دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آذر 1397 - 16:45
عضو کمیسیون آموزش مجلس:

وزارت علوم وزارتخانه کاریابی نیست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: روند توسعه و پرورش دانشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن نیازهای کشور، یکی از مشکلات جدی است.
کد خبر : 329831
IMG15381704.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جلسه بررسی سیاست و آمایش و مأموریت‌گرایی در آموزش عالی از سلسله نشست‌های تحلیل و ارائه تجارب حکمرانی و سیاست‌گذاری آموزشی در پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت برگزار شد.


محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این نشست با اشاره به اینکه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، بحث‌های خوبی در راستای اجرایی شدن آموزش عالی داشته‌اند، اظهار کرد: آموزش مهارتی باید از 20 به 30 درصد برسد و در موضوع پذیرش دانشجویان خارجی جدول معینی تعیین شده است که تا چه میزان دانشجوی کاردانی، کارشناسی، و دانشجوی خارجی داشته باشیم. تمامی این موارد در آمایش سرزمین مطرح شده است.


وی افزود: ما سعی کرده‌ایم آیتم‌های مختلفی در برنامه ششم مدنظر قرار دهیم. ما باید از دولت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان این را مطالبه کنیم که چه اقداماتی برای اجرای برنامه ششم توسعه کرده‌اند و مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا همراه باشد.


زاهدی خاطرنشان کرد: سند اسلامی شدن دانشگاه را به‌عنوان سند بنیادین آموزش عالی نام برده‌ام زیرا نقش سند تحول بنیادین در حوزه آموزش عالی و علم و فناوری را دارد. سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها مغفول مانده است. این سند دارای چهار محور فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و تشکیلاتی است که آموزش عالی کشور در هر محور با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است و برای عملیاتی شدن این سند اراده‌ای جدی و عزمی راسخ نیاز است.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در ادامه تصریح کرد: دانشگاه‌های ما در حوزه فرهنگی دچار سیاست‌زدگی شده‌اند. ما معتقدیم دانشگاه باید سیاسی باشد. دانشگاه سیاسی دانشگاهی است که به‌خوبی شرایط کشور، منطقه و جهان را و چالش‌های سیاسی بین‌المللی کشور را  درک می‌کند و سعی می‌نماید در راستای این چالش‌ها و مشکلات کشور مطالبه‌گر باشد. دانشگاه‌های ما در این وادی‌ها نیستند، حتی در دانشگاه‌های ما فرهنگ مقابله با جنگ اقتصادی وجود نداشته و فهم و بصیرت سیاسی نیز وجود ندارد.


زاهدی بیان کرد: پراکندگی دانشگاه‌ها در کشور، تنوع آنها و روند توسعه و پرورش آنها بدون در نظر گرفتن نیازهای کشور، یکی از مشکلات جدی است که در آمایش سرزمین این موضوع مطرح شده است.


عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت علوم، وزارت کاریابی نیست ولی این وزارتخانه باید کارآفرین باشد و این نگاه باید ایجاد شود. آمایش سرزمین و سند دانشگاه اسلامی در موضوع آموزش باید جراحی طبی شده و خیلی از رشته‌ها حذف و تعدیل شوند.


زاهدی در ادامه بیان کرد: به‌طورمثال در رشته ریاضی، کشور به این اندازه نیاز به تحصیل‌کرده‌ ندارد و بسیاری از این دانشگاه‌ها باید تعدیل شوند و باید رشته‌های میان‌رشته‌ای افزایش پیدا کند که وزارت علوم به این موضوع توجه کافی نکرده است. همچنین قوانین استخدامی کشور باید دگرگون شود. اخیراً وزارت اقتصاد در فرم استخدام خود خواستار نیروی انسانی با مدرک فوق‌لیسانس هوش مصنوعی شده است که فردی که در این آزمون استخدام موفق به پذیرش شده است، به‌علت اینکه رشته‌اش هوش مصنوعی و رباتیک است، رد شد و این موضوع مضحک است و باید درِ جایی که به این موضوع توجه نمی‌کند گِل گرفت.


این نماینده مجلس یکی دیگر از بحث‌های مطرح شده در سند اسلامی شدن را بحث پژوهش عنوان کرد و گفت: آمایش سرزمین باید در مناطق مختلف کشور ضعف‌ها را در نظر بگیرد و امیدوارم مطالبه‌گری که امروز شروع شده است ادامه داشته باشد. در بحث پژوهش و فناوی خیلی عقب هستیم. البته از ابتدای انقلاب تاکنون مسیر طولانی را طی و بسیاری از قله‌ها را فتح کرده‌ایم اما تا مطلوب مورد نظر خیلی فاصله داریم.


وی در ادامه با بیان این پرسش که چرا آیین‌نامه ارتقای اساتید ما یک آیین‌نامه برای انواع و اقسام هیأت‌علمی‌ها امتیاز یکسانی در نظر می‌گیرد، بیان کرد: در دانشگاه فرهنگیان و در دانشگاه فنی یک‌سری امتیازات را مطالبه می‌کنیم. آیین‌نامه ارتقای اساتید نیازمند به‌روز شدن است و باید تغییر کند.


انتهای پیام/4084/ 4107/پ


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته