دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1397 - 11:33
یک مسئول آموزش‌وپرورش:

بیشتر کتاب‌های مهارتی و روانشناسی، آموزش سبک زندگی غربی است

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: بیشتر کتاب‌های ترجمه‌ای که به آموزش سبک زندگی و مهارتی می‌پردازد مربوط به سبک زندگی غربی است.
کد خبر : 328926
photo_2018-11-26_10-37-36.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش‌وپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، صبح امروز نشست خبری شانزدهمین جشنواره کتاب رشد در سازمان پژوهش‌های وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد.


محمد ناصری در ابتدای این جلسه گفت: در جشنواره شانزدهم یک‌هزار و 27 ناشر کتاب‌های خود را معرفی و عرضه می‌کنند و بیش از 4 هزار و 902 کتاب به عنوان چاپ اول معرفی می‌شوند.


وی در ادامه افزود: از این میان یک‌هزار و 136کتاب به مرحله رقابت و داوری معرفی شدند  و ۳۰ گروه داوری این کتاب‌ها  را داوری کردند.


مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: یک گروه علمی در رأس این داوری که سه مدیرکل نظری، فنی‌وحرفه‌ای و پژوهشی هستند تمامی مراحل داوری را نظارت می‌کنند.


وی با اشاره به بررسی کتاب‌ها افزود: در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که در کتاب‌های کمک درسی بیش از ۷۰ درصد کتاب‌ها نامناسب و در کتاب‌های داستانی ۷۰ درصد کتاب‌ها مناسب هستند.


ناصری گفت: بیشتر کتاب‌های ترجمه‌ای که به آموزش سبک زندگی و مهارتی می‌پردازد مربوط به سبک زندگی غربی است، درصورتی که باید در حوزه سبک زندگی بیشتر به حوزه تألیف توسط جامعه‌شناسان و کارشناسان داخلی پرداخته شود نه اینکه کتاب‌های سبک زندگی غربی ترجمه شده و به فرهنگ ما وارد شوند.


وی گفت: در بخش تدوین کتاب شاهد رشد خوبی از نظر کمی و کیفی هستیم و حلقه مفقوده در این میان بحث فرهنگ‌سازی خواندن کتاب است.


مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به بسترسازی برای خواندن کتاب‌های مناسب گفت: مرکز پژوهش و آموزش وزارت آموزش‌وپرورش در بحث استانداردسازی تنها به منابع مکتوب توجه نکرده و منابع غیرمکتوب نیز به رسمیت می‌شناسد. به شرط آنکه با استانداردها همراه و مغایر برنامه‌های آموزش و پرورش نباشد.


وی با اشاره به اینکه پیشینه فرهنگی ما سهم زیادی برای خواندن و کتابت قائل است، ادامه داد: هنوز هم کتاب بی‌نظیرترین و بی‌بدیل‌ترین منبع آموزش زندگی به حساب می‌آید و نباید کتاب را در حد کتاب‌های کمک‌درسی تنزل دهیم. اگر در این بخش بتوانیم کتاب‌ خواندن توأم با لذت‌ را در جامعه نهادینه کنیم فرهنگ‌سازی مناسبی در این حوزه انجام داده‌ایم.


ناصری در خصوص عدم چاپ کتاب‌های کمک‌درسی در سال گذشته گفت: سال گذشته وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد که دوره دبستان کتاب‌های کمک‌درسی نیاز ندارد و به همین دلیل تمامی کتاب‌های کمک‌درسی این دوره از دستور کار این مرکز خارج شد اما کتاب‌های کمک‌درستی متوسطه اول و دوم به صورت مشروط و محدود می‌تواند قابل استفاده باشد.


مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به شرایطی که این کتاب‌ها برای معرفی به مدارس باید داشته باشند، گفت: این کتاب‌ها باید استاندارد باشند. جزو برنامه‌های درسی نباشد و معلم به صورت غیراجباری آنها را در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد و اینکه نیاز دانش‌آموز را برطرف کند به خانواده‌ها تحمیل نشود.


ناصری با اشاره به مصوبه 828 جلسه شورای آموزش عالی آموزش و پرورش گفت: براساس ماده 2 این مصوبه سیاست‌گذاری و استانداردسازی از اهداف آموزش و پرورش است و فرایند توزیع منابع آموزشی به منظور استفاده از مدارس نیز به این بخش تعلق دارد و باید صورت گیرد.


مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در مورد امتیاز کتاب‌ها و درجه‌بندی آنها گفت: کتاب‌های معرفی شده به آموزش و پرورش دسته‌بندی می‌شود. در صورتی که کتاب امتیاز 60 از 100 را دریافت کند این کتاب مناسب خوانده می‌شود. در واقع امتیاز 60 تا 70 درجه سه از 70 تا 80 درجه دو و از 80 به بالا به عنوان درجه یک به حساب می‌آید.


وی به شانزدهمین جشنواره رشد اشاره کرد و ادامه داد: 31 عنوان کتاب به عنوان کتاب برگزیده انتخاب و معرفی می‌شود. این مراسم 12 آذرماه در مرکز آفرینش‌های پروش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود اما نکته قابل توجه این است که هیچ کدام از این کتاب‌های برگزیده کمک‌درسی نیستند. در واقع کتاب مناسب کتابی است که بتواند به‌طور عمومی اطلاعات دانش‌آموز را ارتقاء داده و فلسفه وجودی‌اش را افزایش دهد.


همچنین فریبا کیا، معاون دفتر انتشارات آموزش‌و‌پروش در این نشست گفت: بحث کتاب رویکردهایی دارد که ما به عنوان متولی این بخش  کار ساماندهی را انجام می‌دهیم و اگر بخواهیم بررسی کنیم از نظر کمی کار بزرگی انجام دادیم.


وی در ادامه افزود: یک‌هزار و 24 ناشر با مرکز پژوهش‌های وزارت آموزش‌وپرورش همکاری و 30 هزار منبع استاندارد در حال رصد در این مرکز وجود دارد.


انتهای پیام/4087


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته