دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1394 - 13:01
آنا گزارش می دهد؛

بیستمین المپیاد علمی دانشجویی کشور برگزار شد/ برگزیدگان چه تسهیلاتی می‌‎گیرند؟

بیستمین المپیاد علمی دانشجویی کشور صبح امروز به صورت بین‌المللی و در مرحله نهایی در هشت قطب آزمون در سراسر کشور به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس در 17 رشته برگزار شد.
کد خبر : 31871

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ‌آنا، تاکنون 19 دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور از سال 1375 تاکنون به وسیله سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار شده است. این المپیادها ابتدا در 6 رشته و در حال حاضر در 17 رشته به دو روش متمرکز و غیر متمرکز برگزار می شود.


در این المپیاد، دانشجویان سال سوم به بالای رشته های المپیاد می توانند شرکت کنند. در روش متمرکز دانشجویان سال سوم به بالای مقطع کارشناسی با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد به منزله آزمون مرحله اول المپیاد علاقه مندی خود را اعلام می کنند و در صورت کسب حد نصاب نمره علمی (بدون احتساب معدل) به مرحله دوم یا مرحله نهایی راه می یابند اما در روش غیر متمرکز دانشجویان سال سوم به بالای مقطع کارشناسی با شرکت در آزمون المپیاد غیر متمرکز می توانند در المپیاد شرکت کنند. در این روش در همه رشته های المپیاد دانشگاه های کشور به هشت قطب دانشگاهی تقسیم و تیم های معرفی شده هر دانشگاه ابتدا در مرحله نیمه نهایی و در قطب های هشت گانه به طور همزمان با یکدیگر به رقابت می پردازند. سپس برگزیدگان هر قطب از مرحله نیمه نهایی المپیاد در کنار برگزیدگان مرحله اول المپیاد دانشجویی که از طریق روش متمرکز معرفی شده اند در آزمون نهایی شرکت می کنند.


لازم به ذکر است دانشگاه های کشور به هشت بخش (قطب) دانشگاهی در استان تهران به مرکزیت دانشگاه تربیت مدرس، استان های شمالی به مرکزیت دانشگاه مازندران، استان های شمال شرقی و شرقی به مرکزیت دانشگاه فردوسی مشهد، استان های غربی و شمال غربی به مرکزیت دانشگاه تبریز، استان های مرکزی و جنوب غربی به مرکزیت دانشگاه اصفهان، استان های جنوبی به مرکزیت دانشگاه شیراز، استان های جنوب شرقی به مرکزیت دانشگاه شهید باهنر کرمان و استان های مرکزی به مرکزیت دانشگاه بوعلی سینای همدان مسئولیت برگزاری این آزمون ها را برعهده دارند.


مرحله نهایی این المپیاد معمولا در اواخر تیرماه هر سال با شرکت منتخبین مرحله اول المپیاد های متمرکز و غیر متمرکز در تهران برگزار شده و نتایج این آزمون در شهریور ماه هر سال اعلام می شود.


تسهیلات برگزیدگان المپیادهای علمی و دانشجویی


دانشجوهای رتبه های اول تا سوم المپیادهای دانشجویی در صورت قبولی در دوره دکتری PHD یا دکتری تخصصی می توانند از بورس تحصیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی بهره مند شوند و برابر مدت استفاده از بورس تحصیلی به وزارت مربوطه تعهد خدمت دهند.


محل خدمت اینگونه دانشجویان با توجه به اولویت ها و علائق خودشان تعیین می شود. این دانشجویان در طول تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی می توانند برای ارائه مقاله در کنفرانس های خارجی از تسهیلاتی که از سوی وزارت مربوط تامین می شود استفاده کنند.


تسهیلات ویژه برگزیدگان کارشناسی ارشد


رتبه های اول تا 15 مرحله نهایی المپیادهای علمی دانشجویی کشور می توانند بدون شرکت در آزمون کارشناسی ارشد متناسب با تعداد داوطلب و ظرفیت هر رشته محل در دفترچه شماره دو کارشناسی ارشد با معرفی مرکز المپیاد سازمان سنجش مستقیما توسط دانشگاه ها پذیرفته شوند.


لازم به ذکر است نفرات اول تا سوم مرحله نهایی با تایید سازمان سنجش و آموزش کشور که متقاضی دریافت بورس دکتری خارج از کشور باشند می توانند برای تشکیل پرونده با رعایت ضوابط و معرفی مرکز المپیاد به اداره بورس مراجعه کنند. همچنین نفرات اول تا سوم با تایید سازمان سنجش و آموزش کشور از بورس تحصیلی نخبگان نیز استفاده می کنند. این افراد با معرفی بنیاد ملی نخبگان به سازمان نظام وظیفه می توانند خدمت سربازی را با سپری کردن یک دوره آموزش نظامی و انجام پروژه های پژوهشی روی موضوعات مورد نیاز کشور بگذرانند.


تمامی این دستورالعمل ها بر اساس ماده 3 اساسنامه بنیاد ملی نخبگان و بر مبنای آیین نامه پشتیبانی و حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر مصوب هیات امنای بنیاد ملی نخبگان تبیین شده است. در این دستورالعمل حداکثر مدت حمایت برای دانشجویان کارشناسی ارشد دو سال و برای دانشجوی دکتری 4 سال از شروع تحصیل است. همچنین به هر یک از دانشجویان مشمول جایزه ای به نام یکی از دانشمندان و مشاهیر ایرانی اسلامی متناسب با رشته تحصیلی وی اهدا می شود. دانشجویان برگزیده طبق ماده 5 از مقرری ماهیانه در دو سطح که مبالغ آن به صورت سالیانه به تصویب می رسد استفاده می کنند.


آنها از امکانات دیگری مثل کمک هزینه مسافرت علمی دو بار در داخل یا یکبار در خارج از کشور تا سقف معین، یکبار کمک هزینه سفر حج عمره، کمک هزینه فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری بر حسب ضوابط دانشگاه محل تحصیل و همچنین مجوز خروج از کشور برای مسافرت های علمی بدون سپردن ودیعه نیز بهره مند می شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته