مخالفت با برخی قراردادها بر اساس واقعبینی است/ توهمیها برخلاف تجربه تصمیم میگیرند
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاعرسانی آستان قدس رضوی، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در جلسه درس اخلاق دانشگاه رضوی در میان طلاب و دانشجویان این دانشگاه گفت: موضوع علم اخلاق ملکات نفسانی است و کلمه خلق به معنای ملکه است، ما فضائل و رذایلی داریم که در روح راسخ میشود که علم اخلاق در این باره سخن میگوید.
وی افزود: در علوم اسلامی باب نبوده که محور علم اخلاق ملکات نفسانی باشد. اما این موضوع بعد از ترجمه متون یونانی در علم اخلاق باب شد، بر اساس انسانشناسی قوای انسان به دستههای مختلف تقسیم میشود و برای هر ویژگی دو جنبه افراط و تفریط را در نظر میگیرند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در نظام ارزشهای دینی ملکات، نقش مهمی ندارند خاطرنشان کرد: فراگیری خلقیات در اسلام تکلیف اول ما نیست، برای مثال عصبی مزاج بودن و خساست شدید داشتن بهواسطه دلایل و شرایط دیگر ناخودآگاه خوب یا بد شدهاند که خوبها و بدها ارزش آنچنانی ندارند و همانطور که در روایات بیان شده سجیه از روی نیت است و تنها چیزی که ائمه از ما خواستهاند تقوا بوده است.
پناهیان با اشاره به مهم بودن مراقبت نفس از اخلاق سکولار اذعان کرد: بزرگترین درد مزمن جامعه اخلاق سکولار است، که اخلاق را در مقابل دین قرار میدهد و توانایی ضدیت با دین را دارد. در هنگام عمل به ملکات اخلاقی باید به این موضوع دقت کنیم که کسب ملکات در دین برای ما محور قرار داده نشده است.
وی ادامه داد: بعضی روایات به لفظ «اخلاق» اشاره میکنند که برخی این برداشت را از این مسئله دارند که علم اخلاق را باید سرلوحه تمام فعالیتهای خود قرار دهند اما به این موضوع دقت ندارند که اخلاق مطرح شده به معنای ادب و آداب اجتماعی است. اما اگر بخواهیم پیرامون همین موضوعات، لفظی بهتر از «ادب» را پیدا کنیم این لفظ میتواند «تقوا» باشد.
کارشناس مسائل دینی تقوا را ملاک قبولی اعمال دانست و تصریح کرد: اگر حسن خلق تحت فرمان الهی نباشد هیچ ارزشی ندارد و اگر به این موضوع دقت نشود عبادت بدون تقوا جایگزین میشود، شما دقت کنید انسان عابد بدون تقوا مانند کاسب است.
وی به معنای اخلاق در غرب اشاره و عنوان کرد: معنای «اخلاق» در غرب اراده به «ارزشها» شده است، در غرب برخی گزارهها را واقعی و برخی دیگر را اخلاقی میدانند و تمام ارزشها را آرمانی میدانند که با این موضوع تمام ارزشهای الهی و انقلابی ما را زیر سؤال میبرند.
پناهیان اظهار کرد: برخی کورند، نمیبینند که آمریکا تنها عقل تجربی دارد و در چهل سال اخیر انقلاب اسلامی باوجود تحریمها توانسته استکبار را ضعیفتر کند و نمیدانند که اگر به برجام نه میگفتیم بر اساس واقعیت بینی و بدعهدیهای گذشته آمریکا بود نه بر اساس آرمانی فکر کردن، اما برخی فکر میکنند این مخالفتها بر اساس ارزش و آرمان نگری است.
وی ادامه داد: بزرگترین اقدام سیاسی اجتماعی که زمینه بزرگترین اقدامات ما را فراهم میکند در اربعین است که عین واقعیت است، کجای فعالیتهای ما ارزشی است؟ وظیفه سربازان معارف اسلامی این است که نظر جامعه را عوض کنند، در انتخابات مردم به دیندارها رأی نمیدهند چراکه نیروهای انقلابی را ارزشی میدانند و از واقعیتهای جامعه دور میدانند.
پناهیان در پایان سخنان خود گفت: توهمیها کسانی هستند که برخلاف واقعیات و تجربیات تصمیمگیری میکنند اما کسانی که در راه انقلاب و اسلام قرار میگیرند واقعبین هستند که این نظر و تفکر را باید در میان جامعه ترویج داد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/