دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اولویت اول دانشگاه استاد فرشچیان تربیت هنرمند خلاق و حکیم است

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان گفت: ما نیازمند تغییرات در آموزش بوده‌ایم که هنرمند خلاق و حکیم تربیت شود.
کد خبر : 319385
AG8I7770.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،  بهمن نامورمطلق با اشاره به اینکه در سرزمین دانشگاه و هنر زندگی می کنیم اظهار کرد: قدیمی ترین دانشگاه متعلق به جندی شاپور بوده و هنر نیز نزد ایرانیان است .
وی در ادامه افزود: ما همواره در حوزه دانشگاه، خلاق و در تمدن نیز دانشگاه ساز بوده‌ایم. متاسفانه با حضور مدرنیته در ایران، مؤلف بودن خود را در دانشگاه از دست داده‌ایم که دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی حلقه گم‌شده این عرصه است.


نامورمطلق با اشاره به اینکه هنرمندان ما نسبت به تضعیف خلق هنری شکایت دارند ادامه داد: بسیاری از عمارت‌های باستانی کشور ما مرمتگر خوبی ندارند و خلق هنری ما دچار وقفه شده است و ما نیازمند تغییرات در آموزش بوده‌ایم که هنرمند خلاق و حکیم تربیت شود. به‌ همین‌ جهت طرح اولیه دانشگاه استاد فرشچیان 20 سال پیش در فرهنگستان هنر در گروه هنرهای سنتی نوشته شد و به وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی منتقل و مورد تصویب قرار گرفت.


سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان در ادامه گفت: در دولت نهم و دهم، این طرح به فراموشی سپرده شد و در دولت یازدهم دوباره مطرح شد. البته نهادهای مختلفی داوطلب اجرای این طرح بودند. یکی از این نهادها، میراث فرهنگی بود که نتوانست این طرح را محقق کند.


وی در ادامه توضیح داد: بعد از گذشت پنج سال و با مطرح شدن دوباره این طرح، دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی خود را برای  اجرای آن اعلام کرد و پروسه جدیدی در این حوزه آغاز شد.  دانشگاه هنرهای اسلامی ایران بیش از هر چیزی با نام استاد فرشچیان و نگرانی‌های ایشان عجین شده است.


نامور مطلق در ادامه با تاکید بر الگوی هنرهای سنتی در دانشگاه استاد فرشچیان افزود: ما امروز شاهد نخستین دانشگاه بومی هستیم که در آن با ساختار استاد - شاگردی، هنرهای سنتی پرورش داده خواهد شد. امروزه شاهد این هستیم که نقش‌های ایرانی توسط کشورهای همسایه مصادره شده و به‌نام خودشان ثبت می‌شود. این دانشگاه قرار است براساس نظام سنتی برگزار شده و تجربیات گذشتگان را با نظام و  الگوی تازه برای اساتید ارائه دهد.


سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی - ایرانی استاد فرشچیان تصریح کرد: این دانشگاه قرار نیست دانشجویان زیادی پرورش دهد بلکه قرار است اساتیدی را پرورش داده و در کنار دیگر دانشگاه‌های هنر قرار بگیرد و نه در مقابل آنها. در این دانشگاه قرار است اساتید برتر در هر حوزه تحت نظر بزرگان قرار بگیرند و شبیه آنها شوند. قصد این دانشگاه تکثیر اساتید بزرگ و گذر از آنها است و در نهایت می‌خواهیم از هنر اسلامی صیانت کنیم.


وی درباره آیین‌نامه این دانشگاه گفت: طی چند ماه آینده آیین‌نامه این دانشگاه نوشته می‌شود و قرار است این دانشگاه شعبه‌هایی در داخل کشور و کشورهایی که هنر ایرانی دارند داشته باشد.


نامورمطلق با تأکید بر اینکه این دانشگاه امید تازه‌ای بین اساتید هنر ایجاد کرده است ادامه داد: قرار است این دانشگاه پایگاه توصیه‌های نظریه‌پردازی هنرهای اسلامی ایران و پایگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی باشد. تأسیس این دانشگاه در دل بسیاری از هنرمندان این امیدواری را ایجاد کرده که می‌توانند نظایر این دانشگاه را راه‌اندازی کنند.


وی در پایان با بیان اینکه یکی از گله‌مندی‌های هنرمندان در عدم وجود رشته خوش‌نویسی بود گفت: کیان برخی از هنرها در خطر است. قرار شده تا این دانشگاه در سه حوزه نگارگری و هنرهای وابسته، حوزه خوش‌نویسی و حوزه صنایع‌دستی شروع به‌کار کند و در این حوزه‌ها، شعبات دیگری در استان‌ها و هنرهایی که ظرفیت‌های بیشتری دارند داشته باشیم.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته