دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1397 - 16:02
دژپسند:

بخش خصوصی یار اصلی دولت است

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در مجلس گفت:‌دولت نباید بخش خصوص را به عنوان یار دوازدهم بداند بلکه این بخش، یار اصلی دولت است.
کد خبر : 321196
BQ4K9050.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی که برای بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی برگزار شد گفت: یکی از برنامه‌های من تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی با همکاری دولت، مجلس و دانشگاه‌ها هست.


وی با بیان اینکه در هسته‌‎‌های اندیشه‌ورزی باید نمایندگان ملت حضور داشته باشند تصریح کرد: برای جلوگیری از ابرتورم باید اقدام‌های خاص انجام شود و امروز یکی از مشکل‌های کشور، تأمین مالی در داخل و خارجی داریم. در داخل داشته‌های فراوان داریم که برای بهره‌مندی از آن‌ها باید اصلاح نظام بانکی صورت بگیرد. بانک‌ها در رنجند و باید هم‌اندیشی کنیم و همان‌طور که انتظار داریم تسهیلات به راحتی در اختیار مردم قرار بگیرند باید اصلاح بانکی مهم انگاشته شود.


دژپسند با بیان اینکه مشکل نظام بانکی روند اعطای تسهیلات را با موانع مواج می‌سازد افزود: چرا باید بانک‌ها، شرکت‌دار باشند؟ و برای رفع این مشکل باید خود بانک‌ها و مدیران آن‌ها بیایند با یکدیگر هم‌اندیشی داشته باشیم.


وی در ادامه به حجم بالای نقدینگی در کشور اشاره کرد و گفت: اهرم کردن نقدینگی راه برون‌رفت از این مشکل است و چون مردم دغدغه پول خودشان را دارند به راحتی در شرکت‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و به سمت بانک‌ها می‌روند، لذا 60 درصد پذیره‌نویسی‌ها باید از میان مردم انجام شود.


وزیر پیشنهادی اقتصاد با اشاره به ظرفیت سامانه سادا تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت این سامانه می‌توانیم جهش داشته باشم و برای این جهش نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی هستیم و وزارت اقتصاد دارای ایده‌هایی است که می‌تواند حدود 15 هزار ملیارد دلا سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشد و در این راستا باید دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه فعال‌تر شود.


دژپسند ادامه داد: به عنوان مثال اگر بتوانیم در مناطق آذری‌نشین و عرب‌نشین و لُرنشین سرمایه‌گذاری‌های خارجی را جذب کنند موجب اختیار بیشتر استان‌ها خواهد شد و باید بدانیم که بدون اعطای اختیارهای بیشتر به استانداران نمی‌توانیم موتور رشد استان‌ها را روشن کنیم.


وی با اشاره به اهمیت نظام مالیاتی گفت: در این شرایط نمی‌توانیم به مالیات‌دهندگان منظم و متعهد فشار بیشتری بیاوریم بلکه باید شرکت‌ها و افرادی که مالیات نمی‌پردازند را شناسایی کنیم و براساس تجربه چندین ساله می‌توانیم این امر را به سرانجام رساند.


وزیر پیشنهادی اقتصاد به اهمیت سرمایه‌گذاری پرداخت و افزود: برای رشد سرمایه‌گذاری باید امنیت سرمایه‌گذاری بیشتر شود که در این خصوص لایحه امنیت سرمایه‌گذاری را با همکاری قوه قضائیه ارائه خواهم داد.


دژپسند در رابطه با ضرورت اصلاح قانون گمرکات گفت: بخش گمرکات کشور باید دارای سامانه منظم و کارآمد الکترونیکی باشد و در این حوزه مبارزه با فساد هم ضروری است که برای تحقق این مهم نیازمند بخش خصوص فعال هستیم و دولت نباید بخش خصوص را به عنوان یار دوازدهم بداند بلکه این بخش، یار اصلی دولت است که برای افزایش‌ سرمایه‌گذاری‌های خارجی ابتدا بخش خصوصی داخل باید افزایش یابد، زیرا سرمایه‌گذارهای خارجی وقتی مشاهده می‌کنند،‌ بخش خصوص امنیت دارد آن‌ها هم وارد کشور می‌شوند.


وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه از سال 92 به بعد فضای کسب و کار بهبود یافته است تصریح کرد: اما این کافی نیست و باید بهتر شود و بُعد دوم وزارت اقتصاد که رشد ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی است، فعال‌تر شود.


دژپسند هماهنگی تیم اقتصادی را یکی از برنامه‌های خود عنوان کرد و افزود: این اِکسیر کمیاب را باید جدی گرفت و با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی، می‌توانیم آرمان‌ها را محقق کنیم.


انتهای پیام/4079


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته