پایان فاجعهآمیز سریالهای تلویزیونی!
به گزارش خبرنگار گروه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون گفت: تلویزیون سلیقهمدار، انحصاری و اسپانسری کشور، همچنان حریم و حرمت هنر و هنرمند و مخاطب را پاس نمیدارد! از میان صدها نمونه این بیاحترامی و بیاعتنایی، این بار فقط به مجموعههای تلویزیونی اشاره میکنم که میتواند مشت نمونه خروار باشد.
وی افزود: نبود حضور حرفهایهای سینما و تلویزیون در عرصه سریالسازی تلویزیون، به دلیل بدعهدیها، باندبازیها و ندانمکاریهای مدیران و برنامهسازان کار نابلد سیما و وانهادن میدان تولید فیلم و سریال به دوستان و اقوام کمتوان و ناتوان، عامل اصلی غیبت مجموعههای خوب و جذاب و فاخر است. از همین رو اغلب سریالهای سیما در سالهای اخیر از نظر ساختار هنری و مضمون و محتوا از سطح متوسط فراتر نرفتهاند.
آذین ادامه داد: جدا از اشکالها و ضعفهای داستانی و ساختاری بسیاری از آنها، چنانچه سریال متعادلتری هم درمیانشان یافت شود، به سه دلیل قربانی پایانبندیهای بد و فاجعه آمیز میشود. نخست:دخالتها و نظرهای سلیقهای، تحمیلی و غیر تخصصی نا مدیران تلویزیون که در چگونگی پایان سریالها نقش مهم دارد! دو: اعمال نظر اسپانسرهای سریالهای اسپانسری که نه تنها پایان سریالها که آغاز و میانه و عوامل تولید آنها، با نظر و سلیقه و سرمایه آنها، تامین میشود! سه: ناتوانی یا کم توانی اکثر سازندگان سریالها که برای سریال ساختن از داستان و فیلمنامهای که ظرفیت لازم را ندارد، با اضافه کردن ماجراها و داستانکها به آن،آب و البته نان می بندند و چون نمی توانند، حوادث و آدم های فراوان سریالها را به درستی جمع کنند، با پایانبندی سطحی و ناپسند و گاه فاجعهآمیز سروته آنها راهم میآورند و آه از نهاد همین عده مخاطب تلویزیون درمیآورند.
وی عنوان کرد: مصداق ملموس چنین فجایعی که در کارنامه آشفته تلویزیون ثبت میشود، در مجموع جمع و جور و پرحرف «بازی نقابها» با پایان نامناسب و رها و ناپسند است. با چنین تولیدات و اعمال نظرها و ضعفها، صداوسیمای انحصاری و اسپانسری، داعیه رقابت با ماهوارههای خارجی راهم دارد، غافل از آنکه با این نوع محصولات آزاردهنده، دچار ریزش فراوانتر مخاطبان شده و آنها را به جمع مشتریان ماهواره های خارجی ملحق میکند.
انتهای پیام/4046/
انتهای پیام/