دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یاران مهربان/ 127

دعای دریا برای آیلان

«دعای دریا»، روایت تلخ غرق شدن «آیلان» پسر سه‌ ساله‌ پناهجوی سوری است.
کد خبر : 330114
Aylan.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «دعای دریا» جدیدترین اثر خالد حسینی نویسنده افغانستانی‌الاصل ساکن آمریکاست. این کتاب مدتی است با چند ترجمه مختلف و توسط ناشران گوناگون منتشر شده است.


خالد حسینی که پیش از این با کتاب‌هایی همچون بادبادک‌باز، هزار خورشید تابان و ندای کوهستان برای خوانندگان ایرانی شناخته شده بود، این بار یک تراژدی انسانی را محور کتاب تازه خود قرار داده است. یکی از تصاویری که از جنگ سوریه و فرار پناهجویان این کشور از راه دریا منتشر شد و واکنش گسترده‌ای در میان وجدان‌های بیدار در افکار عمومی داشت، تصویر جسد «آیلان» است. آیلان، پسر خردسال سوریه‌ای بود که به همراه پدر و مادرش و جمعی از پناهجویان قصد فرار از جنگ داخلی سوریه از راه دریا را داشت، اما قایق آنها در آب‌های خروشان مدیترانه واژگون شده و آیلان هم غرق شد. عکس پیکر او در ساحل مدیترانه یکی از تصاویر غم‌انگیز و تأثیرگذار رسانه‌ای در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. 


خالد حسینی داستان دعای دریا را که در حقیقت مونولوگی در قالب نامه و از زبان پدر آیلان است را با الهام از این حادثه تلخ نوشته است.


«دعای دریا» داستانی مختصر و ویران‌کننده است که از زبان پدری که پسرش را با قایق از سوریه خارج کرده، روایت می‌شود. این پدر در واگویه‌های خود مدام دعا می‌کند که آب‌های وسیع دریا، فرزندش را ایمن نگه دارد. این داستان در قالب نامه‌ای خیالی از زبان پدری سوری برای فرزندی که در آغوشش خفته است، در شب پیش از آغاز سفر دریایی پرمخاطره شان به سوی اروپا، نگاشته شده است.


برخلاف آثار قبلی حسینی، «دعای دریا» رمان نیست، بلکه یک شعر بلند یا مونولوگی شاعرانه است که تصویری تازه از این نویسنده را پیش روی مخاطب می‌گذارد.


نویسنده دعای دریا در گفتگویی رسانه‌ای گفته بود که هنگام دیدن این عکس به همه کارهایی که برای بزرگ کردن یک کودک انجام شده فکر کرده و این که چگونه می‌شود پس از انجام آن همه کار و این که تمام عشقت را برای فرزندت خرج کنی، جسد بی‌جان او را ببینی که با صورت روی ساحل افتاده است.


انتشارات ثالث در معرفی این کتاب با تکیه بر بخشی از متن آن چنین آورده است:


بر کرانه‌ای مهتابی، پدری پسر خفته‌اش را در آغوش می‌کشد و چشم به راه دمیدن سپیده و رسیدن قایقی می‌مانند. پدر با پسرش از تابستان‌های طولانی دوران کودکی‌اش می‌گوید و از خانه پدربزرگ او در سوریه، از خش خش برگ‌های زیتون در نسیم، از بع بع بزهای مادر بزرگ او، از تلق تلوق دیگ و قابلمه یاد می‌کند. همچنین حکایت شهر پر هیاهوی حمص با کوچه‌های شلوغ، مسجد و بازار بزرگ را در روزگاری باز می‌گوید که هنوز از آسمان بمب بر سرشان نباریده بود و فراریشان نداده بود. 


دعای دریا نوشته خالد حسینی و ترجمه مهدی غبرایی توسط نشر ثالث در 48 صفحه و به قیمت 28 هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.


انتهای پیام/4072/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته