش باز می‌شود. در مجلس این وضعیت آشکار است.


وی افزود: در مجلس با یک چالش روبه‌رو هستیم که برخی از آن با نظارت و قانون‌گذاری حل می‌شود، اما مقدار زیادی از وقت نمایندگان برای حل وضعیت حوزه انتخابیه‌شان صرف می‌شود و به دنبال حل دغدغه‌های منطقه‌ای خود هستند، زیرا بیشترین ارتباط را با مردم دارند، برخی از خواسته‌های مردم جنبه ملی و منطقه‌ای دارد، از سویی دیگر کانال ارتباطی حکومت با مردم، نمایندگان هستند. جنس کار نمایندگان حل مسائل مردم است. نمایندگان برای حل مشکلات مردم کارهای زیادی می‌توانند انجام دهند و این را در عملکرد برخی نمایندگان دیده‌ایم.


ایجاد آرامش نسبی در کشور با اجازه قوه قضائیه از رهبری و تصمیمات سران قوا


لاریجانی تصریح کرد: در مسائل ملی نیاز به هماهنگی قوای مختلف وجود دارد. در مسئله ارز اگر قوه قضائیه از رهبری اجازه نمی‌گرفت و سران قوا تصمیماتی در این زمینه نمی‌گرفتند، آرامش نسبی به دست نمی‌آمد و این کار نیاز به ساعت‌ها وقت بود که چنین تصمیمی به دست آمده است.


وی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی قوانین مصوب مجلس ضمانت اجرایی ندارد، واکنش نشان داد و گفت: باید مصادیق این قوانین را مشخص کنید، اگر منظورتان قوانین بازنشستگی است، اگر کسی استنکاف کرد باید جلوی آن را گرفت، ابهامی در قانون نمی‌بینیم، اگر ابهامی وجود دارد آن را به ما انتقال دهید. در مسئله قانون قیر ابهامی وجود داشت که تفسیر کردند و ابهام آن برطرف شد.


طرح مذاکره شِگرد آمریکایی‌هاست


در ادامه این نشست خبرنگار شبکه رادیویی و تلویزیونی CBS آمریکا از رئیس مجلس سؤال کرد که با توجه به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا اعلام آمادگی مذاکره بی‌قیدوشرط را با ایران کرده، آیا چنین اراده‌ای در ایران وجود دارد، گفت: اراده‌ای از سوی آمریکا وجود ندارد، زیرا شاهد رفتار دوگانه هستیم، برخی حرف‌های بی‌حساب‌وکتاب از سوی رئیس‌جمهور آمریکا زده می‌شود  و گاهی هم سخنان سخیفی را می‌شنویم که نیازی به پاسخ آن نیست و بیشتر یک شگرد است. شرایط را هم مهیا نمی‌دانیم چون حسن نیتی نمی‌بینیم.


گفتگوی ملی نیاز به میز و صندلی ندارد


لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ضرورت گفتگوی ملی، تصریح کرد: فکر نمی‌کنم گفتگو نیاز به میز و صندلی داشته باشد، نیاز به اراده جریان‌های سیاسی دارد و باید برای چالش‌های اصلی وقت بگذارند و از اختلافات دوری کنند.


وی در پاسخ به سؤالی درباره CFT و ماندن ایران در برجام، گفت: ساز و کار مالی خیلی ربطی به CFT و FATF ندارد، اروپا بیشتر تحت فشار آمریکاست. CFT در مجلس شورای اسلامی مسیر قانونی را طی می‌کند و درباره ماندن در برجام، بستگی به شرایط دارد، اگر منافع اقتضاء کند خارج می‌شویم.


بازگشت کارت سوخت نباید در جامعه ایهام ایجاد کند


رئیس مجلس درباره دو نرخی شدن قیمت بنزین و حامل‌های انرژی یادآور شد: در حال حاضر بحث بالابردن قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را نداریم، مطرح شدن کارت سوخت نباید ایهام ایجاد کند. تنها برای جلوگیری از قاچاق حامل‌های انرژی است، به دنبال راه‌حل هستیم تا به مردم فشار نیاید و میزان مصرف بنزین را کاهش داده و مانع قاچاق آن شویم.


مسئولان به جای تشویش اذهان راه‌حل ارائه کنند


وی در پاسخ به این سؤال که آقای ظریف مسئله پولشویی را مطرح کردند و پیش از آن آقای رحمانی فضلی درباره پول‌های کثیف گفته بود، آیا شما آن را قبول دارید؟ افزود: دو مسئله وجود دارد، اما مردم از مسئولان انتظار دارند به جای اعلام نظر به دنبال راه‌حل باشند. طرح این مسائل از نظر اطلاع‌رسانی خاصیتی ندارند و نباید به آن پرداخت. متأسفانه از خارج کشور هم عملیات روانی ایجاد می‌کنند تا مردم را مضطرب کنند. برخی هم بر آن می‌افزایند، ولی مردم انتظار رسیدگی دارند.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال ورود زودهنگام نمایندگان مجلس به فضای انتخاباتی، تصریح کرد: طرح این حرف‌ها را متناسب با شرایط نمی‌دانم، مطرح کردن آن و ورود به این مسئله در مجلس عقلایی نیست، گرچه برخی نمایندگان از الآن به این موضوع ورود کرده‌اند اما آن را ناپسند می‌دانم.


CFT ظرافت‌های حقوقی دارد؛ رفراندوم راهکار نیست


وی درباره برگزاری رفراندوم برای تصویب لایحه CFT، گفت: این یک مسئله فنی است و رفراندوم راه‌حل درستی نیست. من مخالف نیستم اما ظرافت‌های حقوقی دارد. باید دولت و مجلس راه‌حل پیدا کنند و تاکنون سه لایحه آن تصویب شده و دو لایحه آن در مجمع تشخیص است و یک لایحه مانده که در کمیسیون پیگیری می‌شود.


لاریجانی در پاسخ به این سؤال که آیا جلسات هیأت نظارت بر برجام برگزار و تصمیماتی گرفته می‌شود؟ افزود: این جلسات برگزار و تصمیماتی گرفته می‌شود، یک پیچی دارد که باید باحوصله جلو رفت.


موافق شفافیتم اما از مشکلاتش هم آگاهم


وی درباره طرح شفافیت نمایندگان گفت: شفافیت کار خوبی است، اما مهم‌تر از آن حریت نمایندگان است. اگر در اظهارنظر از حریت بیفتند، این طرح فایده‌ای ندارد، گاهی برخی نمایندگان تحت فشار قرار می‌گیرند و این عوامل باعث می‌شود تا به شفافیت دامن نزنند. از نظر اخلاق سیاسی در کشور با مشکل روبه‌رو هستیم. موافق شفافیت هستم اما از مشکلات آن هم آگاهی دارم.


گزارش تصویری این نشست را مشاهده کنید.


انتهای پیام/4082/4071/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته