دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
4 خبر از جشنواره مقاومت؛

حضور فیلم «فقط خاشقچی تنها نیست» در جشنواره مقاومت

فیلم مستند «فقط خاشقچی تنها نیست» در بخش مسابقه بین‌الملل پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت حضور دارد.
کد خبر : 324733
news_70471334591111.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از جشنواره بین‌‌‌المللی فیلم مقاومت، مستند «فقط خاشقچی تنها نیست» توسط فیلمسازی تولید شده که به دلایل امنیتی معرفی نمی‌شود.


این فیلم نه‌تنها به جنایات حکام سعودی در قتل و مثله کردن جمال خشقچی و ابهام‌های موجود در پرونده قتل خاشچقی می‌پردازد، بلکه به نمونه‌های مشابهی دیگری که به این شیوه کشته شدند نیز اشاره دارد. این اثر جنجالی رازهایی از پشت پرده این جنایت فجیع را افشا می‌کند. ضمن اینکه تصریح می‌کند که خاشقجی یک نمونه از ده‌ها و صدها جنایتی است که حکام سعودی در جهان مرتکب می‌شوند.


معرفی فیلم‌های سینمایی و مستند راه یافته به بخش بین‌الملل 


به گزارش جشنواره فیلم مقاومت، سه عنوان فیلم سینمایی و هفت عنوان اثر مستند از آثار سینماگران ایرانی به بخش مسابقه بین‌الملل این رویداد سینمایی راه پیدا کردند. عناوین این آثار به این ترتیب است:


سینمایی:


- «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر و تهیه‌کنندگی سید حامد حسینی
- «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان
- «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی


مستند:


- «نار و انار» به کارگردانی حیدر بنی حمزه و تهیه کنندگی امیر مهر یزدان
- «نبرد پالمیرا» به کارگردانی ساسان فلاح فر و تهیه کنندگی ساسان فلاح فر
- «نیمه شب 24 آوریل» به کارگردانی جواد موگویی و تهیه کنندگی جواد موگویی
- «رویای روهینگیا» به کارگردانی محمدمهدی خالقی و تهیه کنندگی محمدمهدی خالقی
- «لوتوس» به کارگردانی محمدرضا وطن دوست و تهیه کنندگی محمدرضا وطن دوست
- «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند و تهیه کنندگی مرتضی شعبانی
- «بیتنا» به کارگردانی مصطفی اشراق و تهیه کنندگی مرتضی شعبانی


این آثار در کنار فیلم‌های راه یافته از کشورهای مختلف به بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره در این دوره رقابت خواهند کرد.


شاه‌حسینی، عباسی و مستغاثی کارشناسان بخش «اسلام هراسی» جشنواره بین‌المللی مقاومت


به گزارش جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، مجید شاه‌حسینی، حسن عباسی و سعید مستغاثی از منتقدان و پژوهشگران سینمایی به عنوان کارشناسان و تحلیلگران این بخش معرفی شدند.


بر پایه این خبر، در این بخش با مدیریت سید محمد حسینی سه فیلم سینمایی از محصولات سینمای غرب شامل: «قاتل آمریکایی» (American Assassin) به کارگردانی مایکل ونتسا، فیلم سینمایی «شش روز» (6 Days) محصول کشور انگلیس و «زیر سایه» (Under the shadow) اولین فیلم ساخته بابک انواری همراه با تحلیل و کارشناسی به نمایش گذاشته می‌شود.


بخش «اسلام‌هراسی و ایران‌ستیزی در سینمای غرب» در جشنواره بین‌المللی مقاومت با هدف کالبدشکافی و رازگشایی پشت‌پرده فیلم‌ها و سریال‌های ضد اسلامی و ضد ایرانی طراحی شده که چند نمونه از آثار مطرح روز سینما و تلویزیون غرب در این زمینه همراه با اکران با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران مورد نقد و تحلیل قرار می‌گیرند. 23 عنوان فیلم و سریال که در سال‌های اخیر توسط کمپانی‌های غربی علیه اسلام و ایران تولید شده که سه عنوان فیلم سینمایی برای اکران و تحلیل در ایام برگزاری جشنواره ارائه می‌شوند.


پژمانفر: قابليت سينمای مقاومت در جذب مخاطب بين‌‌المللی بسيار بالا است


به گزارش جشنواره بین‌المللی فيلم مقاومت، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر عضو كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، جايگاه مقاومت در سينمای امروز را مهجور دانست و گفت: مقاومت بخش مهمی از تاريخ كشور ما است و حرف‌های ناگفته زيادی برای نسل امروز ما دارد. در بطن اين حماسه بزرگ، سوژه‌های دست نخورده و بكری وجود دارد كه در ذات خود، مبنای اسطوره‌سازی محسوب می‌شوند. با اين تفاسير تاكنون بهره‌مندی خوبی از موضوعات مقاومت صورت نگرفته و اين ژانر فيلمسازی را با روندی نا خوشایند روبرو کرده است.


وي افزود: سينمای مقاومت تاكنون موفقيت چندانی در عرصه فيلم‌سازی نداشته و در پرداختن به ارزش‌های جنگ تحميلی كوتاهی شده است. در خوش بينانه‌ترين حالت،١٠ درصد فعاليت‌های انجام شده مفيد بوده كه اين حجم از فعاليت‌های فرهنگی بسيار نگران‌كننده است. با اين حال جشنواره بین‌المللی فيلم مقاومت با انگيزه‌ورزی و يادآوري ارزش‌ها، در نمايش زوايای پنهان مقاومت مردم ايران مؤثر و موفق بوده است.


پژمانفر خاطرنشان كرد: سطح حمايت از سينماي مقاومت و دفاع مقدس بسيار كم و ناكافي است. اين در حالی است كه به جرأت می‌توان گفت فيلم‌های مقاومت موجود بيشتر تحت تأثير انگيزه‌های روحی و روانی و به صورت خودجوش ساخته شده است و مسئولان امر توجه چندانی به اين ژانر ندارند.


وي علت عدم رشد فيلم‌های دفاع مقدس و مقاومت در عرصه بين‌المللي را كمبود اثر دانست و اظهار کرد: علاوه بر كوتاهی مسئولان در حمايت از ساخت آثار ارزشی، كم كاری و بي‌انگيزگی فيلمسازان در توليد اين نوع از فيلم‌ها براي مخاطب جهانی، نقش فرهنگی سينمای مقاومت را به زير سؤال برده است؛ بنابراين نمای مثبت و رو به رشدی در پرداختن به موضوع مبارزه با ظلم ستيزی نداشته و حضور ما در اين عرصه را ناديده می‌گيرند.


عضو كميسيون فرهنگي مجلس، در پاسخ به تصمیمات مجلس شورای اسلامی نسبت به حمایت از تولیدات فرهنگی در بقای تاریخ انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بیان کرد: اهمیت موضوع مقاومت علت تصمیم‌گیری در مورد جدا شدن سينمای دفاع مقدس و مقاومت از سينمای حرفه‌ای بوده و سياست تفكيك سينمای دفاع مقدس را در پی داشته است، اما متاسفانه اين جداسازی نه‌تنها توجه ويژه مسئولان را جذب نكرده بلكه به گروه‌های محروم و اولويت‌هاي دست دوم تبديل شده است. ظرفيت بالای توليدات دفاع مقدس انتظارات فرهنگی كشور را پاسخگو نبوده است. در حال حاضر با اميد به آينده و گاهاً جابه‌جايی مديريتی، منتظر تغييرات اصولی در اين حيطه هستيم.


وي معتقد است: قابليت سينمای مقاومت در جذب مخاطب بين‌المللی بسيار بالا است، اما لازمه احقاق اين امر توجه به سوژه و محتوای جديد است چرا كه مخاطب سينمای معناگرا به دنبال جذابيت و اطلاعات نو می‌گردد. اين در حالی است كه فضای بين‌الملل از داشتن سوژه‌های خاص خالی بوده و مجبور به خلق سوپرمن و پرداخت هزينه‌های بالا شده است؛ بنابراين در ساخت فيلم‌های مقاومت بايد به فرهنگ، ديالوگ و اصطلاحات مخاطب جهانی توجه شود و مقتضيات فرهنگی و محيطی عرصه بين‌الملل در نظر گرفته شود.


پژمانفر يادآور شد: حضور خانواده شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و ترور در جشنواره فيلم مقاومت فضايی تبادلي را ايجاد می‌كند. حضور شاهدان عينی می‌تواند صداقت و واقعيت داستان فيلمنامه می‌شود به عنوان مثال فيلم سينمايي شيار ١٤٣ توانست ارتباط عاطفی شديدی با مادران شهدا برقرار كند و با جامعيت در انتقال مفهوم، بر هرگونه مخاطب اثرگذار بوده است.


به گفته وی، مشكل تهاجم فرهنگی در همه كشورها وجود دارد در اين ميان سينما ترفند خوبی برای برون‌رفت بحران‌ها تلقی می‌شود كه علاوه بر اصلاح ايرادات فرهنگی كشورهاي خارجی، زمينه رشد را برای رشد و نفوذ پيام مقاومت در جامعه هدف فراهم می‌كند.


پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری مراکز و نهادهای مختلف از 5 تا 9 آذر ماه سالجاری به دبیر محمد خزاعی در تهران برگزار می‌شود.


انتهای پیام/4072/4046/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته