دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1394 - 13:46
وزیر آموزش و پرورش:

نمازخانه‌ها و انباری‌های مدارس 4 سال پیش کلاس درس شد/فرزندان فرهنگیان در آزمون استخدامی اولویت دارند

وزیر آموزش و پرورش گفت:‌ در زمانی که کلاس ششم ابتدایی به نظام آموزش اضافه شد، کمبود 48 هزار نیروی انسانی وجود داشت و برای تأمین فضای آموزشی، نمازخانه‌ها و انباری‌ها کلاس درس شد.
کد خبر : 31500

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سومین روز از سی و دومین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در سالن همایش‌های برج میلاد در حال برگزاری است، طی میزگردی با حضور معاونانش به سوالات رؤسای ادارات مناطق کشور پاسخ داد.


وی در پاسخ به این پرسش که «حذف مجتمع‌های روستایی، مطالبه همگان است اما آیا ادغام آن سیاست استانی است؟»، گفت: وقتی شورای عالی آموزش و پرورش مجتمع‌های شهری و روستایی را بررسی کرد شرایطی را برای این مجتمع‌ها ذکر کرد. بسیاری از این مجتمع‌های فعلی شرایط تشکیل مجتمع را ندارند و در نتیجه در دستورالعمل پیوست پیش‌بینی آنها انجام شده است و اگر با مصوبات شورای عالی سازگاری دارد باقی خواهد ماند.


فانی با تاکید بر اینکه برای مجتمع‌های حذف شده، معلم راهنما جایگزین می‌شود، تصریح کرد: با این کار بیش از 16 هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش صرفه‌جویی خواهد شد.


وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا به کارگیری نیروی متوسطه در ابتدایی را کیفی‌بخشی می‌دانید، اظهار کرد: اینکه 4 سال پیش کلاس ششم به دوره ابتدایی اضافه شد باید از آن زمان پیش‌بینی می‌کردیم که این به هم ریختگی ساختار آموزشی، عوارض خواهد داشت.


وی با اشاره به اینکه در همان سال 48 هزار نیروی انسانی در ابتدایی برای ششم دبستان کمبود داشتیم و همین تعداد کلاس درس نیز نیاز داشتیم، اضافه کرد: اما با تیغه‌ای که بین نمازخانه‌ها و انباری‌ها کشیدند، آنها را به کلاس درس تبدیل کردند. وقتی نظام آموزشی 6.3.3 مستقر می‌شود از این پس دوره متوسطه دوم سه کلاسه خواهد شد و به این معنا خواهد بود که یک چهارم نیروهای متوسطه دوم مازاد هستند که یا باید آنها همین طور ادامه دهند تا بازنشسته شوند و یا باید از این نیروها در دوره متوسطه دوم استفاده کنیم.


وی تأکید کرد: افرادی که از دوره متوسطه دوم به ابتدایی بیایند به جای 5 روز 4 روز آموزش خواهند داشت و امتیاز حق شغل آنها از 1300 به 1500 افزایش می‌یابد.


وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته چه زمانی پرداخت می‌شود، گفت: کمیته‌ای پس از موضوع استیضاح در مجلس تشکیل شده است تا مطالبات فرهنگیان را پیگیری کند که یکی از مباحث آن، پاداش پایان خدمت بازنشستگان است.


فانی افزود: پاداش پایان خدمت بازنشستگان تا پایان شهریور 1393، به صورت کامل پرداخت شده است و 25 درصد از بازنشستگان بین شهریور تا اسفند 93 نیز پاداش خود را دریافت کرده‌اند اما برای پرداخت مابقی آن نیاز به یک هزار و 50 میلیارد تومان اعتبار داریم.


فانی در خصوص پیشنهاد یکی از روسای آموزش و پرورش مناطق مبنی بر برگزاری کنکور قبل از ماه مبارک رمضان اظهار کرد: از علی زرافشان معاون آموزش و پرورش می‌خواهم که این موضوع را با سازمان سنجش کشور پیگیری کند.


وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که در ابلاغیه مقام معظم رهبری قبل از سند تحول، ایشان فرموده‌اند شهرک‌سازان موظف به مدرسه‌سازی هستند حال چرا کارگروهی تشکیل نمی‌شود، عنوان کرد: قانون شوراها ماده‌ای دارد مبنی بر اینکه انبوه‌سازانی که بیش از 200 واحد مسکونی می‌سازند موظف به ساخت مدرسه هستند که این قانون در دولت قبل حذف شد و ما الان دنبال احیای این قانون هستیم و در حال حاضر این موضوع در کمیسیون زیربنایی دولت در دستور کار است.


وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های آموزش و پرورش در دنیا را آموزش و پرورش دختران است و تجربه نشان می‌دهد خانم‌ها دلسوزتر و مسئولیت‌پذیرتر هستند و از شما می‌خواهم در انتخاب همکاران از وجود خواهران نیز استفاده کنید.


فانی در پاسخ به این پرسش که در جذب نیرو در آزمون استخدامی چه برنامه‌ای برای فرهنگیان دارید، گفت: در آزمون استخدامی این وزارتخانه که 27 شهریور برگزار خواهد شد، فرزندان فرهنگیان در شرایط یکسان از اولویت برخوردارند.


وزیر آموزش و پرورش در خصوص حق مرزی استان‌ها اظهار کرد: از اول تیرماه 94 برای مناطقی که وزارت کشور به عنوان نوار مرزی می‌شناسد، حق مرزی پرداخت می‌شود.


کاهش تنوع مدارس سیاست آموزش و پرورش است


وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا بازنشستگی پیش از موعد را با سنوات ارفاقی اجرایی می کنید، اظهار کرد: قبل از دولت آقای احمدی نژاد معتقد بودیم توزیع نیرو به خوبی انجام نشده است و اکنون هم باعث عدم توازن در نیروی انسانی هستیم.


فانی با بیان اینکه معتقد هستم که بازنشستگی پیش از موعد را باید در مناطق دارای تورم نیرو داشته باشیم، تصریح کرد: این لایحه را دنبال و سپس تصویب کردیم اما آنچه تصویب شد با آنچه اجرا شد فاصله داشت زیرا در آن گنجانده بودیم تا 5 سال سنوات ارفاقی می‌توانیم داشته باشیم.


وزیر آموزش و پروش افزود: در زمان وزارت آقای علی احمدی همه را با 5 سال سنوات ارفاقی بازنشسته کردند و آموزش و پرورش را از خدمات خیلی از همکاران محروم کردند و باید اکنون این موضوع با توازن دنبال شود.


وی تاکید کرد: اگر بخواهیم بازنشستگی پیش از موعد داشته باشیم سنوات ارفاقی قانونی نیست و سال گذشته هم که این طرح اجرا شد از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اجازه گرفتیم و در سقف سنوات افرادی که مایل بودند باقی بمانند آن را لحاظ کردیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته