دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1394 - 00:10

نتانیاهو، مسبب تنش در روابط واشنگتن و تل‌آویو

رهبر حزب «اتحادیه صهیونیست» نخست وزیر رژیم صهیونیستی را عامل تیرگی روابط آمریکا و اسرائیل می‌داند و معتقد است او در سیاست‌های داخلی آمریکا دخالت می‌‌کند.
کد خبر : 32437

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «اسحاق هرتزوگ» رهبر حزب «اتحادیه صهیونیست»، «بنیامین نتانیاهو» را به خاطر آسیب رساندن به روابط آمریکا و اسرائیل مورد سرزنش قرار داد و از سخنان «باراک اوباما» مبنی بر اینکه نخست وزیر اسرائیل در سیاست‌های آمریکا دخالت می‌کند،‌ حمایت کرد.


به گزارش فارس،‌ هرتزوگ با انتقاد از عملکرد نخست وزیر اسرائیل گفت: «اخیرا شنیده‌ام نتانیاهو گفته به‌رغم اینکه من در انتخابات علیه او بودم و هر روز می‌خواهم کابینه او را سرنگون کنم، اما هیچ اختلافی میان ما درباره مسئله ایران وجود ندارد. واقعیت این است که اختلافات شفافی میان ما بر سر بسیاری از مسائل وجود دارد حتی درباره نحوه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران».


وی در تشریح سخنان خود اظهار داشت: «هر چند ما در تعریف این تهدید هیچ اختلافی نداریم و من از توافق با ایران انتقاد کرده‌ام اما فکر می کنم خطر بزرگی وجود دارد. این توافق می‌تواند توازن قدرت در خاورمیانه را بر هم بزند. من همچنین معتقدم این توافق به هسته‌ای شدن ایران ظرف 10 تا 15 سال مشروعیت می‌بخشد. به واکنش «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان به توافق نگاه کنید تا متوجه شوید منظور من چیست».


هرتزوگ سپس به سخنان اوباما مبنی بر اینکه نتانیاهو تلاش می‌کند در سیاست‌های آمریکا دخالت کند، اشاره کرد و گفت: «اما من قصد دخالت در سیاست‌های آمریکا را ندارم و نمی‌خواهم علنی با رئیس‌جمهور آمریکا و دولت او مقابله کنم و نمی‌خواهم به شما بگویم چگونه رای بدهید».


رهبر حزب «اتحادیه صهیونیست»، روابط با آمریکا را جزء کلیدی امنیت اسرائیل تلقی کرد و گفت، تنش میان اسرائیل و آمریکا، مانند تنش در خانواده است و باید قوانینی درباره مدیریت این رابطه تعیین شود و مشخص شود که از چه خطوطی نباید عبور کرد.


اسحاق هرتزوگ با بیان سخنان فوق افزود: «اکنون زمان آن است تا همراه با آمریکا موقعیت جدیدی از توازن قدرت در منطقه شکل گیرد که مانع ایران شود. گفت‌وگوی شجاعانه شاید تنها راهی باشد که آمریکا را همراه با سایر قدرت‌های جهان به سمت شکل دادن ترتیبات جدید امنیتی و حفظ تعادل قدرت در منطقه سوق دهد».


به گفته او، این کار بر مبنای ارتقاء سطح همکاری اطلاعاتی، نظامی و سیاسی میان آمریکا و اسرائیل به منظور حفظ قدرت و ظرفیت‌های این رژیم امکان‌پذیر است.


این مقام اسرائیلی در ادامه اظهار داشت: «دشمن ما تنها با دیدن درگیری بین ما نفع می‌برد. ما نباید دست رئیس‌جمهور آمریکا و تمایل او برای تقویت قدرت اسرائیل را رد کنیم. ما باید این اتحاد را ارتقاء دهیم تا روشن سازیم که لطمه به اسرائیل یا امنیت آن تهدید امنیتی برای آمریکاست و نیز روشن سازیم که اسرائیل در مسائل مربوط به امنیت خود،‌ استقلال تصمیم‌گیری دارد».


هرتزوگ در پایان مدعی شد، مقامات ایران باید بدانند که اسرائیل تسلیم نمی‌شود و سپس افزود: «هیچ چیز من را بیشتر از این عصبانی نمی‌کند که می‌بینم حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران اسرائیل را رژیم صهیونیستی خطاب می کند و حتی کلمه «اسرائیل» را بر زبان نمی‌آورد. اکنون زمان آن است که به ایران و سایر رهبران منطقه که «دستشان به خون تروریسم آغشته است» بگوییم اسرائیل یک واقعیت است و ما آماده‌ایم که بمانیم و قدرتی در جهان وجود ندارد که بتواند این واقعیت را تغییر دهد».


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب