دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 شهريور 1397 - 11:53
رئیس کل دادگستری استان کرمان مطرح کرد:

اجرای طرح پابند الکترونیکی زندانیان دراستان کرمان

طرح پابند الکترونیکی، جهت مراقبت الکترونیکی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها با حضور مسئولان قضائی در استان کرمان آغاز شد.
کد خبر : 310192

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دادگستری کرمان، رئیس‌کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه این طرح برای اولین بار در استان کرمان اجرا می‌شود، افزود: با تلاش معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان و اداره کل زندان‌های استان این طرح به ثمر رسید و استان کرمان برای نخستین بار به مراقبت الکترونیکی از زندانیان در حالت حبس دست پیدا خواهد کرد.


یدالله موحد، تأکید کرد: این طرح، با هدف کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها و هزینه‌های دولت و کاهش آسیب‌هایی که در جامعه، فرد زندانی و خانوادهٔ وی را تهدید می‌کند، اجرا می‌شود.


این مقام قضائی با بیان این مطلب که امروز در استان کرمان مقدمات و زیرساخت‌های لازم این سامانه آماده‌شده است، گفت: 12 پابند الکترونیکی سهمیه استان کرمان است و امروز طبق اجرای ماده 62 قانون مجازات اسلامی به چهار نفر از زندانیان این پابند الکترونیکی نصب می‌شود.


وی افزود: جرائم تعزیری درجه پنج تا درجه هشت و متهمانی که در اجرای بند «چ» ماده 217 قرار تأمین مراقبت الکترونیک دارند، می‌توانند از سامانه مراقبت الکترونیکی استفاده کنند؛ اما گفتنی است که محکومین به حبس با رضایت خود زندانی و در محدوده مشخص زیرسامانه الکترونیکی تحت نظارت قرار می‌گیرند.


رئیس‌کل دادگستری استان کرمان گفت: محکومینی که متقاضی استفاده از این مراقبت الکترونیکی هستند، باید یک سپرده تودیع کنند، تا برای خساراتی که اگر احیاناً به این سامانه وارد کردند از آن سپرده برای تعمیر آن استفاده شود و همچنین محکوم باید اجاره‌ای نیز به‌صورت ماهیانه پرداخت کند.


وی افزود: این طرح در ابتدا در مرکز استان اجرا می‌شود و سعی می‌کنیم پس از بررسی و دریافت پابندهای بیشتر این طرح را در زندان شهرستان‌ها نیز اجرا کنیم.


سامانه متمرکز نظارت الکترونیکی بر زندانیان


معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان کرمان، نیز در این مراسم با بیان این مطلب که استان کرمان برای نخستین‌بار به‌صورت رسمی این طرح الکترونیکی را انجام می‌دهد، گفت: فردی که از این پابند استفاده می‌کند، اصلاً برای عموم مشخص نیست و فرد می‌تواند زندگی عادی خود را در سطح جامعه داشته باشد.


حمید خالقی، با بیان این مطلب که سامانه نظارت این افراد در تهران است و زندانی از تهران تحت نظارت است، تصریح کرد: این دستگاه مانند جی‌پی‌اس عمل کرده و توسط سیستم مانیتورینگ در تهران کنترل می‌شود در صورت هرگونه دستکاری قابل مشاهده است و به وی تذکر و هشدار داده می‌شود و اگر فرد به هشدارها بی‌اعتنا باشد، به قاضی دادگاه اعلام خواهد شد تا اقدامات لازم در این خصوص اتخاذ شود.


خالقی افزود: ما با این دستگاه می‌توانیم فرد را در خانه و در اتاق خاص محدود کنیم اما کسانی که امروز پابند به آن‌ها زده می‌شود در محدوده شهر کرمان می‌توانند تردد کنند و دستگاه در صورت خروج متهم از شهر کرمان هشدار می‌دهد اگر متهم قصد خروج از محدوده را دارد باید به مرکز مراقبت اعلام کند.


وی به ویژگی‌ها و مزایای دیگر این دستگاه اشاره کرد و گفت: این دستگاه شارژی است و در صورت اتمام شارژ فرد متهم هر مسیری را طی کند پس از انجام شارژ مکان‌ها مشخص می‌شود.


معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان کرمان افزود: اگر به سیستم آسیبی وارد شود، خود فرد باید هزینه آن را پرداخت کند.


نظارت بر 700 زندانی با پابند الکترونیکی


رمضان امیری، مدیرکل زندان‌های استان کرمان نیز در این جلسه گفت: با عملکرد خوب سیستم قضائی در استان کرمان خوشبختانه شاهد برنامه‌های خوبی ازنظر حمایتی و قضائی در حوزه زندان استان در سطح ملی و کشوری هستیم.


وی با تبیین مشکلات و آسیب‌های زندانیان و خانواده‌های آنان و وضعیت بعضی از زندان‌ها ازنظر تراکم جمعیت افزود: این سامانه باعث می‌شود که تعدادی از مجرمین به زندان وارد نشوند و در کنار خانواده خود دوران حبس خود را سپری کنند.


مدیرکل زندان‌های استان کرمان افزود: حدود 700 نفر در استان شامل استفاده از این سامانه می‌شوند.


انتهای پیام/4009/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته