دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1397 - 15:54
آذین:

مطالعات فرهنگی باید حلقه واسط ارتباط حوزه و دانشگاه باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: مطالعات فرهنگی باید حلقه واسط ارتباط حوزه و دانشگاه باشد.
کد خبر : 329070
photo_2018-11-26_14-54-12.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اصفهان، احمد آذین ظهر امروز در نشست تخصصی خدمات متقابل اندیشه دینی اسلام و مطالعات فرهنگی در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) اظهار کرد: ممکن است مورد نقد قرار بگیریم؛ اما قطعاً این نقد و ارزیابی‌ها وقتی صمیمانه و دوستانه باشد، حتما موجب افزایش بهره‌وری خواهد‌ شد؛ اما زمانی که با قصد تخریب بیان‌ شود از ماهیت خود دور شده و ارزش نقد از بین می‌رود.


وی گفت: نقد یعنی تشخیص سره از ناسره و همیشه نقد سازنده کمک به پیشرفت می‌‌کند و نباید نقد را با تخریب اشتباه‌ گرفت.


رئیس واحد اصفهان اظهار‌ کرد: اگر اندیشه‌‌ دین اسلام خیلی خوب معرفی نشده ناشی از ضعف عملکرد ما بوده است که دیگران ما را این‌گونه قضاوت کرده‌اند. به‌عنوان مثال ضعف تدریس در کلاس و غرق‌شدن در خیلی از مباحث که ریشه و منشأ آن غرب است، باعث شده تا نتوانیم تحلیل دقیقی ار بسیاری از مباحث دینی داشته باشیم و عمق آن را به دانشجویان نشان‌ دهیم.


دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به کتاب تفسیر المیزان خاطر‌نشان کرد: برداشت‌های ما باید در سطحی باشد که بتوانیم دیگران را نیز کمک و راهنمایی کنیم، وقتی برداشت سطحی و ابتدایی داریم و یا احتمالاً در واقع برداشتی وارونه از وقایع داریم، قطعاً تفکر ما نیز یک تفکر قشری خواهد‌ بود و متأسفانه این عمل و تفکر ما ملاک قضاوت دیگران قرار خواهد‌ گرفت.


 آذین افزود: فرقه عبری  عربی داعش برداشت‌‌‌های سطحی قشری و متحجرانه از اسلام دارند و آن‌ را ملاک و مبنای عمل خود می‌دانند به‌گونه‌‌ای که افکار و اعمال خود را مبنای عمل معرفی می‌کنند و این جلوه‌نمایی  سبب می‌شود که متأسفانه ملاک شناخت دیگران از اسلام، رفتار آنان باشد نه تحقیقات صحیح و اصولی.


وی تصریح کرد: مطالعات فرهنگی باید به این فرهنگ‌‌سازی توجه‌ کند که در واقع در این حلقه، واسطی بین ارتباط بین حوزه و دانشگاه باشد زیرا برخی به اشتباه معتقدند جایگاه علم، دانشگاه و جایگاه مباحث دینی در حوزه است که صد البته این تفکر غلط است؛ چون به جدایی حوزه و دانشگاه می‌انجامد. مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه این است که مباحث علمی و دینی در هر دو جایگاه و با یک هدف واحد مورد بررسی قرار‌ گیرند.


انتهای پیام/4062


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته