دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1397 - 13:12
واشنگتن‌پست گزارش داد:

ظهور نشانه‌های بحران اقتصادی در آمریکا

روزنامه واشنگتن‌پست طی گزارشی نوشت: با سقوط بازار سهام آمریکا بسیاری از کارشناسان اقتصادی از بازگشت بحران اقتصادی به این کشور سخن به میان آورده‌اند.
کد خبر : 317916
111.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از واشنگتن‌پست، پس از سقوط 832 واحدی شاخص بورس در هفته گذشته، مشاور اقتصادی دونالد ترامپ ادعا کرد که جای هیچگونه نگرانی نیست. «لری کودلو» گفت: «نه درباره بازار بورس و نه درباره خسارات آمریکا در جنگ تجاری با چین هیچ نگرانی وجود ندارد.»



اما این ادعا در بازار بورس مشاهده نشد و شاخص بورس دوباره 546 واحد دیگر ریزش کرد تا برای سومین هفته متوالی شاخص بورس در حال سقوط باشد.


البته این سخنان برای آمریکایی‌ها چندان تازگی ندارد. 10 ماه پیش از رکود اقتصادی آمریکا در 2008 نیز گفته شده بود که هیچ رکودی پیش نخواهد آمد. همچنین هفت ماه قبل از آغاز بحران نیز بسیاری از مقامات دولتی گفته بودند: «اخبار بسیار خوبی در راه است.»  اما واقعیت چیز دیگری بود و آمریکا وارد یک بحران اقتصادی عظیم شد که بعد از بحران اقتصادی دهه 1920 میلادی بی‌سابقه بود.


درحالی‌که رئیس‌جمهور آمریکا بارها بر افزایش شاخص داوجونز افتخار کرده بود، با ابراز ناراحتی از وضعیت بازار بورس، اتفاقات جاری در وال‌استریت را تنها یک «حباب» اعلام کرد. اما اکنون نشانه‌هایی از مشکلات در اقتصاد آمریکا دیده می‌شود. نرخ بهره فدرال رزرو (بانک مرکزی) به دلیل محرک‌های گسترده‌ای که دولت آمریکا برای کاهش تورم ارائه داده افزایش یافته است. اقتصاد چین به علت اختلاف تجاری با آمریکا و وضع تعرفه‌های تجاری به بسیاری از تولیدکنندگان آمریکایی لطمه زده است. شرکت خودروسازی فورد نیز هفته گذشته اعلام کرد که این تعرفه‌ها یک میلیارد دلار برای این شرکت هزینه داشته است و در نظر دارد بخشی از نیروی کار خود را تعدیل کند.



بااین‌حال پیام مقام‌های دولتی غیرازاین است و آن‌ها اعلام می‌کنند که وضع اقتصادی آمریکا عالی است.


این سخنان به مواضع مقامات دولتی پیش از رکود اقتصادی 2008 که وضع اقتصادی را بسیار خوب توصیف می‌کردند بسیار شباهت دارد. اظهاراتی که تا آغاز بحران اقتصادی ادامه یافت. حالا بسیاری از کارشناسان اقتصادی اعلام می‌کنند تصمیمات دونالد ترامپ در حال ضربه زدن به اقتصاد آمریکاست و اگر جلوی آن گرفته نشود، بحران اقتصادی دیگری این کشور را تهدید می‌کند.


انتهای پیام/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته