دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1394 - 15:31
رئیس انجمن جنگل‌بانی در گفت‌وگو با آنا:

صحبت از احیای جنگل در کشور بیشتر شبیه شوخی است/ دو عامل اصلی نابودی جنگل‌ها

رئیس انجمن جنگل‌بانی ایران با بیان اینکه صحبت از احیای جنگل در کشور بیشتر شبیه شوخی است، گفت: متاسفانه هنوز ضرورت و فرهنگ حفاظت از جنگل در میان مسئولان ما جا نیافتاده و در این میان آموزشی برای نگهداری از این عرصه‌ها به مردم داده نشده است.
کد خبر : 32725

هادی کیادلیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، تخریب جنگل در کشور را ناشی از دو علت عمده عدم توسعه یافتگی و توسعه یافتگی بی‌رویه دانست و افزود: این عدم توسعه یافتگی به سبک زندگی مردم جنگل‌نشین و به تبع آن وابستگی آنها به جنگل‌ها برای تامین معیشت باز می‌گردد و توسعه یافتگی بی‌قاعده نیز ناشی از توسعه راه‌ها، سدسازی‌ها و طرح‌های عمرانی بدون در نظر گرفتن طرح توجیهی برای حفاظت و جلوگیری از آسیب دیدن عرصه‌های زیستی است.


وی تصریح کرد: ما همواره شاهد نابودی هکتارها جنگل در شمال کشور هستیم در حالی که درصورت نابودی یک هکتار از این جنگل‌ها باید 200 تا 300 هزار هکتار جنگل‌کاری تنها برای برابری میزان چوب از دست رفته انجام داد. کما اینکه محل زندگی حیوانات و اکوسیستم نابوده شده جنگل با جنگل‌کاری باز نخواهد گشت.


رئیس انجمن جنگل‌بانی ادامه داد: عمده عوامل تخریب در جنگل‌های ایران غیرطبیعی است و این امر بدون توجه و نگاه ویژه مسئولان همچنان در حال وقوع و گسترش است.


کیادلیری با بیان اینکه ضعف قانونی نیز از دیگر عوامل تخریب جنگل‌های کشور است، تاکید کرد: متاسفانه مجلس شورای اسلامی قوانینی را در بخش منابع طبیعی و جنگل‌ها وضع می‌کند که بیش از پیش راه را برای تجاوز عرصه‌ها باز می‌کند.


وی اظهار کرد: طرح جامع منابع طبیعی از این دست قوانین بود که در صورت جلب نشدن توجه‌ها و اصلاح نشدن آن یقینا نیز خود عاملی برای تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور می‌شد.


کیادلیری با بیان اینکه 7 درصد کل کشور را جنگل تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: از این میزان حدود یک درصد به مساحت یک هزار و 900 هکتار را جنگل‌های شمال شامل‌ می‌شوند. 6 میلیون جنگل نیز در زاگرس و 150 هزار هکتار جنگل نیز در ارسباران وجود دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب